Nieuwstelex

0

+++ Nadat bekend werd gemaakt dat de BEDRIJFSAUTORAI 2017 niet doorgaat, is er gestart met de ontwikkeling van een alternatief voor deze vakbeurs. Dit laat de RAI Vereniging weten. Reden waarom de BedrijfsautoRAI niet doorgaat is dat een meerderheid van de truckmerken afziet van deelname. Het afdelingsbestuur Speciale Voertuigen is toen gestart met de voorbereidingen van “een evenement waarbij het draait om leden van Speciale Voertuigen. Dit concept is inmiddels door RAI Vereniging gepresenteerd aan het afdelingsbestuur Speciale Voertuigen”. Het evenement staat gepland rond einde oktober 2017. “Of in een later stadium ook bedrijfsautomerken willen aanhaken, sluiten we niet uit”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging in een vraaggesprek met Automobiel Management. “Maar we kijken nu eerst en vooral naar de wensen van onze branche”. De komende weken zal het concept samen met een aantal bedrijven uit de branche worden aangescherpt. Eind november/begin december moet het concept worden gepresenteerd. +++

+++ Er komt een rechtszaak tegen een nieuwe BIJTELLING regel die vanaf begin volgend jaar geldt. Dat kondigt fiscalist Jan Rolleman van AMD automotive fiscalisten aan op BNR. Vanaf 1 januari gelden nieuwe bijtellingregels. Het hoogste tarief wordt 22 procent, in plaats van de huidige 25 procent. Leaserijders die al een auto met 25 procent bijtelling rijden, blijven gewoon in die hoogste categorie. Rolleman vindt dat bestaande leaserijders gediscrimineerd worden. Als voorbeeld noemt hij twee auto’s, de één dit jaar geregistreerd en de andere komend jaar. “De auto is uit een ander jaar en heeft daarom een ander percentage, maar je privé gebruik is hetzelfde en daarom vinden wij dat dit hetzelfde behandeld moet worden”, zegt Rolleman in de Nationale Autoshow. Volgens hem speelt het verschil in percentage op basis van de CO2-uitstoot daarbij geen rol meer. De Vereniging Zakelijke Rijders denkt dat ruim 15.000 zakelijke rijders met de verandering in de bijtelling te maken krijgen. Voorzitter Jan van Delft noemt het een vorm van ‘fiscale discriminatie’. “Als we met elkaar, ook in de Tweede Kamer, afspreken dat er een maximum is, en dat is 22 procent, laten we dan consequent zijn”, zegt hij. Het verschil in bijtelling zorgt voor extra kosten voor leaserijders van meer dan duizend euro per leasecontract, blijkt uit berekening van de vereniging. Rolleman stapt in januari naar de rechter. “We proberen het nu alvast te stroomlijnen, in overleg met de belastingdienst. Zodat het straks niet door iedereen afzonderlijk gevoerd hoeft te worden, maar als proefproces zodat de uitslag voor iedereen zal gaan gelden”. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën zei eerder op BNR geen uitzondering te willen maken. +++

+++ GREAT WALL zal komende week op de Chinese autotentoonstelling in Guanzhou haar premiummerk aan de wereld voorstellen. Momenteel voert deze fabrikant de merken Haval, Voleex en Wingle. De eerste richt zich op SUV modellen terwijl Voleex voor sedans is bestemd en Wingle voor pick-ups. Aan dit pallet zal Wey door Great Wall worden toegevoegd. Naar eigen zeggen gaat het om een merk dat uitsluitend premiummodellen zal gaan verkopen. Qua aandrijving zal er bij Wey gekozen kunnen gaan worden uit benzinemotoren, hybride of volledig elektrisch. Great Wall laat weten dat de auto’s van het premiummerk ook techniek voor autonoom rijden krijgen. +++

+++ HYUNDAI gaat auto’s leveren voor de grootste vloot waterstoftaxi’s in Parijs. Het gaat om liefst 60 exemplaren van de ix35 Fuel Cell. De waterstoftaxi’s gaan geëxploiteerd worden door de Taxi Parisien Electric Company (STEP), een Franse start-up die momenteel al 5 exemplaren van het Koreaanse model in haar vloot heeft. Met de geplande 60 extra exemplaren krijgt Parijs in één klap de grootste vloot taxi’s met een brandstofcel ter wereld. STEP is overigens niet van plan om het bij 65 auto’s te laten. Binnen 5 jaar moet de vloot uit honderden taxi’s met een brandstofcel aan boord bestaan. De levering van de 60 waterstoftaxi’s brengt het totale aantal Hyundai’s ix35 Fuel Cell in Europa op 300 stuks. De ix35 Fuel Cell, een speciale versie van de inmiddels door de Tucson vervangen SUV, heeft een actieradius van 594 kilometer en is in tegenstelling tot een elektrische auto in enkele minuten vol te tanken. De Hyundai is in staat om in 12,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. +++

