Opgewarmd niet lekker: Mitsubishi ASX

0

GetestDe nieuwe ASX

ModelMitsubishi ASX

Modeljaar2017

RecensieVoor hetzelfde geld kan je bij de concurrentie ontegenzeggelijk een modernere en vooral comfortabelere SUV kopen.

Waarom de korte test?

Mitsubishi is een automerk in transitie. Het bedrijf was tot voor kort onderdeel van een machtig conglomeraat met dezelfde naam, dat ook een bank, een brouwerij en een chemische divisie omvat. Maar Mitsubishi Motors, zoals de autotak officieel heet, is al decennialang de zwakste schakel van deze zogeheten Keiretsu. Toen het gesjoemel met de verbruikcijfers aan het licht kwam, was de maat vol: aan landgenoot Nissan, waarmee al werd samengewerkt, werd een controlerend pakket aandelen aangeboden.

Mitsubishi ASX 2017 buitenopname

Wat voor auto is de Mitsubishi ASX?

De facelift van de Mitsubishi ASX staat op zich helemaal los van deze affaire. Toch is het model in zekere zin wel illustratief voor de bedrijfseconomische gezondheid van Mitsubishi, waarbij de ingrepen die Nissan van plan is om door te voeren pas over 3 à 4 jaar resultaat zullen hebben. Mitsubishi heeft momenteel 0,7 procent marktaandeel in Europa. Begin 2015 was dat nog 0,9 procent. Ook in absolute verkoopaantallen zit Mitsubishi in het rood. Dat komt primair omdat de belangstelling voor de Outlander PHEV verflauwd is. Maar de facelift van de ASX had ook wel een half jaar eerder mogen plaatsvinden.

Mitsubishi ASX 2017 zijflank

Is het wat?

De ASX stamt uit 2010 en diende enige tijd ook als donormateriaal voor de Citroën C4 Aircross (en de niet in Nederland geleverde Peugeot 4008). Nu heeft de Mitsubishi dus een facelift ondergaan, waarbij de zogeheten Dynamic Shield grille de compacte SUV een krachtigere uitstraling geeft. Het nieuwe front maakt de Mitsubishi ASX afgerond 6 centimeter langer, waardoor de Mitsubishi van bumper tot bumper nu 4,35 meter groot is. Andere wijzigingen zijn een verbeterde geluidsinstallatie, een moderner navigatiesysteem (van Mitsubishi Electric), een haaienvin antenne, aluminiumpedalen, nieuwe bekledingstoffen voor het meubilair en beter bereikbare knoppen voor de stoelverwarming.

Mitsubishi ASX 2017 cockpit

Motorisch werd er niets veranderd. Dit betekent dat ook de vernieuwde Mitsubishi ASX leverbaar is met een 117 pk sterke 1,6 liter benzinemotor van eigen fabrikaat en een 1.6 dieselblok van het Franse PSA concern, die in de Mitsubishi 114 pk levert. De testauto was met de laatste krachtbron uitgerust. Een handgeschakelde 6-bak is standaard, evenals voorwielaandrijving. Andere transmissieopties zijn er niet, althans niet in Nederland.

Mitsubishi ASX 2017 dashboard

De 1,6 liter dieselmotor is goed voor 270 Newtonmeter aan koppel en dat is voldoende om de 1,4 ton zware Mitsubishi ASX vlot van zijn plek te krijgen, ook als de motor weinig toeren maakt. Voor lange snelwegritten is de krachtbron evenwel geen ideale partner. Boven de 130 km/u versnelt de Mitsubishi nog maar moeizaam. Bovendien zet de dieselmotor dan een luide keel op. Wat het comfort ook niet ten goede komt: de vering is ronduit hard, waardoor de Mitsubishi ASX zelfs al bij kleine oneffenheden wat gaat stuiteren. Het praktijkverbruik tijdens de test kwam uit op 6,2 liter per 100 kilometer, terwijl in de folder 4,6 liter wordt beloofd. Er zijn autofabrikanten die het qua overdrijven bonter maken.

