Nieuwstelex

0

+++ AUDI hoopt haar recente verkoopsproblemen in China op te lossen door een tweede productie & distributiepartner in de arm te nemen. In de toekomst zullen de modellen van de Volkswagen dochter niet enkel gebouwd en verkocht worden door FAW, maar ook door SAIC. Op concernniveau wordt momenteel al met dit bedrijf samengewerkt voor de productie van Skoda en het hoofdmerk. Audi is sinds midden jaren ’80 actief in China. Lange tijd had het merk een enorme verkoopvoorsprong op BMW en Mercedes, maar de populariteit bij overheidsfunctionarissen begint zich nu een beetje tegen Audi te keren: de verkopen nemen weliswaar nog steeds toe, maar een groei van afgerond 6 procent is duidelijk minder dan bij BMW en Mercedes. China is ’s werelds grootste automarkt. Audi verkocht er in de eerste 10 maanden van dit jaar afgerond 488.000 auto’s, oftewel bijna een derde van de totale afzet en bijna dubbel zoveel als op de thuismarkt, waar 254.000 bestellingen konden worden genoteerd. +++

+++ Regeringspartijen die het niet eens zijn, dat kennen ze in Duitsland ook. De SPD blijkt fel gekant te zijn tegen de plannen van CDU minister Wolfgang Schäuble om de AUTOBAHNEN te privatiseren. Midden oktober hadden de Duitse staat en de bondsregeringen ingestemd met de oprichting van een maatschappij voor het beheer van de weginfrastructuur, maar hoe die georganiseerd zou zijn (staat of privé), stond nog niet vast. De gesprekken daarover zijn nog volop aan de gang. De woordvoerster van Minister van Financiën Schäuble bevestigde evenwel dat de snelwegen en belangrijke wegen toch federale eigendom blijven. De staat blijft het dus zeker voor het zeggen hebben, al zullen ook privé investeerders betrokken worden. +++

+++ BMW wist in 1961 na een bijna dood ervaring er weer bovenop te krabbelen met een sportieve, achterwiel aangedreven middenklasser die niet excelleerde qua prijs:ruimte verhouding, de 1500. Op dat succesvolle thema heeft het merk vele decennia voortgeborduurd, maar anderhalf jaar geleden werd de meest controversiële auto uit zijn geschiedenis geïntroduceerd: de 2-serie Active Tourer: bij dat model worden de ‘foute’ wielen aangedreven en is eerder een busje dan een sportieve sedan. Maar dit schaamteloze antwoord op de Mercedes B klasse blijkt bijzonder succesvol te zijn. Er is zo te merken een grote behoefte aan een MPV met propellerlogo. BMW verkocht in de eerste 9 maanden van dit jaar ruim 77.000 exemplaren van de Active Tourer, oftewel een kwart meer dan afgelopen jaar. In de MPV verkoopstatistieken hoeft het model alleen de Volkswagen Touran (88.169 registraties in dezelfde periode) en de Citroën C4 Picasso (85.390 stuks) voor te laten gaan. Een opvallende ontwikkeling dus. Maar minstens net zo opvallend is het feit dat Renault, die met de Scénic het segment min of meer uitvond, niet eens meer in de top5 voorkomt. Daarin staan wel de Ford C-Max en de Mercedes B klasse. Schrale troost voor Renault: in de betreffende top5 komt ook die andere succesvolle MPV uit de jaren negentig van de vorige eeuw, de Opel Zafira, niet meer voor. +++

+++ Ook CADILLAC ontkomt niet aan het ontwikkelen van semi-autonome techniek. De luxedochter van General Motors wil dit vanaf volgend jaar gaan aanbieden in de CT6, het huidige vlaggenschip van het merk. Cadillac noemt het semi-autonome systeem Super Cruise. Het maakt gebruik van Light Detection and Ranging (LIDAR) techniek. Daarmee wordt een beeld van de omgeving gevormd. Cadillac vaart hiermee een andere koers dan Tesla, dat camera’s en sensoren toepast. In een later stadium zal Super Cruise wellicht ook beschikbaar komen voor modellen als de ATS en XTS. Een sedan boven de CT6 is definitief van de baan. Daarvoor slinkt het afzetpotentieel met de dag. Cadillac wil wel graag een luxueuze cross-over aan haar gamma toevoegen met wat meer personenwagenachtige eigenschappen dan de Escalade. Het probleem is echter dat het merk noch moederbedrijf General Motors hier een geschikt platform voor heeft. +++

