GetestDe nieuwe Forfour Brabus
ModelSmart Forfour Brabus
Modeljaar2017
RecensieMannen of vrouwen met benzine in hun bloed zullen er niet warm van worden.
Waarom de korte test?
Brabus heeft op uitnodiging van Smart de Forfour voorzien van dikke 17-inch velgen, een dubbele uitlaat, extra vermogen en een snelle automaat met dubbele koppeling. Is dat voldoende om het 4-persoons stadsautotootje te transformeren tot een echte pretraket? Autointernationaal.nl onderwerpt het model aan test.
Wat voor auto is de Smart Forfour Brabus?
Deze Smart Forfour is geen ‘klassieke’ Brabus in die zin dat er geen dikke motor zit. Achterin is gewoon het 898 cc 3-pittertje van Renault te vinden. Die is dankzij een turbo en een verbeterd in/uitlaattraject nu goed voor 109 pk en 170 Nm. Dat is weliswaar 20 pk en 34 Nm meer dan het standaardmodel biedt, maar spectaculair kan je de prestatiecijfers niet noemen. Voor de sprint naar 100 km/u heb je (ondanks een rijklaar gewicht van net geen 1.100 kg) nog steeds meer dan 10 seconden nodig (10,5 om precies te zijn).
De 109 pk/170 Nm motorvariant kan je trouwens ook in de GT versie van de Renault Twingo bestellen. Bij dit Franse zustermodel is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak, maar Brabus monteert in de Smart een intelligente 6-traps Twinamic automaat met dubbele koppeling. Daarmee is de klungelige gerobotiseerde handbak van het oude model definitief verleden tijd. Dankzij de dubbele koppeling kan de automaat razend snel schakelen, en de Brabus versie beschikt bovendien over kortere overbrengingsverhoudingen. Er is zelfs een heuse launch control functie die stoplichtsprintjes nog leuker maakt en verder laat de automaat zich naar jouw hand zetten via heuse peddels achter het guitige stuurtje. Die commando’s worden weliswaar niet echt soepel uitgevoerd, maar ze kunnen wel het rij plezier in de Smart verhogen.
Is het wat?
Waar je geen invloed op hebt, is het ESP en/of de tractiecontrole. Die kan je anders dan bij andere hete modellen niet (gedeeltelijk) uitschakelen. Zonder twijfel een verstandige keuze, want de Smart heeft met zijn korte wielbasis en achterin geplaatste motor alles in zich om de bestuurder te verrassen met een listig weggedrag. Het is alleen jammer dat de elektronische waakhonden een ‘zero tolerance’ beleid lijken te voeren. Even het achterwerk à la de Porsche 911 opzij gooien, zit er dus niet in. De Smart Forfour Brabus veert ondanks stevige 17-inch wielen, 20 procent stijvere veren plus dempers en een met 10 mm verkleinde grondspeling koetswerk nog steeds vrij comfortabel. Dat is dan weer een voordeel.
In visueel opzicht onderscheidt de Brabus uitvoering zich door de matgrijze nep diffusor met uitlaatsierstuk in chroomlook en de Brabus Monoblock IX lichtmetalen velgen (matgrijs en glans gedraaid). Een sportief interieur is eveneens standaard. Verder kan de Brabus koper rekenen op aanwezigheid van het LED & Sensor pakket, het Cool & Audio pakket en de automatische afstandswaarschuwing. Het Cool & Audio pakket bestaat uit het Smart Audio-System met AUX/USB aansluiting, Bluetooth met handsfreefunctie, audiostreaming voor muziekoverdracht en om verbinding te maken met de Smart Cross Connect App, alsmede een automatische airconditioning. De prijzen van de Smart Forfour Brabus beginnen bij 22.760 euro.
Voor wie het breder kan/wil laten hangen, heeft Smart de uitrustingslijn Xclusive. Dan verlangt de Smart dealer 26.560 euro van u en wordt de auto voorzien van sportstoelen die bekleed zijn met geperforeerd/leder zwart nappaleder met siernaden in grijs. Het Xclusive pakket omvat tevens een dashboard in lederlook/stof, hulpinstrument in de vorm van een cockpitklok en toerenteller, Brabus vloermatten en Xclusive emblemen in de spiegeldriehoek of op de B stijl. Standaard voorziet de Xclusive uitvoering verder in het Cool & Media pakket, een JBL geluidsinstallatie, stoelverwarming voor de bestuurder plus (voor)passagier en, in de Smart ForFour, zogeheten Readyspace stoelen achter met uitneembare cargobox. De bestuurdersstoel en stuurkolom zijn beide in hoogte verstelbaar.
Smart Forfour Brabus testrecensie
Met een startprijs van bijna 23 mille is de Smart Brabus ForFour ruim 2 keer zo duur als de basisversie. En lekker aangekleed met het Xclusive pakket wordt dat dus 26.560 euro. Dat is een smak geld aangezien er heel wat kapers op de kust zijn die, want de veel beter rijdende en aanzienlijk snellere Ford Fiesta ST kost maar weinig extra, terwijl de globaal even dure Abarth 595 meer visueel en akoestisch genot biedt.
De Smart Forfour Brabus moet het aan het eind van de dag dus hebben van zijn uitstekende wendbaarheid (dankzij een minuscule draaicirkel) en het gemak van zijn snel schakelende automaat met dubbele koppeling. Kortom, van zijn ideale stadsauto eigenschappen. Maar mannen of vrouwen met benzine in hun bloed zullen er niet warm van worden.
-
4