Breuk met traditie: Lexus LC

0

GetestDe nieuwe LC

ModelLexus LC

Modeljaar2017

RecensieSnel, zeer begerenswaardig en verrassend praktisch, ondanks de beperkte ruimte achterin.

Lexus is in transitie. Na decennialang de rol te hebben vervuld van een tamelijk ingetogen, rationeel opererende autofabrikant, kiest het merk nu voor een brutale, extraverte positionering. Dat zal voor de traditionele merkfans even wennen zijn, maar je kan Lexus geen ongelijk geven: als je uit de schaduw van de Duitse premiumconcurrenten wilt komen, dan moet je zorgen dat je opvalt. En je eigen koers gaan kiezen.

De nieuwe Lexus LC

Dat er verandering op komst is bij Lexus, is al een tijdje te zien aan de designkoers: de modellen krijgen een steeds extremere vormgeving. Dat zorgt zeker voor onderscheid met de Duitsers, maar tot nu toe is het vooral uiterlijk vertoon: qua rijeigenschappen en pret achter het stuur kunnen de IS, GS, LS, NX en RX niet tippen aan het repertoire van onze oosterburen.

Lexus LC dak

De nieuwe Lexus LC, onderwerp van deze test, moet daar verandering in brengen. Die is namelijk gebaseerd op een compleet nieuw platform waarvoor Lexus qua kennis en vaardigheden alles uit de kast gehaald heeft. De bodemplaat (waarbij de motor à la een volbloed sportwagen midscheeps vóór is geplaatst) zal in de toekomst gebruikt gaan worden voor alle bovengenoemde modellen van het merk.

Lexus LC spoiler

Dat de LC, een nieuwe modellijn maar in zekere zin de spirituele opvolger van de wanstaltige SC 430, de primeur heeft, is toeval. De conceptstudie die Lexus in 2012 presenteerde, de LF-LC, kreeg zó veel applaus dat de Japanners er wel een vervolg aan moesten geven. Dat was aanvankelijk niet het plan, want dat showmodel was puur als stylingexercitie bedoeld. Maar nu staat de coupé symbool voor wat wij in de toekomst van Lexus kunnen verwachten.

Lexus LC cocipit

Ondank dat het ontwerp van de LC dus feitelijk al 4 jaar oud is, oogt de Lexus nog steeds zeer modern. Je kan het boeiende design zelfs futuristisch noemen. De Lexus LC valt beslist op in het verkeer, maar het is geen traditionele schoonheid. Daarvoor is de vormgeving te druk. Maar in vergelijking met de voorspelbare, nieuwe Mercedes E klasse Coupé is de Lexus een lust voor het oog, die niet snel gaat vervelen.

Lexus LC dashboard

Het door Toyota voor haar dochter Lexus ontwikkelde, nieuwe platform draagt de naam GA-L; een afkorting die staat voor ‘Global Architecture Luxury’. De motor is ver naar achteren geplaatst, vandaar dat de Japanners de locatie van de Lexus LC omschrijven als “midscheeps voor”. Er is veel koolstofvezel composiet materiaal gebruikt, evenals aluminium om het gewicht beperkt te houden. De verdeling daarvan is een vrijwel ideale 52:48 verhouding, waarbij de achterin geplaatste accu een handje helpt.

Lexus LC bediening

Lexus levert de LC in 2 uitvoeringen: als klassieke ‘500’ die traditionele autoconsumenten moet aanspreken en als ‘500h’ die je zowel kan kopen vanwege het verbruiksvoordeel als zijn hightech karakter. Het bijzondere van de hybride uitvoering is namelijk dat hij zowel een CVT heeft als een 4-traps automaat. Dit combineert volgens Lexus de voordelen van een CVT (de motor kan zo snel mogelijk met het optimale toerental draaien) met de kick-down mogelijkheid die voor sportieve automobilisten een must is.

Lexus LC detail interieur

Samen met de voorgeprogrammeerde, virtuele versnellingen van de CVT krijg je in essentie een 10-traps automaat. Lexus noemt de techniek een ‘Multi Stage Shift Device’. De hooggespannen verwachtingen worden in de praktijk waargemaakt: je kan enerzijds optimaal genieten van het prachtige mechanische geluid van de (atmosferische) V6 en anderzijds van de perfect soepele verzetwisselingen. Je zit dankzij 359 pk / 648 Nm in 4,9 seconden op 100 km/u maar tegelijkertijd blijft de CO2-uitstoot beperkt tot een bescheiden 149 gram/km.

Lexus LC dashboard klok

De Lexus LC 500h is daarmee slechts weinig langzamer dan de V8 uitvoering, die de sprintklus in 4,6 tellen klaart. Die heeft weliswaar 477 pk onder de kap, maar legt het af qua koppel (530 Nm). De 8 cilinder motor, een aangepaste krachtbron van de versie die in de RC F en GS F te vinden is, geeft de Lexus veel spierkracht, maar weet de LC niet te domineren. Het geluid dat de krachtbron is daarbij indrukwekkender dan zijn daadwerkelijke prestaties. Voor échte sensaties is het dus wachten op een F variant.

