+++ BMW wil speciaal voor de ontwikkeling van technologie voor zelfrijdende auto’s en een brede inzet van connectiviteit een nieuw R&D centrum opzetten. Dat kan 2.000 banen opleveren. BMW wil het nieuwe centrum in een apart gebouw onderbrengen, maar wel in de regio van München. BMW denkt daarbij onder andere aan de stad Haar. Onderdeel van het R&D centrum moet een grote testbaan worden, waar een scala aan verkeerssituaties moet kunnen worden nagebootst. Daarnaast zal softwareontwikkeling een belangrijke taak voor het nieuwe R&D centrum gaan worden. BMW heeft intern inmiddels de hoog/volledig autonoom rijdende auto tot topprioriteit verklaard. En al lijkt de 100 procent zelfrijdende auto nog ver weg, modellen met een groot aantal technologieën die de bestuurder moet ondersteunen is nu reeds actueel, evenals connectiviteit diensten. +++
+++ De BREXIT betekent voor General Motors een verlies van honderden miljoenen dollar bij dochter Opel. De financieel directeur van Ford, Bob Shanks, geeft vergelijkbare signalen af. PSA (Peugeot, Citroën en DS) stelt eveneens dat hierdoor de winst in het derde kwartaal is gedaald. Volgens de financieel directeur van Renault, Clotilde Delbos, zal deze autofabrikant geconfronteerd worden met een verlies van 331 miljoen euro. +++
+++ CHINA wil in 2018 autofabrikanten en -verkopers een verplicht quotum voor het aantal elektrische voertuigen opleggen. Een automerk krijgt in dat systeem voor elke hybride of volledig elektrische auto kredietpunten toegekend, zo bericht Automobiel Management. In 2018 moet een fabrikant voor 8 procent van alle verkochte auto’s dergelijke punten krijgen, in het jaar daarna voor tien procent en in 2020 voor 12 procent. Haalt de autofabrikant dat niet, dan zal hij kredietpunten moeten kopen bij collega’s die er wel voldoende binnen hebben gehaald of in het ergste geval de productie bij moeten stellen. Het plan, waarvoor inmiddels al een wetsvoorstel wordt voorbereid, past in het streven van de regering in Beijing om van China wereldleider op het gebied van elektrische mobiliteit te maken. +++
+++ KWIK FIT stopt met de reclamecampagne waarin zij claimt met beurten 30 procent goedkoper te zijn dan een merkdealer. De RAI Vereniging heeft hiervoor druk uitgeoefend bij de fastfitter. Deze brancheorganisaties stelt dat Kwik Fit de claim dat zij 30 procent goedkoper is niet hard kan maken. De RAI Vereniging dreigde met een gang naar de rechter, maar de fastfitter heeft nu eieren voor zijn geld gekozen. Het steekt de brancheorganisatie bovendien dat Kwik Fit de suggestie wekte dat de door haar uitgevoerde onderhoudsbeurten exact gelijk zijn aan die van officiële merkdealers. Dat is volgens de RAI Vereniging vaak niet het geval. De branchevereniging gaat nu Profile Car & Tyreservice onder de loep nemen, die op zijn website eveneens met het begrip ‘merkbeurt’ adverteert. +++
+++ Dat er in Nederland afgelopen maand ruim 22 procent minder nieuwe personenauto’s op kenteken zijn gezet, komt vooral door de LEASE branche. Daar daalden het aantal registraties in september met bijna 28 procent. Oorzaak is het vervallen van de verlaagde bijtelling voor auto’s die niet volledig elektrisch zijn. Leaserijders kiezen er nu vaak voor om hun bestaande contract te verlengen, zodat zij langer kunnen profiteren van de oude, lage bijtelling. Effectief leidt dit tot een veel kleinere ‘behoefte’ aan nieuwe auto’s. Maar ooit, zeg 2018, zal er een inhaalvraag komen. +++
+++ MINI komt in 2019 met een volledig elektrisch aangedreven model. Komend jaar kunnen we al kennismaken met een stekkerhybride uitvoering van de Countryman. De elektrische aandrijflijn van Mini komt voor meerdere modellen van het merk beschikbaar. Moederbedrijf BMW komt in 2020 met een volledig elektrische uitvoering van de nieuwe X3. +++
+++ Ook de tweede generatie PEUGEOT 3008 wordt weer leverbaar met een elektromotor. Dit keer zal voor een stekkerhybride aandrijflijn gekozen worden. De marktintroductie is gepland voor 2019. Net als de eerste generatie zal ‘hybride’ betekenen dat vierwielaandrijving standaard is: de elektromotor zal op de achteras worden geplaatst. Die wordt 109 pk sterk en biedt daarmee evenveel vermogen als de PureTech turbobenzinemotor voorin. De vorige generatie 3008 gebruikte in hybride vorm een dieselkrachtbron als basisunit. +++
