In detail: Jeep Compass

0

Eind september had Jeep al de eerste beelden van de nieuwe Compass verspreid, maar nu is hij op de autotentoonstelling van Los Angeles live te zien. Althans, de Amerikaanse versie.

De nieuwe Compass, die ook de Patriot vervangt, vult het gat tussen de Renegade en de Cherokee. Jeep voerde hiervoor ook al een model met deze naam, maar die was vanwege de tweede garnituur techniek (afkomstig van de Dodge Caliber uit 2005) eigenlijk geen partij voor de modernere concurrentie. Met de nieuwe Compass wil Jeep weer serieus genomen worden in het C SUV segment.

compass2017a2

Viste Jeep niet reeds in die vijver met de Renegade? Ja, een beetje wel. Dit model is met een lengte van 4,26 meter eigenlijk ‘te groot’ om een alternatief te zijn voor compacte cross-overs als de Peugeot 2008 en Renault Captur. Aan de andere kant is de Renegade ook weer geen SUV die je in één adem noemt me de BMW X1 of Volkswagen Tiguan.

Jeep heeft dus een beetje een positioneringprobleem en dat wordt niet sterk verminderd met de lancering van de nieuwe Compass. Die is met een lengte van slechts 4,39 meter maar weinig groter dan de Renegade. Een groot verschil is er wel qua design: heeft de Renegade een klassiek Jeep front met ronde koplampen, de Compass lijkt op een te weet gewassen Grand Cherokee.

compass2017a3

Dat kostuum staat de Compass overigens goed. Hij ziet er misschien wat soft uit, maar met een royale bodemvrijheid van 21,6 centimeter staat hij in het terrein zonder twijfel zijn mannetje. De merkchef van Jeep, Mike Manley, bevestigd dit: “De Compass beschikt over capaciteiten die zelfs moeilijk terrein het hoofd te bieden en dus zet deze SUV nieuwe maatstaven in zijn segment”.

Manley overdrijft normaliter graag, maar deze keer misschien niet. De Compass beschikt namelijk, tegen meerprijs in Trailhawk uitvoering weliswaar, over op terreingebruik afgestemde overbrengingsverhouding en modi voor op sneeuw, zand, modder of stenen. Bodem beschermplaten zijn ook aanwezig, evenals een kruip modus en terreinbanden. Bovendien kan hij door 48 centimeter diep water waden.

Los Angeles – November 17, 2016 – Mike Manley, Head of Jeep® Brand – FCA Global introduces the North American debut of the all-new 2017 Jeep® Compass at the 2016 Los Angeles Auto Show. Compass expands the Jeep brand’s global vehicle reach with a world-class compact SUV that enters a growing segment worldwide delivering legendary benchmark capability. Built in four countries – with 17 powertrain combinations – it will be available for markets all around the world.

Maar dat zullen weinigen ooit doen, vooral in Europa niet. Dus waarom zou je voor die duurdere Trailhawk versie kiezen, als je daar enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen (sneeuwchaos, overstromingen en zo) gebruik van zal maken? Nou ja, voor Jeep fans is weten wat hun auto in het terrein kan net zo belangrijk als de rondetijd op de Nordschleife voor Porsche adepten.

Elke motor is evenwel standaard gekoppeld aan voorwielaandrijving. De Compass is op hetzelfde platform gebaseerd als de 14 centimeter kortere Jeep Renegade (en de Fiat 500L), waardoor er krachtbrontechnisch makkelijk uit hetzelfde vaatje getapt kan worden. Reken dus op de 1.4 MultiAir en de 1.6 MultiJet als basis benzine/diesel turbomotoren. Dat betekent 140 resp. 120 pk. Verder zal er geopteerd kunnen worden voor een 2,0 liter diesel met 140 of 170 pk. Voor de uitvoeringen die vierwielaandrijving hebben, kondigt Jeep een 9-traps automaat aan, terwijl de collega’s met louter aandrijving op de voorwielen bediend gaan worden met een 6-traps exemplaar. In beide gevallen is er ook een handgeschakelde 6-bak.

compass2017a5

De nieuwe Compass, die een 6 centimeter langere wielbasis heeft dan zijn kleinere broer, biedt met de achterbank in normale positie 438 aan bagageruimte. Daarmee is hij in dit opzicht ruimer dan de Renegade, waar na 351 liter de vijfde deur dicht moet. Maar de relatief schuine achterzijde speelt de Compass parten. De maximale stouwcapaciteit bedraagt (met neergeklapte achterbank en tot het plafond gemeten) 1.251 liter). In de Renegade past dan 1.297 liter aan verhuisspullen. Dus een overtuigend ruimer alternatief is de Compass niet. Daarvoor is de Jeep fan onverminderd aangewezen op de Cherokee, want die biedt met 1.555 liter duidelijk meer stouwcapaciteit.

Jeep meldt dat de Compass een infotainment systeem krijgt dat geschikt is voor Apple Carplay en Android Auto. Er is keuze uit 3 schermformaten waarbij het grootste 8,4-inch exemplaar naar moderne maatstaven eerlijk gezegd al niet overdreven royaal is. Jeep zegt veel aandacht te hebben besteed aan de kwaliteitsuitstraling van het interieur. Dit betekent dat we kunnen rekenen op veel zacht aanvoelende materialen. Tot de optiemogelijkheden behoren een elektrisch bedienbare achterklep, een panoramadak uit 2 delen en adaptieve cruise controle. Veiligheid wordt gegarandeerd in de vorm van Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert en Hill Descent Control.

compass2017a6
In Europa arriveert de Compass pas in september 2017 bij de dealers. Jeep heeft dan ook nog geen haast om de prijzen bekend te maken. Het is nog niet bekend waar de voor de Europese markt bestemde exemplaren vandaan zullen komen. Jeep gaat de Compass bouwen in india, Mexico, Brazilië en China. Daarmee is hij het meest internationale model ooit.

Reageren is niet mogelijk.