Autoverkopen Europa: BMW passeert Ford

0

Het moet ergens begin jaren zeventig geweest zijn. Henry Ford II, de kleinzoon van, loopt op een receptie Johanna Quandt tegen het lijf, die met haar familie voor bijna de helft eigenaar is van BMW. Ford zag de premiumbui toen al hangen en deed Johanna een bod op haar toko. “Maar Henry, wat moet ik met zoveel geld?”.

De deal ging dus niet door. Bill Ford, de achterkleinzoon van, zou het graag anders gezien hebben want inmiddels is BMW groter in Europa dan zijn auto-imperium. Weliswaar met de verkopen van dochter Mini meegerekend, maar dat maakt niet uit: Ford is net zo welkom om de producten van zijn luxedochter Lincoln hier te slijten (maar ziet daar vooralsnog geen afzetkansen voor).

We hebben het (dus) over de oktoberverkopen van personenauto’s in Europa. Die is in oktober met een fractie gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Door de daling van 0,3 procent kwam het aantal geregistreerde auto uit op 1.140.742 eenheden. De verkopen liepen het meest terug in Nederland. Zoals eerder al bekend werd, daalden de autoverkopen bij ons met ruim 22 procent. Dat kwam onder meer door de verandering van de bijtellingregels begin dit jaar waardoor eind vorig jaar extra veel auto’s werden verkocht. Ook in onder meer Duitsland (min 5,6 procent) en Frankrijk (min 4 procent) liepen de verkopen terug. Italië (plus 9,7 procent), Spanje (plus 4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (plus 1,4 procent) waren onder de landen die wel stijgingen lieten zien.

Merk MA 10/16 MA 1-10/16 MA 1-10/15 MA 10/15
Volkswagen 11,5% 11,3% 12,2% 12,4% – –
Renault 6,8% 7,0% 6,7% 6,9% o
Ford 6,8% 7,0% 7,2% 6,9% – –
Opel/Vauxhall 6,2% 6,6% 6,7% 6,0% o
Audi 5,9% 5,5% 5,5% 5,8% +
Peugeot 5,8% 5,8% 6,0% 6,1% – –
Mercedes-Benz 5,8% 5,5% 5,2% 5,4% + +
BMW 5,7% 5,4% 5,2% 5,5% + +
Fiat 4,8% 5,0% 4,7% 4,7% + +
Skoda 4,5% 4,4% 4,4% 4,3% +
Toyota 3,9% 4,0% 4,0% 3,9% o
Citroën 3,6% 3,7% 3,9% 3,9% – –
Nissan 3,5% 3,7% 4,0% 3,5%
Hyundai 3,5% 3,3% 3,3% 3,3% +
Kia 3,1% 2,9% 2,7% 2,9% + +
Dacia 2,6% 2,8% 2,7% 2,6% +
Seat 2,5% 2,3% 2,4% 2,2% o
Volvo 2,2% 1,8% 1,9% 2,2%
Mazda 1,5% 1,6% 1,5% 1,6% o
Mini 1,4% 1,4% 1,3% 1,5% o
Suzuki 1,3% 1,3% 1,3% 1,4%
Land Rover 0,9% 1,0% 1,0% 0,9% o
Honda 0,9% 1,1% 0,9% 0,9% +
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,9% 1,0% – –
Smart 0,8% 0,7% 0,7% 0,8% o
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,7% +
Jaguar 0,5% 0,4% 0,3% 0,3% + +
Lancia/Chrysler 0,5% 0,5% 0,4% 0,4% + +
Alfa Romeo 0,5% 0,4% 0,4% 0,4% +
Porsche 0,5% 0,5% 0,5% 0,5% o
DS 0,3% 0,5% 0,5% 0,5%
Subaru 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Maserati et al. 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% + +

Volkswagen zag op merkniveau zijn marktaandeel opnieuw fors teruglopen, namelijk van 12,4 procent naar 11,5 procent. Dit betekent evenwel geen bedreiging voor de nummer1 positie. En dankzij de heel behoorlijk presterende dochters bleef de schade op concernniveau beperkt tot 0,4 procent marktaandeelverlies.

De Volkswagen Groep is met 24,9 procent dus nog altijd verreweg de grootste autofabrikant in Europa. Niemand weet daarbij in de buurt te komen, want de rest eindigde allemaal onder de 10 procent marktaandeel. Maar op concernniveau is BMW nu dus groter dan Ford. Dat is zowel te danken aan het eigen merk als aan dochter Mini. Mercedes wist in oktober weliswaar meer auto’s te verkopen dan het merk BMW, maar diens dochter Smart is bijna de helft kleiner dan Mini en draagt dus niet zoveel bij aan het concernresultaat. Audi is overigens het grootste premiummerk in Europa, maar dat merk heeft helemaal geen dochter.

Elders in het premiumsegment zien we een redelijk stabiel presterend Volvo en een langzaam maar zeker opkrabbelend Alfa Romeo, terwijl diens zuster Maserati dankzij de Levante weer zichtbaar is op de marktaandeelradar. Land Rover, Lexus en Porsche boeken niet of nauwelijks terreinwinst, maar Jaguar is duidelijk op veroveringstocht. Opmerkelijk is ook de kleine verkoop renaissance bij Lancia dankzij de goede autoverkopen op de Italiaanse thuismarkt. In mineur is DS. Dat zal ook nog wel even zo blijven want het merk krijgt pas in 2018 nieuwe modellen.

Bij de volumemerken zien we de zustermerken van DS, Citroën en Peugeot, ook slecht presteren. Dit betekent dat het PSA concern qua marktaandeel in oktober terugzakte van 10,5 procent naar 9,8 procent. Topman Carlos Tavares kan dus beslist nog niet achteroverleunen, ondanks het winstherstel in het eerste semester. In de categorie ‘verliezers’ hoort ook diens voormalige partner, Mitsubishi, thuis. Alle hoop is daar gericht op de facelift van de ASX, maar in een testrecensie van het vernieuwde model op deze website heeft u kunnen lezen dat de update in de categorie ‘too little, too late’ valt.

We sluiten positief af met de winnaars. Dat zijn naast de eerder genoemde premiummerken Fiat (dankzij de thuismarkt), Kia en in mindere mate Hyundai. Beide Koreaanse autofabrikanten zullen de komende tijd meer terreinwinst kunnen boeken dankzij de nieuwe Rio respectievelijk i30. Ook de Niro en Ioniq zijn welkome aanvullingen op het gamma. Kia zal in 2017 een nieuw topmodel lanceren, de GT (kort door de bocht een Porsche Panamera voor de prijs van een Audi A5 Sportback). Hyundai volgt in 2018 of 2019 met haar premiumlabel Genesis. Misschien dat die, anders dan Ford, BMW wel in het defensief weten te dringen.

 

Reageren is niet mogelijk.