‘Overheidsdiesels in strijd met duurzaam inkopen’

0

De vrijstelling van ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen euro. In Nederland rijden circa 50.000 taxi’s en voertuigen van politie, brandweer en defensie rond die namelijk zijn vrijgesteld van belasting. Het gaat voornamelijk om vervuilende dieselauto’s waar het belastingvoordeel kan oplopen tot 14.000 euro per auto, zo blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Die laatste vereniging trekt nu aan de bel.

Door de belastingvrijstellingen is het in alle gevallen aantrekkelijker om voor een dieselauto te kiezen, schrijft CE Delft in het onderzoek, waarover Trends in Autoleasing bericht. De ‘overheidsvoertuigen’ hebben immers niets te maken met de dieseltoeslagen op BPM en MRB, terwijl ze wel profiteren van de goedkopere dieselprijs aan de pomp. “Dit werkt de overheidsdoelstelling voor ‘Duurzaam Inkopen’ tegen: de vuilste auto’s op het gebied van NOx-uitstoot genieten het grootste belastingvoordeel”, aldus het rapport.

De belastingvrijstelling is dan ook een “milieuschadelijke subsidie” die zorgt voor een toename van de NOx-emissie en een verslechtering van de luchtkwaliteit en een verhoogde gezondheidsschade. Deze maatschappelijke kosten bedragen circa 55 miljoen euro per jaar. “Ter vergelijking: bij benzineauto’s is dit bedrag ongeveer 3 miljoen, bij stekkerhybride modellen circa 1 miljoen. 70 ambtenaren werken daarnaast aan de vrijstellingsregeling: dit kost 4,5 miljoen euro per jaar. Door de belastingvrijstelling (MRB en BPM) loopt de schatkist minimaal 125 miljoen euro mis”, aldus Natuur & Milieu in een reactie.

Het opheffen van de belastingvrijstellingen is, volgens CE Delft, een voor de hand liggende maatregel. Hierdoor ontstaat er een eerlijker speelveld ten aanzien van de belastingen voor diesel en schonere autosoorten zoals benzineauto’s, stekkerhybride modellen en volledig elektrische auto’s.

Maar de kosten van het gebruik van dieselauto’s gaan dan wel omhoog. Ook voor taxichauffeurs. Terwijl er voor de overheid wel maatregelen denkbaar zijn om de kostenstijging te compenseren, wordt het voor de taxibranche lastiger, zo erkent CE Delft.

De Britse regering laat een groener gezicht zien dan de Nederlandse overheid en komt op korte termijn met maatregelen om de luchtvervuiling aan te pakken. Dat omvat ook meer milieuzones in steden om het gebruik van dieselauto’s aan banden te leggen.

Londen moet in actie komen nadat een rechter woensdag de huidige maatregelen naar de prullenbak heeft verwezen. Hij vindt ook dat de regering haar aanpak ten onrechte baseert op de officiële opgaven over de emissies van dieselauto’s en niet kijkt naar de werkelijke vervuiling in het dagelijkse verkeer. “Dat is onbegrijpelijk. De regering weet dat zij overoptimistische modellen voor de vervuiling hanteert”, aldus de rechter.

De Britse regering erkent dat de rechter een punt heeft en heeft al voor 5 grote steden, waaronder Londen en Birmingham, milieuzones aangekondigd maar dat zal waarschijnlijk binnenkort voor veel meer plaatsen gaan gelden. “We realiseren ons dat we nu snel aanvullende maatregelen moeten nemen” aldus premier Theresa May in het Britse parlement.

Volgens de laatste opgave van de autokoepel SMMT waarover Automobiel Management bericht, was 48 procent van de tot nu toe dit jaar verkochte nieuwe personenauto’s in Groot-Brittannië een diesel. Dat aandeel lag daarmee slechts fractioneel lager dan een jaar eerder.

Comments are closed.