Suzuki heeft een nieuw platform ontwikkeld en is van plan om op basis van dit onderstel diverse modellen te lanceren. Met de Baleno en Ignis hebben we reeds kennis kunnen maken. Begin maakt de Swift de overstap naar het nieuwe platform.
Zoals u op deze foto kunt zien, is de nieuwe Swift zo goed als productieklaar. Net zo duidelijk is dat Suzuki niet kiest voor een designrevolutie, maar voor een tweede evolutie van de vormgeving die in 2004 bij de modelreeks werd geïntroduceerd. Een soort Mini dus, maar dan anders. Alhoewel: aangezien het basisontwerp inmiddels 12 jaar oud is, zou je in het geval van de Swift ook zachtjesaan kunnen spreken van een retro styling …
Het design van de nieuwe Swift biedt (afgezien van een neuspartij in Jaguar stijl) dus weinig verrassingen, maar kan er op het eerste gezicht nog prima een modelgeneratie mee door. Er zijn modellen die op een veel lelijkere manier oud worden … Wel is het zo dat de 3-deurs versie vermoedelijk komt te vervallen. De extra ontwikkelingskosten van die carrosserievariant kunnen anders dan bij eerdere generaties niet meer worden terugverdiend.
Het grote nieuws bevindt zich dus onderhuids. Niet alleen in de vorm van een verse bodemplaat, maar ook omdat de nieuwe Swift geleverd gaat worden met turbobenzinemotoren.
Daarbij wordt halsreikend uitgekeken naar de Swift Sport. Die krijgt een 1.4 BoosterJet 4 cilinder in de kap van (minimaal) 140 pk. Dat is geen wereldschokkend vermogen, maar omdat de Suzuki flink afslankt (gerekend wordt op een gewicht onder de 1.000 kilo) kan dit toch voor zeer aansprekende prestaties zorgen. Bovendien belooft dit scheurijzertje messcherp geprijsd te worden: Autointernationaal.nl rekent op een tarief van 22.599 euro.
De nieuwe Swift beleeft zijn publieksdebuut vermoedelijk in maart, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. De basis van het gamma gaat gevormd worden door de bekende atmosferische 1.2 met 90 pk. Het gaat met de Sport uitvoering gaat gevuld worden met een Smart Hybrid uitvoering (waarbij remenergie wordt opgeslagen in een lithium/ion accu, om vervolgens van pas te komen bij de acceleratie) en de 112 pk sterke 1.0 BoosterJet.