+++ De bouw van de megafabriek van FARADAY Future in Nevada is tot nader order stilgelegd. Reden is vermoedelijk de financiële moeilijkheden bij geldschieter LeEco. Faraday Future kondigde onlangs nog aan dat zij op de CES (Consumer Electronics Show) in januari haar eerste productiemodel zal laten zien. Van de toekomstige fabriek is de fundering inmiddels klaar. Mogelijk wordt begin 2017 de bouw hervat, als het op de CES te tonen productiemodel goed ontvangen wordt. Er is tot nu toe omgerekend circa 880 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd die in 2018 operationeel moet zijn.

+++ TATA Motors heeft dankzij haar succesvolle dochter Jaguar Land Rover mooie kwartaalcijfers behaald. In de periode juli t/m september werd er omgerekend 114 miljoen euro winst gemaakt op de verkoop van 142.459 auto’s (+ 29 procent). Vorig jaar leed Tata Motors in dezelfde periode een verlies van 241 miljoen euro, al kwam dat vooral omdat er toen een enorm bedrag moest worden afgeschreven die bij een natuurramp in China verloren waren gegaan. Jaguar Land Rover bracht liefst 283 miljoen euro in het laatje. In één oogopslag is daarmee duidelijk dat moederbedrijf Tata Motors zelf in de rode cijfers zit. Dit leidde onlangs tot het ontslag van de topman. Deze Cyrus Mistry heeft evenwel nog wel de steun van zijn collega directeuren van Tata Motors. Zijn ontslag is dan ook niet gebaseerd op wanbeleid, maar op het feit dat hij de vuile was buiten hing en bij patriarch Ratan Tata net even de fanatiek aandrong op ingrijpende maatregelen, waaronder een productiestop voor de Indiase volksauto Nano waarop bij de verkoop flink geld toegelegd moet worden. +++

+++ TESLA wil ook in Europa een zogeheten ‘gigafactory’ gaan bouwen en is daarvoor nu opzoek naar een geschikte locatie. In het vizier zijn Nederland, Frankrijk en Spanje. De extra fabriek is nodig om de torenhoge productiedoelstelling van Tesla te halen: vanaf 2018 minimaal 500.000 auto’s per jaar. De extra capaciteit is nodig voor de nieuwe Model 3, waarvoor afgerond 400.000 bestellingen zijn. Topman Elon Musk heeft toegezegd dat de eerste exemplaren eind volgend jaar geleverd zullen worden. Dit jaar denkt Tesla met productie in eigen land (Freemont, Californië) uit te komen op 80.000 à 90.000 auto’s. Nederland zou in de selectieprocedure een streepje voor hebben omdat in Tilburg reeds de eindassemblage van de Model S en Model X voor de Europese markt plaats vindt. +++