+++ JAGUAR komt op korte termijn met een elektrische cross-over. Moederbedrijf Jaguar Land Rover wil hiermee inspringen op de ‘groene revolutie’ in de auto-industrie. Mogelijk zal de nieuwe auto deze week al in conceptvorm worden gepresenteerd in Los Angeles, aldus Britse media. Met de elektrische cross-over wil Jaguar zowel het eigen imperium vergroten, alsook de ecologische voetafdruk verkleinen. Jaguar Land Rover is de grootste autofabrikant van het Verenigd Koninkrijk. Jaarlijks rollen ruim een half miljoen auto’s van de band, waarvan 80 procent wordt geëxporteerd. +++

+++ MAZDA stevent af op een succesvol verkoopjaar in Europa. Het merk staat nu op een plus van 17,3 procent en daarmee groeit het Japanse merk veel sneller dan de markt. Mazda heeft sinds 2012 de opgaande lijn weer te pakken in Europa. Dat komt enerzijds doordat de effecten van de financiële crisis minder worden en anderzijds doordat Mazda een portfolio aan compleet nieuwe modellen, gebaseerd op innovatieve techniek, heeft gelanceerd. In 2012 was het merk nog druk bezig met het likken van haar wonden nadat moederbedrijf Ford de Japanse dochter op straat had gezet. Maar de afgelopen jaren scoort het merk hit na hit, met als gevolg dat ook 2015 een uitstekend verkoopjaar was. Verdere groei is mogelijk, maar momenteel loopt Mazda tegen haar productiecapaciteit grenzen aan. Dat betekent forse levertijden. Mazda bevestigd eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat wij designelementen van de conceptstudie RX Vision terug zullen zien op de volgende generatie ‘3’. Van deze middenklasser komt opnieuw geen Sportbreak of MPS variant. Mazda denkt in de vorm van de CX-3 en CX-5 een prima alternatief te bieden voor een stationwagon versie van de ‘3’ en een imagoversterkende MPS sportuitvoering is niet nodig omdat de modelreeks zonder een dergelijke vaandeldrager uitstekend verkoopt, waardoor men moeite heeft om de vraag bij te houden. +++

+++ Autodealer STERN Groep heeft 5 miljoen euro winst gemaakt op de verkoop van 2 panden in Amsterdam. Het gaat om een pand dat al was verhuurd en om het hoofdkantoor aan de Pieter Braaijweg. Dat laatste pand wordt voor 12 jaar gehuurd van de nieuwe eigenaar, zo meldt het beursgenoteerde autobedrijf. Stern is bezig met de verkoop van nog een derde pand in Amsterdam. De verkoop van dat pand, dat ook al wordt verhuurd, moet in het eerste kwartaal van volgend jaar worden afgerond en zal eveneens bijdragen aan de boekwinst voor belastingen. Eind vorig jaar werden al tien panden van dealers verkocht en teruggehuurd.
Met het afstoten van panden wil Stern kapitaal vrijmaken voor de financiering van de verdere (autonome) groei van de leaseportefeuille van Stern Financial Services. +++

+++ TOYOTA is een schikking van 3,4 miljard dollar overeengekomen met Amerikaanse eigenaren van roestende auto’s. Een groep klanten was een gezamenlijke rechtszaak begonnen tegen de Japanse automaker, omdat hun auto zo erg kon roesten dat die het kon begeven. De schikking betreft 1,5 miljoen exemplaren van de modellen Tacoma, Tundra en Sequoia; dit zijn grote pick-ups en SUVs die bij ons niet worden verkocht. Toyota houdt de auto’s de komende 12 jaar in de gaten en vervangt waar nodig delen van het chassis. Eigenaars die zelf al hun auto hebben laten repareren krijgen de kosten vergoed. De fabrikant heeft in de schikking geen schuld of fouten bekend. +++

Comments are closed.