Naderend einde voor Tata Nano?

0

Vorige week kwam het Indiase Tata conglomeraat diverse keren in het nieuws vanwege perikelen in de directiekamers. Dat met het ontslag van topman Cyrus Mistry de rust nu terug zal keren bij het concern, is evenwel een illusie: Tata kampt met veel problemen en die kunnen ook gevolgen hebben voor de autodivisie.

De Iers/Indiase Mistry zat sinds 2012 achter het stuur bij het Tata concern, als opvolger van Ratan Tata. Bij zijn aantreden trof hij nogal wat lijken in de kast aan; problemen die de Tata familie liever onder het tapijt veegde.

Inmiddels is duidelijk geworden dat Mistry een aantal bedrijfsonderdelen wilde afstoten en/of verzelfstandigen, waaronder Jaguar Landrover. Ook wilde hij een streep zetten door de gewaagde, maar geflopte Tata Nano, die had moeten uitgroeien tot de Indiase volksauto bij uitstek.

Volgens Mistry kost het Nano avontuur alleen maar geld. Nu de topman aan de kant is gezet, betekent niet dat Tata Groep op de oude voet verder kan. De familie Mistry is een belangrijke aandeelhouder in de holding Tata Sons. Daar heeft de Tata familie weliswaar tweederde van de aandelen in handen, maar dit betekent niet dat Ratan (78) en zijn trawanten ongehinderd hun gang kunnen gaan.

Mogelijk zullen bepaalde plannen van Mistry alsnog uitgevoerd gaan worden. Het is namelijk belangrijk dat ook de rust op de beurs terugkeert. Tata wordt verweten dat het zijn aandeelhouders onvoldoende en inadequaat heeft geïnformeerd over de financiën. Volgens Mistry staat het conglomeraat er veel slechter voor dan Ratan wil doen geloven. Diverse aan de beurs genoteerde Tata bedrijven hebben daardoor samen meer dan 3,3 miljard dollar aan beurswaarde verloren.

Als een schip water maakt, dan moet er ballast overboord. Op de nominatie om te worden gesaneerd staat dus de Nano. Verder kan Tata momenteel veel geld vangen voor Jaguar Land Rover. Gegadigden met diepe zakken zijn in China te vinden, maar ook BMW zou een bod kunnen uitbrengen, om zo haar positie op de Britse automarkt (met enerzijds Mini, dan een hele tijd niks, en aan de andere kant van het spectrum Rolls-Royce) te versterken. Een dergelijke transactie zou van BMW bovendien weer ’s werelds grootste producent van premiumauto’s maken, een positie die momenteel bedreigd wordt door het Daimler concern.

Comments are closed.