Nieuwstelex

0

+++ DACIA gaat de volgend jaar te introduceren, nieuwe Duster ook aanbieden in 7-zits uitvoering. De Roemeense SUV zal worden gebaseerd op het modulaire CMF platform van Renault en Nissan. Dit betekent een aanzienlijke upgrade van de Duster, die waarschijnlijk ook leverbaar gaat worden in 130 pk sterke 1.6 dCi uitvoering. +++

+++ FERRARI heeft laten weten dat wij de komende 10 jaar niet hoeven te rekenen op een nieuwe hypersportwagen. Dit betekent dat de LaFerrari voorlopig het (uitverkochte) paradepaard blijft van het merk. De tijdsinterval van 10 jaar is overigens niet ongebruikelijk want na de Enzo moesten wij net zo lang wachten tot de LaFerrari werd gelanceerd. De Italianen vinden de investering in een nieuwe hypersportwagen alleen de moeite waard als er écht iets nieuws te bieden valt. Porsche denkt daar in grote lijnen hetzelfde over, want die komt pas over 5 tot 6 jaar met een opvolger van de 918 Spyder. Bij McLaren is het niet anders, want die heeft haar nieuw extreme sportwagen pas in 2019 klaar.

+++ FORD wil 2,8 miljard dollar (omgerekend 3 miljard euro) aan lange termijn leningen ophalen om de ontwikkeling van nieuwe technologieën als elektrische auto’s, autonoom rijdende voertuigen en mobiliteitsdiensten verder te versnellen. “Het zijn opportunistische tijden. De markt is gunstig voor lange termijn schulden gezien de huidige rentestand en we willen er voor zorgen dat we gedurende de hele cyclus in de autosector de flexibiliteit hebben om te doen wat we moeten doen, vooral waar het gaat om deze opkomende marktsegmenten”, zo verwoordde Joe Hinrichs, president van de Amerikaanse divisie van Ford de beslissing tegenover Automobiel Management. Ford meldde eerder dat de winst in het derde kwartaal bijna de helft lager was uitgekomen dan een jaar geleden. Het autobedrijf wil er kennelijk alles aan doen om de steeds heviger concurrentie op de markt voor ‘nieuwe’ auto’s zoals elektrische modellen en autonoom rijdende auto’s, zowel van traditionele collega’s als hightech bedrijven, bij te houden. Hinrichs vindt het overigens desgevraagd te vroeg om al te reageren op eventuele veranderingen voor de Amerikaanse automarkt door het komende aantreden van Donald Trump als president. +++

+++ De Duitse automakers Audi, BMW en Daimler zetten met hun navigatiedienstverlener HERE voet aan de grond in China. De partijen maakten bekend een belang van in totaal 10 procent van de voormalig Nokia dochter over te doen aan een drietal Aziatische investeerders, te weten de branchegenoot NavInfo, techbedrijf Tencent en staatsinvesteringsfonds Singapore GIC. Financiële details over de nieuwe samenwerking werden niet bekendgemaakt. De samenwerking met NavInfo moet ertoe leiden dat HERE in China wordt uitgerold. De Duitse automakers betaalden in augustus 2015 circa 2,6 miljard euro aan Nokia voor HERE, een belangrijke concurrent van TomTom op het gebied van digitale kaarten en navigatiesoftware. Met HERE kregen de bouwers van premium auto’s toegang tot de kaarten die nodig zijn om in de toekomst steeds slimmere auto’s te kunnen bouwen, die deels zelfstandig kunnen rijden. De samenwerking tussen de Duitse automakers is enigszins ongewoon omdat ze de grootste concurrenten van elkaar zijn. Ze benadrukten evenwel dat HERE als een “open platform” opereert. Daarbij zoekt het drietal mogelijk meer partners om mee in zee te kunnen gaan. +++

+++ NISSAN heeft in haar fabriek in St. Petersburg de 250.000e auto geproduceerd. Het mijlpaal model was een Qashqai in 2.0 4WD CVT uitvoering. Nissan opende 10 jaar geleden een fabriek in Rusland. Sindsdien is er meer dan 300 miljoen euro in de productiefaciliteit geïnvesteerd. In St. Petersburg lopen naast de Qashqai ook de X-Trail, Pathfinder en Murano van de band. Al deze modellen zijn aangepast voor de Russische wegomstandigheden door de grondspeling te vergroten en door banden van Russische makelij te monteren. +++

+++ De geplaagde airbagmaker TAKATA is dicht bij een schikking met autoriteiten in de Verenigde Staten vanwege het schandaal rondom defecte airbags. Begin volgend jaar zal overeenstemming worden bereikt over het boetebedrag, dat naar verluidt circa 1 miljard dollar zal bedragen. Er wordt momenteel onderhandeld over de vraag of Takata al dan niet een schuldbekentenis zal doen. Het Japanse bedrijf is in moeilijkheden geraakt door een defect in het opblaasmechanisme van zijn airbags, die daardoor kunnen ontploffen. In sommige gevallen zijn daarbij bestuurders dodelijk getroffen door stukjes metaal die met hoge snelheid door de auto werden geslingerd. Takata wordt in de VS verdacht van misleidende verklaring met betrekking tot het airbagdebacle. Ook zouden de Japanners informatie hebben achtergehouden. +++

