Na 4 jaar koning te zijn geweest, moest Mini dit jaar zijn Dakar kroon afgeven aan Peugeot. Maar met deze gloednieuwe John Cooper Works Rally uitvoering willen de Britten de troon heroveren op de Fransen. Het wapen zit onder de motorkap: een zescilinderlijn van BMW.
Samen met partner X-Raid wist het Mini-team van 2012 t/m 2015 de Dakar bokaal mee naar huis te nemen. Een indrukwekkende prestatie, maar aan alles komt een einde in dit geval in 2016. Want plotseling was daar begin dit jaar Peugeot met haar 2008 DKR (met achter het stuur Stéphane Peterhansel, een coureur die eerder nota bene 2 overwinningen voor Mini binnenhaalde) die Mini aan het kortste eind deden trekken. Daarom is het Britse merk nu uit op wraak. En daarvoor kijkt Mini niet op een tientje meer of minder.
Samen met X-Raid is namelijk een gloednieuw Dakar monster geprepareerd. Die heet John Cooper Works Rally en is nog steeds gebaseerd op de Countryman (dit keer het nieuwe model) maar haalt zijn kracht tegenwoordig uit de 340 pk sterke ‘TwinPower’ zescilinderlijn dieselmotor van BMW die vanaf 1.850 toeren liefst 800 Nm koppel naar de vier wielen stuurt. Evengoed belooft BMW een relatief laag verbruik, wat de actieradius tijdens lange en barre tochten natuurlijk ten goede komt.
Onder de aërodynamisch verantwoorde carrosserie schuilen maar liefst 3 reservebanden. Verder is de Mini voorzien van 2 hydraulische staven die de heet John Cooper Works Rally geheel de lucht in kunnen zwieren. Voor de gewone autoconsument is de neuspartij misschien wel het interessantste element van het ontwerp. Die wijkt namelijk sterk af van het front op de straatversie van de Countryman. De koplampen zijn ronder en lijken hoger gepositioneerd, terwijl de anders gevormde grille juist lager staat. Of wij deze neus in de toekomst ook op reguliere modellen gaan tegenkomen, is op dit moment nog niet duidelijk. Als dat gebeurt, lijkt de toekomstige coupéversie van de Countryman (gewoon met 5 deuren) de meest voor de hand liggende kandidaat. In dat geval is Mini overigens niet het eerste merk dat van een nieuw model in de rallysport een tipje van de sluier oplicht: Ford deed het eerder met de Fiesta en Citroën met de C3.
Begin volgend jaar weten we of de John Cooper Works Rally voldoende effectief is om Peugeot terug naar de tekentafel te sturen.