+++ De RAI Vereniging heeft afgelopen weekend onterecht het beeld geschapen dat ook de ANWB tegenwoordig voor REKENINGRIJDEN is. De voorzitter van de bond laat weten hooguit over een voorstel te willen nadenken. Of het daarvan komt is maar de vraag. Adviesraden en topambtenaren zien een congestieheffing weliswaar als onvermijdelijk, maar de politiek is tot op het bot verdeeld. Binnen de regeringscoalitie van VVD en PvdA heerst er zelfs een taboe op het onderwerp. Maar met de verkiezingen in aantocht steekt het thema ‘betalen voor gebruik’ toch zijn kop weer op. VVD, CDA en PVV willen er niets van weten, maar PvdA, D66 en GroenLinks zien er wel heil in. Nu de economie blijft aantrekken en het verkeer toeneemt, slibben de wegen opnieuw dicht, waarschuwt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. In 2018 bereikt het reistijdverlies weer het recordniveau van 2008. Nu al liggen de maatschappelijke kosten hiervan op circa 3 miljard euro. Volgens de studiegroep duurzame groei, geformeerd door diverse ministeries, het Centraal Planbureau en de Nederlandsche Bank, ontkomt Nederland er daarom niet aan om het gebruik van de auto zwaarder te belasten. Meer asfalt biedt nauwelijks soelaas. De voorkeur gaat daarom uit naar een extra heffing tijdens de spits. Een dergelijke congestiebelasting is voor de Bovag evenwel uit den boze. Deze brancheorganisatie denkt dat het probleem in de tijd zal oplossen, als de vergrijzing doorzet en de deeleconomie zich verder ontwikkelt. De ANWB zegt pas een standpunt te zullen innemen als er een concreet voorstel ligt. De bond voelt zich niet geroepen om zelf met ideeën te komen. +++
+++ Het wordt voor het Indiase conglomeraat TATA Sons nog een hele kluif om volledig van de vorige week ontslagen topman Cyrus Mistry af te komen. Hoewel hij niet meer aan het hoofd van het moederbedrijf staat, is hij nog wel bestuurder bij een 12-tal dochterondernemingen waaronder Tata Motors, Tata Power en Indian Hotels. Sinds Mistry bij Tata werd weggestuurd gaan de partijen rollebollend over straat. Volgens Mistry staat Tata er financieel veel slechter voor dan de top wil doen geloven. Afschrijvingen op verlieslatende bedrijfsonderdelen kunnen volgens hem oplopen tot omgerekend ruim 16 miljard euro. Tata vindt de uitlatingen die Mistry over het bedrijf deed op zijn beurt ongefundeerd, kwaadaardig en laster. De Indiase beurswaakhond heeft een onderzoek naar Tata gestart. Sinds de rel in alle hevigheid losbarstte, verloren Tata bedrijven al meer dan 6 miljard dollar aan beurswaarde. Onder de vlag van Tata hangen 29 bedrijven die een marktwaarde vertegenwoordigen van ongeveer 120 miljard dollar. Volgens kenners zal de kwestie ook doorwegen op de beslissing over een nieuwe topman van het concern. Kandidaten zullen daarbij wel twee keer nadenken alvorens met Tata in zee te gaan. +++
+++ TOYOTA zal na de zomer van 2017 de nieuwe Yaris presenteren. Het huidige model stamt uit 2011 en is zachtjesaan aan vervanging toe. De nieuwe Yaris krijgt hetzelfde modulaire platform als de Prius. Dit betekent dat de rijeigenschappen er met sprongen op vooruit zullen gaan. Dat moet ook wel, want Toyota is van plan om de nieuwe Yaris ook in extra hete uitvoering op de markt te brengen. Die versie krijgt een 1,5 liter turbomotor. De 3-deurs uitvoering zal waarschijnlijk uit het gamma worden geschrapt. De hybride versie heeft nu reeds standaard achterportieren. De nieuwe Yaris gaat in 2017 de strijd aanbinden met de eveneens kersverse Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra, Seat Ibiza, Suzuki Swift en Volkswagen Polo. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft zijn verkopen in de Verenigde Staten ook afgelopen maand stevig zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Het Duitse concern kampt in de VS nog altijd met de gevolgen van het dieselschandaal, dat een ruim een jaar geleden aan het licht kwam en de verkopen de afgelopen maanden stevig onder druk heeft gezet. De Amerikaanse divisie van Volkswagen bracht vorige maand 18,5 procent minder auto’s aan de man dan in oktober 2015, de maand nadat de ophef rond de sjoemelsoftware van Volkswagen was ontstaan. In totaal werden in oktober bijna 25.000 Volkswagens verkocht in de VS. Grotere automerken in de VS zagen hun verkopen in oktober ook slinken. Zo verkocht Fiat Chrysler 10 procent minder en vond General Motors bijna 2 procent minder kopers voor zijn auto’s. Bij Toyota namen de verkopen met bijna 9 procent af. Ford heeft door een brand in het hoofdkantoor nog geen afzetcijfers bekend kunnen maken. +++