Mitsubishi ASX 2017 achterstoelen

Omdat in Nederland het meeste verwacht wordt van de benzineversie (“Mitsubishi heeft prijsgevoelige klanten”), werd ook met deze uitvoering een blokje om gemaakt. Op papier levert die bijna evenveel vermogen als de dieselvariant, maar in de praktijk is het verschil hemelsgroot. Dat komt door de matige hoeveelheid koppel van de benzinemotor (154 Nm), waardoor hij een tandenloze indruk maakt. Het verschil in karakter komt overigens niet tot uiting in de sprinttijden (11,5 seconden voor de benzineversie en 11,2 seconden voor de diesel), maar wel bij een normale rijstijl waarbij niet het onderste uit de kan gehaald wordt. Bovendien is de benzinemotor nog rumoeriger, al lijkt de oorzaak voor het lawaai de slechte geluidsisolatie van de ASX überhaupt te zijn. De boordcomputer meldt een verbruik van 7,6 liter; ook in dit geval afgerond een derde hoger dan de normwaarde. Per saldo is de benzineversie van de Mitsubishi ASX alleen geschikt voor mensen die hun auto primair in en om de stad gebruiken.

Mitsubishi ASX 2017 laadruimte

Het interieur van de ASX ziet er op zich netjes uit, maar aantrekkelijk kan je het niet noemen. Toen hierover tegen de Mitsubishi medewerker een opmerking gemaakt werd, antwoordde die lachend: “alles is goed afwasbaar!”. Tja, zo kan je het harde plastic met hier en daar wat pianolak ook bestempelen. Gelukkig is er op de Bluetooth koppeling niks aan te merken en is het instrumentarium goed afleesbaar. Wie evenwel moderne veiligheidsuitrusting wil, kan beter een andere auto zoeken. De ASX wordt namelijk pas in het najaar van 2017 leverbaar met zaken als een dode hoekassistent en adaptieve cruise controle. Het zitcomfort en het ruimteaanbod in de Mitsubishi is okay. De kofferbak is 419 liter groot en omklappen van de achterbankleuning levert niet alleen 800 liter extra op, maar ook een mooi vlakke laadvloer.

Mitsubishi ASX 2017 achterkant

Mitsubishi ASX testrecensie: Deze SUV loopt een generatie achter.

40%
40%
Awesome

De dieselversie van de Mitsubishi ASX kost in luxueuze Instyle uitvoering 35.180 euro. Benzinerijders kunnen al voor 20.880 wegrijden met de Mitsubishi, al wordt het factuurbedrag 26.880 euro als je zaken als 18-inch lichtmetalen velgen, aluminium pedalen, een achteruitrijdcamera, een radio met DAB+, dakrails, een panoramadak en xenonverlichting wilt. Voor onder meer een geïntegreerd navigatiesysteem, lederen bekleding, stoelverwarming en een Rockford Fosgate geluidsinstallatie moet dan nog 2.000 euro worden bijbetaald. Met deze tarieven prijst Mitsubishi zich niet uit de markt, maar voor hetzelfde geld kan je bij de concurrentie ontegenzeggelijk een modernere en vooral comfortabelere SUV kopen.

Theoretisch moet de ASX het met deze facelift nog een paar jaar zien te redden. Dat geeft de nieuwe eigenaar Nissan de tijd om de opvolger op haar Qashqai te baseren. Met alle respect voor de inspanningen van Mitsubishi, maar daar zou deze SUV enorm van opknappen. Volgend jaar verschijnt nog wel een in eigen beheer ontwikkelde coupéversie. Hopelijk is die in alle opzichten wel bij de tijd. Een tip voor de importeur: werk je eigen website eens bij. Daarop staan nog gegevens over de prefacelift editie. Dit soort slordigheden kent Autointernationaal.nl alleen van SsangYong. Een merk dat de belangstelling voor de redelijk vergelijkbare Tivoli (26.950 euro voor de 1.6 Sapphire uitvoering) dit jaar al weer heeft zien halveren.

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (40 Stemmen)
    4.3

Reageren is niet mogelijk.