+++ TESLA en Panasonic gaan vanaf volgende zomer samenwerken om fotovoltaïsche cellen en modules te bouwen, op Amerikaanse bodem, in een fabriek in Buffalo (New York). De benadering stond eraan te komen, vooral sinds Tesla de energieproducent SolarCity benaderde (een fusie zal gebeuren en werd goedgekeurd). Het doel van Tesla is uiteraard om zijn batterijen voor huizen te promoten. Die elementen kunnen tot 10 kWh opslaan en zijn in serie ‘uitbreidbaar’ tot en met 9 modules. Tesla heeft de creatie van 1.400 banen beloofd met dit partnerschap. In het akkoord staat dat Panasonic de investeringen in de fabriek in Buffalo voor zijn rekening neemt. Tesla heeft op zijn beurt toegezegd de output van het fabriek op lange termijn te kopen, ook al wordt er over de duur niet bericht. De samenwerking tussen Tesla en Panasonic is niet nieuw. De Japanner leverde al batterijcellen van auto’s van het merk. Panasonic werkt al in de fotovoltaïsche sector sinds het Sanyo, een specialist op dit vlak, overnam. +++

+++ VLAANDEREN wil vanaf 2018 op alle snelwegen trajectcontroles hebben, die de snelheid van automobilisten vrijwel overal in de gaten houden. Over 2 jaar moeten er daarom 240 extra camera’s boven de Belgische wegen hangen. “Op bijna het hele snelwegnetwerk zal men zich aan de snelheid moeten houden, want er zal overal trajectcontrole zijn”, aldus een overheidswoordvoerder. Op dit moment zijn er maar 2 stukken snelweg in Vlaanderen met een trajectcontrole. Dat Vlaanderen plotseling zo veel extra trajectcontroles krijgt, is te danken aan de strijd tegen het terrorisme. Vlaanderen wilde al eerder trajectcontroles invoeren, maar dat lukte nauwelijks omdat er veel mensen op tegen waren. Maar vorige week kreeg de minister van Veiligheid en Binnenlandse zaken toestemming voor de installatie van 240 camera’s die nummerborden kunnen herkennen. Die camera’s wil de minister gaan inzetten om bijvoorbeeld gestolen auto’s of verdachten makkelijker op te sporen, maar ze kunnen ook worden gebruikt voor trajectcontroles. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft de app PayByPhone overgenomen. Met de app kunnen gebruikers in verschillende landen betalen voor een parkeerplek. Het is nog niet bekend wat Volkswagen met de 3 jaar oude app van plan is. In totaal verwerkt PayByPhone ruim 300 miljoen dollar aan transacties per jaar. De app is actief in meer dan 300 steden in 6 landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. PayByPhone is niet in Nederland actief. PayByPhone is overgenomen door een zusterbedrijf van Volkswagen dat financiële diensten verleent aan de groep van autofabrikanten. Er is niet bekendgemaakt hoeveel is betaald voor de app-maker uit Seattle. +++

+++ VOLVO neemt naar eigen zeggen een volgende stap op het gebied van connectiviteit door het aanbieden van ‘Skype for Business’ van Microsoft in haar 90-serie modellen. Volvo is de eerste autofabrikant die dit mogelijk maakt. “We kennen het allemaal: je zit in de auto en wil deelnemen aan een conference call”, zegt Anders Tylman-Mikiewicz, president Consumer Connectivity Services bij Volvo. “Je worstelt met je smartphone en laat hem vallen, óf je bent de pincode vergeten op het moment dat de conference call begint. Het is niet de beste manier om een belangrijk telefoongesprek te beginnen. Daarbij komt nog eens dat je aandacht niet bij het verkeer is. Met ‘Skype for Business’ behoren deze ongemakken tot het verleden”. ‘Skype for Business’ van Microsoft wordt wereldwijd gebruikt door miljoenen werknemers en -gevers. Het geeft de inzittenden van de S90, V90 (Cross Country) en XC90 de mogelijkheid hun geplande gesprekken te bekijken, inclusief de gegevens van alle deelnemers. Om deel te nemen hoeft de gebruiker slechts het centrale 9-inch touch screen aan te raken. ” Skype for Business is een nieuwe grote stap voorwaarts voor wat betreft de connectiviteit van onze auto’s”, aldus Tylman-Mikiewicz. “In combinatie met autonoom rijden zien we mogelijkheden als deze uiteindelijk leiden tot een toekomst waarin bijvoorbeeld managers minder tijd in hun kantoor hoeven te besteden. Het is het begin van een volledig nieuwe visie op hoe we onze tijd in de auto doorbrengen”. De integratie van ‘Skype for Business’ sluit naadloos aan op de wens van Volvo om het leven van de berijders van zijn auto’s gemakkelijk en veiliger te maken. Met de samenwerking met Microsoft bekijkt Volvo ook de mogelijkheden van Cortana. Met deze slimme persoonlijke assistent is een vloeiende spraakherkenning mogelijk. En wanneer het inzicht heeft in het dagelijks leven van inzittenden kan het door hun behoeften te voorspellen hun leven verder vergemakkelijken. “Volvo loopt voorop in de erkenning dat werk steeds mobieler wordt”, zegt Ben Canning, directeur Product Management van ‘Skype for Business’ bij Microsoft. “We zijn ontzettend blij dat we de mogelijkheden van de modernste manier van vergaderen kunnen uitbreiden naar de 90-serie modellen”. Door de samenwerking met Microsoft en Ericsson (dat Volvo voorziet van cloud gebaseerde oplossingen) blijft het Zweedse merk innovatieve diensten en functies ontwikkelen en aanbieden aan de groeiende groep Volvo rijders. “Bij Volvo werken we al jaren aan ‘in-car’ communicatie. Van de ingebouwde telefoonsets uit de jaren tachtig en de vroege jaren negentig tot de huidige standaard mogelijkheden met Bluetooth. We hechten groot belang aan het makkelijker maken van het leven van de Volvo berijder, zodat ze zich kunnen focussen op hun veiligheid en zo min mogelijk afgeleid zijn”, aldus Anders Tylman-Mikiewicz. +++

Reageren is niet mogelijk.