+++ Amerikaanse autofabrikanten pleiten bij hun nieuwe president Donald TRUMP voor versoepeling van de emissiewetgeving. General Motors, Ford en Fiat Chrysler zijn verenigd in de Alliance of Automobile Manufacturers en de woordvoerder van die club, Mitch Bainwol, heeft aangegeven de Amerikaanse wetgeving op het gebied van brandstofverbruik en uitstoot veel te streng te vinden. De binnenkort afzwaaiende president Barack Obama had weinig voor hun geklaag, maar Trump heeft het niet zo op het milieu begrepen en zou de autofabrikanten uit eigen land wel tegemoet kunnen komen. Als argument gebruikt de alliantie dat de emissie-eisen hun auto’s te duur zal maken. Het risico bestaat dat de consument vervolgens afhaakt en geen nieuw exemplaar meer zal kopen. Het betoog van Bainwol snijdt evenwel weinig hout omdat de Amerikaanse autokoper momenteel juist de goedkope modellen laat staan en vanwege de huidige, lage brandstofprijzen weer helemaal los gaat op exemplaren met een zware motor. Dus blijkbaar heeft hij genoeg geld in zijn zak. De populariteit van grote SUV modellen pick-ups zorgt er wel voor dat het voor de autofabrikanten moeilijker wordt om de gemiddelde uitstoot te verlagen. General Motors, Ford en Fiat Chrysler kunnen deze trend alleen compenseren door het gamma aan (deels)elektrische modellen uit te breiden, maar met name de laatste 2 spelers zijn daar niet zo happig op. Zo heeft Sergio Marchionne, de topman van Fiat Chrysler, aangegeven op elk exemplaar van de 500e verlies te leiden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft op concernniveau vorige maand 870.300 nieuwe auto’s afgeleverd. Dat waren er 4,7 procent meer dan in oktober 2015. Op jaarbasis bedraagt de groei 2,6 procent, dus de verkoop lijkt steeds beter te lopen, ondanks het sjoemeldiesel schandaal. Na 10 maanden staat de teller inmiddels op 8,5 miljoen auto’s dus alles wijst er op dat Volkswagen de grens van 10 miljoen eenheden dit jaar zal weten te passeren. De groei is vooral te danken aan China. Daar verkocht het Duitse autoconcern 16 procent meer voertuigen (363.900 stuks). In Europa bleef de groei evenwel beperkt tot 0,9 procent. Dat kwam vooral door de thuismarkt, waar de afzet bijna 10 procent lager uitkwam dan in oktober 2015. Ook in Noord en Zuid Amerika doet het concern het slecht: in de Verenigde Staten moest er 9,5 procent worden ingeleverd en in de Latijnse landen zelfs meer dan 32 procent. Boosdoener is daar met name de Braziliaanse markt. Op merkniveau draait Skoda momenteel het best met een afzetgroei van bijna 11 procent. Porsche noteerde een plus van 6 procent en Seat kwam iets lager uit maar wist nog altijd ruim 5 procent te groeien. Van het hoofdmerk werden door Volkswagen 4 procent meer auto’s verkocht. De groei bij Audi bleef steken op krap 1 procent. Dat komt vooral omdat de grotere modellen wereldwijd uit de gratie zijn. +++

+++ Europese VRACHTWAGEN fabrikanten, waaronder het Nederlandse DAF Trucks, moeten rekening houden met miljardenclaims van bedrijven die de dupe zijn geworden van hun verboden prijsafspraken. Die kunnen oplopen tot in totaal meer dan 100 miljard euro. Dat stelt het Britse bedrijf Bentham, dat is gespecialiseerd in collectieve rechtszaken tegen vals spelende ondernemingen, en dat namens gedupeerde partijen wil gaan optreden. Bedrijven die tussen 1997 en 2011 trucks hebben gekocht of geleast bij MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF of Scania, kunnen zich daarvoor aanmelden. Bentham schat dat de deelnemers aan het kartel in de genoemde periode zo’n 10 miljoen vrachtwagens hebben verkocht. Gemiddeld is daarbij zo’n 10.500 euro per vrachtwagen te veel betaald, aldus het bedrijf. De Europese Commissie legde de truckbouwers eerder dit jaar al boetes van in totaal 2,9 miljard euro op. +++

+++ De WINTERBANDEN kunnen er weer onder! Die bieden namelijk meer grip bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Inmiddels zijn winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Winterbanden beschikken over lamellen die meer grip bieden bij het optrekken of remmen van een voertuig op een ijzig wegdek. Als het geregend, gesneeuwd of gevroren heeft en het is fris buiten, dan ben je met winterbanden in het voordeel. Behalve het profiel is ook de samenstelling van het rubber van groot belang voor de eigenschappen van een band. Het rubbermengsel van winterbanden blijft bij kou zachter, daardoor krijg je betere grip en dat zorgt ervoor dat je auto beter remt. +++

Reageren is niet mogelijk.