De neiwue Lexus LC motor

Ook de ‘500’ versie van de Lexus LC beschikt over een 10-traps automaat. In dit geval gaat het om een échte, dat wil zeggen een klassieke transmissie. Met name van de 9-traps automaat van ZF, die onder andere door Fiat Chrysler en Land Rover gebruikt wordt, weten we dat meer versnellingen niet altijd beter is vanwege de schakelonrust, maar Lexus heeft deze valkuil worden gemeden. Als er terug/op geschakeld wordt, gebeurt dit eigenlijk alleen in de 3e t/m 6e versnelling. De hogere versnellingen zijn alleen bedoeld om op de snelweg de rust aan boord te vergroten en om het verbruik te reduceren. De automaat is via schakelflippers handmatig aan te sturen, maar waarom zou je? De techniek berekend veel sneller dan jouw hersens wat de ideale versnelling is om de motor tussen de 4.000 en 5.500 toeren te houden.

Lexus LC wielaandrijving

Als je instapt, word je verrast door de lage zitpositie. Lexus heeft er naar gestreefd om de heupen één rechte lijn te laten vormen met de voeten zodra deze zich op de pedalen bevinden. Volgens de ontwerpers krijgt de bestuurder dan een beter (sneller, nauwkeuriger) gevoel van wat de auto doet. De Lexus wordt daar niet onrustiger van, integendeel. Zonder dat je met witte knokkels het stuur vasthoudt informeert hij je wat er staat te gebeuren en de onderstelreacties zijn bewust lineair geprogrammeerd in plaats van listig en onvoorspelbaar.

Lexus LC op de weg

Lexus levert de LC in 3 uitvoeringen: standaard, Sport en Sport+. Bij de 2 laatste versies is het glazen panoramadak vervangen door een koolstofvezel exemplaar om zo het zwaartepunt te verlagen. De Sport + versie biedt tevens het zogeheten Lexus Dynamic Handling pakket, dat bestaat uit variabele stuurbekrachtiging, achterwiel besturing en een limited slip differentieel.

Lexus LC speedometer

Onder de streep levert dit een zeer vermakelijke auto op met een besturing die zeer nauwkeurig doorgeeft wat de Lexus aan het doen is. Echt een verschil van dag en nacht met de overige modellen van het merk. De vierwiel besturing vergroot de wendbaarheid als de stabiliteit. Onderstuur treedt pas op als je het écht heel bont maakt. Daarmee onderscheidt de Lexus LC zich in positieve zin van zijn grote Duitse rivalen, die de voorzijde al het werk laten doen. Zo lichtvoetig als een Porsche 911 is de Lexus misschien niet, maar de BMW 6-serie en Mercedes SL verwijst hij heel duidelijk naar het tweede plan.

Lexus LC versnellingspook

De uitstekende rijeigenschappen vinden hun keerzijde niet in een beperkt veercomfort. Bij lage snelheden is de ophanging van de Lexus weliswaar niet echt soepel te noemen, maar de die overmatige stevigheid verdwijnt snel zodra je het tempo opvoert. Comfortverhogend zijn zondermeer ook de uitstekende sportstoelen die in de Sport en Sport+ uitvoering extra veel steun bieden. Er kan gekozen worden uit 6 onderstelsettings, waarvan er 4 bestemd zijn voor normale, dagelijkse ritten. In elke stand is de Lexus verfijnd, comfortabel en makkelijk onder controle te houden.

Lexus LC voorstoelen

Door de lage zitpositie omsluit het interieur de bestuurder als het ware, alsof je in de cockpit van een racewagen zit. Aan details als het ingewikkelde stikselwerk, het TFT instrumentarium, de topgeluidsinstallatie en de hoogwaardige, analoge klok kan je merken dat je in een kwaliteitsauto zit. De afwerking is van zeer hoog niveau en lijkt van vakmannen afkomstig. Qua opbergmogelijkheden word je eveneens vol in de watten gelegd. Bijzonder fraai is de manier waarop de deurpanelen optisch doorlopen in de motorkap en de grille. Toch is de Lexus LC niet perfect. Dat komt door de overvloed van knoppen op het stuur en de weinig intuïtieve (lees: ronduit frustrerende) bediening van het touch pad. Je kan je daardoor niet optimaal op de weg concentreren.

Lexus LC achterstoelen

Lexus noemt de LC een 4-persoons sportwagen, maar dat moet je met een korreltje zout nemen. Er zit weliswaar een achterbank in de coupé, maar dat is bij de Porsche 911 ook het geval. De bagageruimte is maar half zo groot als die van de Mercedes SL, terwijl in de kofferbak van de BMW 6-serie zelfs drie keer zoveel spullen past. Je kan die achterbank dus maar het beste gebruiken als aflegruimte voor extra bagage, net zoals 911 rijders dat doen. 2 personen en hun bagage hebben in de LC royaal de ruimte. Zij kunnen rekenen op een uitstekend comfort, zowel voor de lange afstanden als tijdens boodschappen ritten. Heeft de bestuurder de Lexus LC voor zichzelf, dan biedt de auto een hoeveelheid rij plezier die voor een Lexus ongekend is.

Lexus LC kofferbak

Alles behalve saai

90%
90%
Awesome

De hightech Lexus LC is snel, zeer begerenswaardig en verrassend praktisch, ondanks de beperkte ruimte achterin. De Toyota dochter heeft zich met deze Gran Turismo werkelijk overtroffen. Op de verre van optimale touch pad bediening is hij eigenlijk perfect. Welke versie beter is, de 500 of de 500h, is een kwestie van prioriteiten. Gaat het vooral om cruisen, dan komt de hybride versie beter tot zijn recht. De assistentie van de elektromotor verloopt bij gas op de plank echter niet helemaal vlekkeloos, waardoor de LC als sportwagen het beste in V8 vorm tot zijn recht komt. Dan word je ook niet gehandicapt door met meergewicht van de hybride aandrijflijn.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (31 Stemmen)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.