+++ BENTLEY heeft op bevel van moeder Volkswagen de ontwikkeling van de Speed6 sportwagen in de ijskast moeten zetten. Reden is dat er op concernniveau even geen geld is voor nieuwe avonturen. Bentley moet zijn sportieve ambities dus beperken tot een opvolger van de GT/GTC Continental, die overigens flink dynamischer wordt dan het huidige model. Dus dat verzacht de pijn van het annuleren van het Speed6 project. +++
+++ BMW heeft de stekker getrokken uit de eind vorig jaar in gang gezette samenwerking met de Chinese internetgigant Baidu. Doel was om samen een autonoom rijdende auto te ontwikkelen die voor de decenniumwisseling op de markt zou moeten komen. Er werd zelfs al een prototype getest, maar het management van Baidu laat nu weten dat de samenwerking compleet gestaakt is. Als reden wordt genoemd dat de visies van de twee bedrijven over de autonoom rijdende auto niet genoeg overeen blijken te komen. Van BMW is bekend dat zij pas in 2021 een dergelijk voertuig op de markt wil brengen, als er betere techniek beschikbaar is. Baidu heeft daar blijkbaar het geduld niet voor en gaat nu op zoek naar een nieuwe partner in de autobranche. +++
+++ FIAT CHRYSLER gaat het platform van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio, Giorgio genaamd, ook gebruiken voor andere modellen en merken van het concern. Dat heeft Alfa merkchef Reid Bigland in Los Angeles na de onthulling van de Stelvio laten weten. Grote kanshebber is Dodge, dat zich met name op de Amerikaanse markt profileert met sportieve auto’s. De bodemplaat kan daarnaast gebruikt worden voor een 7-zits cross-over die Fiat als opvolger van de Freemont kan gaan verkopen. Ook is het denkbaar dat Jeep een SUV mag gaan bouwen op het multifunctionele Giorgio platform. De rode draad: het betreft allemaal modellen voor het D segment of hoger. Voor compacte auto’s lijkt de bodemplaat niet geschikt, want te duur. +++
+++ MERCEDES meldt dat in China haar miljoenste lokaal geproduceerde auto van de band is gerold. Het Daimler merk produceert sinds 2005 auto’s in het Aziatische land. Momenteel bouwt Mercedes in China samen met joint venture partner BAIC de C, E, GLA en GLC klasse. Sinds vorig jaar is het land de grootste afzetmarkt voor het premiummerk. Het miljoenste exemplaar was een E klasse. Daarmee is de cirkel rond, want deze modelreeks had ook de eer om in 2005 als eerste in China het levenslicht te mogen zien. +++
+++ Er komt mogelijk geen directe opvolger voor de PORSCHE Macan. De fabrikant zou voor de tweede generatie wederom de Audi Q5 als basis kunnen nemen, maar een dergelijke SUV zou in 2021 (als het model klaar moet zijn) als mosterd na de maaltijd kunnen komen, in de zin dat de grootste vraag dan wellicht uitgaat naar elektrische auto’s. Porsche overweegt daarom om de Macan te vervangen door een cross-over op basis van haar Mission E conceptstudie. De productieversie van dit model (een liftback) moet medio 2019 klaar zijn. +++
+++ Bijna een half miljoen Amerikaanse eigenaren van een RAM pick-up hebben Fiat Chrysler Automobiles (FCA) voor de rechter gesleept. De reden: zij verdenken de autofabrikant er van gesjoemeld te hebben met de emissiewaarden. Volgens de Ram klanten is de uitstoot van hun auto 14 keer zo hoog als wettelijk is toegestaan. Ook het brandstofverbruik is veel hoger dan opgegeven. Het gaat daarbij om auto’s die verkocht zijn tussen 2007 en 2012, dus voordat de sjoemeldiesel praktijken bij Volkswagen ontdekt werden. De dieselmotoren van Ram waarvan de uitstootwaarden niet zouden kloppen, zijn afkomstig van Cummins, maar die ontkent net als FCA gefraudeerd te hebben. +++
+++ Amerikaanse autobouwers hebben de komende president Donald TRUMP nog geen 2 dagen na zijn verkiezing al een smeekbede gestuurd om de eisen voor efficiënt brandstofgebruik terug te draaien en daardoor geen elektrische auto’s te hoeven bouwen, zo bericht Automobiel Management. “Zero-emissie auto’s bouwen tegen een concurrerende prijs is op dit moment onmogelijk. De combinatie van lage brandstofprijzen en de besparingen op het verbruik die tot nu toe al zijn bereikt ondermijnen de bereidheid van de consument om die auto’s te kopen met een duurdere aandrijfbron die nodig zouden zijn om aan de gestelde eisen te voldoen”, schrijft de machtige Alliance of Automobile Manufacturers aan het team van de president-elect. Volgens de alliantie “leidt goedbedoelde regelgeving tot hogere kosten om er aan te voldoen tot zo’n punt waar de extra veiligheid & brandstof efficiëntie technologie de nieuwe auto’s financieel buiten bereik van de gemiddelde koper zou brengen”. Trump heeft tijdens de campagne al gezegd dat hij bij zijn aantreden een moratorium zal afkondigen op alle nieuwe regels voor brandstofverbruik en daarmee voor de uitstoot. +++
+++ Het reorganisatieplan bij VOLKSWAGEN, waardoor wereldwijd 30.000 banen zullen verdwijnen, heeft vooralsnog geen gevolgen voor de dochtermerken. In Duitsland worden 23.000 arbeidsplaatsen geschrapt, maar er worden geen Duitse fabrieken gesloten. ook vallen er geen gedwongen ontslagen. De personeelsvermindering gaat via natuurlijk verloop en eindeloopbaan regelingen. De reorganisatie is niet alleen nodig vanwege de dieselaffaire, waarvoor Volkswagen tot nu toe al 18 miljard euro aan schadevergoedingen en reparaties kwijt is, maar ook om de winstgevendheid van het hoofdmerk op te krikken. Van elke 100 euro omzet blijft slechts 1,60 euro als winst over, er daar moet dan nog belasting van worden betaald. De Duitse vakbonden zijn akkoord gegaan met de saneringmaatregel na toezegging van de directie van Volkswagen om de productieorder voor 2 elektrische modellen aan de fabrieken in Wolfsburg en Zwickau toe te wijzen. Audi gaat haar elektrische cross-over Q6 e-Tron vanaf 2018 in Brussel bouwen. +++