Verkoop elektrische auto’s in een stroomversnelling

0

Autobedrijf Stern Groep verwacht eind dit jaar weer een verkoopgolf aan stekkerhybride modellen met een stekker, vooruitlopend op nieuwe bijtellingregels die in januari van kracht worden. Die zal echter beperkter in omvang zijn dan een jaar eerder, zo laat de onderneming weten.

Stern is over het geheel genomen wat minder positief geworden over de marktontwikkelingen in 2016. Het uitzonderlijk hoge resultaat dat in het laatste kwartaal van 2015 werd behaald, zal dan ook niet worden geëvenaard. Wel verwacht het bedrijf over het gehele jaar een winst die minstens gelijk is aan die in 2015. In het derde kwartaal behaalde Stern een omzet van 259 miljoen euro, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat viel met 3,7 miljoen euro iets lager uit dan in de vergelijkbare periode vorig jaar, de nettowinst nam juist iets toe tot 2,1 miljoen euro.

Tot dusver dit jaar weten de dealerbedrijven van Stern een daling van het aantal verkochte personenauto’s te compenseren met een groei bij de bedrijfswagens. Over de resultaten bij de lease activiteiten is het bedrijf tevreden. Het aantal contracten steeg in de eerste 3 kwartalen met ruim 15 procent.

De voor eind dit jaar verwachte verkoopgolf impliceert dat het volgend jaar rustig zal zijn in de showrooms voor wat betreft de aflevering van stekkerhybride modellen. Bijvoorbeeld bij dealers die de afgelopen tijd uitstekend zaken hebben gedaan met dergelijke auto’s (Mitsubishi, Volvo en in mindere mate Audi).

Autointernationaal.nl denkt dat dit zeker het geval zal zijn, maar verwacht tegelijkertijd een koop c.q. registratieverschuiving richting volledig elektrische modellen. Omdat BMW niet alleen stekkerhybride uitvoeringen van de 3-serie en X5 verkoopt, maar ook de volledig elektrische i3, zit dit merk goed. Hetzelfde geldt voor Hyundai. Dit merk biedt de Ioniq immers niet alleen als hybride aan, maar ook in volledig elektrische uitvoering.

Nederland zal deze week de grens van meer dan 100.000 geregistreerde elektrische auto’s passeren. Het marktaandeel bedraagt weliswaar nog maar 0,15 procent, maar de tendens is stijgend. In het Energieakkoord staat de ambitie om 200.000 auto’s met een stekker op de weg te hebben in Nederland. Deze verdubbeling moet de komende 2 à 3 jaar plaatsvinden.

Sommige analisten vinden deze doelstelling heel moeilijk om te halen, maar Autointernationaal.nl denkt dat dit wel mee zal vallen. BMW rekent met een afzetstijging van 25 procent. Bij Nissan zien we dat de verkopen van de verbeterde Leaf afgelopen maand meer dan verdubbeld zijn. Op jaarbasis bedraagt de groei 40 procent. Ook bij Tesla zal de verkoop blijven toenemen. Verder denkt Autointernationaal.nl dat Opel komend jaar een kleine 1.000 exemplaren van de Ampera-E moet kunnen verkopen.

De verkoop van elektrische auto’s mag dan nu nog een rustig kabbelend stroompje lijken, de komende jaren zwelt het aan tot een tsunami. Om de doelstelling van het Energieakkoord te halen zal het marktaandeel van elektrische auto’s richting de 10 procent moeten stijgen. In 2017 zal dit nog niet gehaald worden, maar in 2019 zouden de kaarten wel eens heel anders kunnen liggen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het marktaandeel van de Tesla Model S in het segment voor zakenauto’s rond de 100.000 euro: dan bedraagt meer dan 50 procent!

Comments are closed.