Het lijkt er op dat Toyota van zijn geloof is gevallen. Het Japanse merk dat altijd beweerde vast te zullen houden aan waterstofauto’s en hybride modellen gaat in 2020 alsnog op de volledig elektrische toer.
Tot nu toe heeft Toyota altijd geroepen dat brandstofcellen en hybride aandrijflijnen dé manier zijn om de uitstoot van auto’s terug te dringen. De fabrikant beweerde dat volledig elektrische voertuigen niet levensvatbaar zijn vanwege hun beperkte actieradius en het hoge gewicht van hun accu’s. Emissieloze auto’s zouden hooguit bestaansrecht in de stad hebben.
Maar volgens Japanse media komt Toyota daar nu op terug en is het merk razendsnel aan het ontwikkelen geslagen. Doelstelling is om in 2020 de eerste volledige elektrische auto op de markt te brengen.
Toyota is van mening veranderd omdat de Japanse autofabrikant het Spaans benauwd heeft gekregen van de concurrentie, doe momenteel massaal nieuwe elektrische auto’s aan het ontwikkelen zijn. Zo kondigde Volkswagen vorige maand op de autosalon van Parijs een waar modellenoffensief aan. Vorige week gaf Nissan te kennen grotere elektrische auto’s op de markt te willen brengen, waaronder een SUV.
Diverse regeringen, waaronder die van China, zijn momenteel de verkoop van elektrische auto’s sterk aan het stimuleren. In het Aziatische land is sprake van een bepaald quotum aan auto’s dat volledig emissieloos moet zijn. Anders kan een fabrikant de verkoop van andere modellen op zijn buik schrijven.
Toyota heeft een forse inhaalslag te maken, want de elektrische auto die nu op de tekentafel staat, heeft een actieradius van ‘slechts’ 300 km. Dat is in 2020 lang niet meer genoeg om de concurrentie bij te kunnen benen. Maar als lapmiddel is ‘iets’ beter dan niets.
Toyota heeft de elektrische auto vooral nodig voor de thuismarkt land, China en de Verenigde Staten. In Europa is er vooralsnog geen dringende noodzaak om het gamma uit te breiden met een volledig elektrisch model, Noorwegen uitgezonderd. Toyota presenteerde in 2012 een emissieloze uitvoering van de IQ (foto), maar die heeft het productiestadium nooit gehaald.