Stadsprinter: Renault Twingo GT

0

GetestDe nieuwe Twingo GT

ModelRenault Twingo GT

Modeljaar2017

RecensieLeuker dan de gewone Twingo, maar nog steeds tal van minpunten.

Waarom de korte test?

Renault heeft de Twingo voorzien van een tot 110 pk opgevoerde turbomotor. Net zoals bij de doordeweekse uitvoeringen zit het blok achterin. Historisch gezien is het model daarmee soort van de spirituele opvolger van de 8 Gordini, maar de doelgroep van de Twingo GT zal zich die sportieve, achterwiel aangedreven compacte middenklasser niet kunnen herinneren. Bovendien is de Twingo anders dan die R8 helemaal geen gezinswagen, maar een boodschappenauto.

Renault Twingo GT 2017 voorkant

Wat voor auto is de Renault Twingo GT?

Op papier lijkt de door de Renault Sport divisie ontwikkelde Twingo GT een explosief bommetje te zijn. Hij combineert immers 110 pk met een wagengewicht van afgerond slechts 1.000 kilo. Maar de Opel Adam S is goed voor 150 pk en de Abarth 595 heeft in de jongste Competizione configuratie zelfs 180 pk onder de kap. Deze concurrenten zijn dus sterker dan de Twingo GT, maar misschien is de Renault wel slimmer … Zijn achterwielaandrijving maakt hem in ieder geval uniek in zijn klasse.

Renault Twingo GT achterkant

Althans, zo lang je de technisch identieke, maar veel duurdere Smart Forfour Brabus buiten beschouwing laat. En eigenlijk zijn ook de genoemde Opel en Abarth fors prijziger. Hetgeen de 18.190 euro kostende Twingo GT bij voorbaat al erg verleidelijk maakt. Aan de andere kant: aan de 115 pk sterke Adam Unlimited hangt een prijskaartje van 17.995 euro terwijl Fiat voor 18.995 euro de 500S TwinAir met 105 pk klaar heeft staan. De Twingo met 90 pk sterke turbomotor kost overigens als Dynamiqie 14.890 euro.

Renault Twingo GT 2017 cockpit

De standaarduitrusting van de Twingo GT omvat automatische airconditioning, een licht & regensensor, deel uit leder bestaande meubilairbekleding, lichtmetalen 17-inch velgen, een dubbele uitlaat, een spoilerpakket en stickers voor op de flanken, het dak en de motorkap (verplicht). Technische verschillen met de TCe 90 uitvoering zijn een 110 pk/170 Nm sterke motor (+ 20 pk en 170 Nm), een aangepast motor managementsysteem, een sneller reagerende turbo, en een verbeterde koeling. De versnellingsbak beschikt over verkorte overbrengingsverhoudingen. Het onderstel van de Twingo GT kenmerkt zich door een met 20 mm verkleinde grondspeling, 40 procent stijvere dempers, een dikkere stabilisatorstang vóór (23 mm in plaats van 20,7 mm), een gewijzigde programmering voor het ESP systeem plus de besturing en Yokohama BlueEarth banden (185/45 R17 vóór, 205/40 R17 achter). Dat klinkt indrukwekkend, maar een klassieke toerenteller ontbreekt.

De nieuwe Renault Twingo GT speedometer

Is het wat?

Ben ik onderweg met de Twingo GT of met de aloude Twingo RS (133 pk)? Dat is de eerste vraag die bij je opkomt als je wegrijdt. De door een zekere traagheid geplaagde TCe 90 motor is onherkenbaar getransformeerd tot een gretig aan het gas hangend blokje. In combinatie met een lekker korte eerste versnelling win je daardoor bijna elke stoplichtsprint in de stad. De driecilinder vult het interieur dan met een nadrukkelijk metalen geluid, maar dat is niet opdringerig. In 9,6 seconden zit je op 100 km/u. Een aangename verrassing is ook dat het motortje in 110 pk configuratie minder trilt bij stationair toerental. Ook is het niet nodig om de Eco modus in te schakelen om schokvrij weg te kunnen rijden.

Renault Twingo GT voorstoelen

Jammer is dat een klassieke toerenteller ontbreekt. Wel kan je als alternatief het aantal omwentelingen dat de motor maakt volgen via je smartphone. Maar dat is een nogal amateuristische oplossing, waar ook de reguliere uitvoeringen mee kampen. En net zoals de gewone Twingo kampt ook de GT versie met een oncomfortabele en hoge zitpositie (sportstoelen ontbreken), een krappe achterbank en een relatief kleine kofferruimte. Verder zal niet iedereen geporteerd zijn van de verplichte stickers.  Renault Twingo GT achterstoelen

De Twingo GT maakt slaloms tussen stedelijke obstakels met de levendigheid van een GTI en de wendbaarheid van een voertuig zonder motor tussen de voorwielen. Hij heeft dezelfde ongelooflijk korte draaicirkel als de reguliere versie (8,6 meter), die het mogelijk maakt bijna om zijn as te draaien. Menig motorrijder zal de Twingo GT de leukst rijdende auto vinden. Helaas kan je het onderstel van de Renault niet als ‘mooi uitgebalanceerd’ bestempelen. Daarvoor is de besturing te zwaar en de vering te schokkerig. Toch is de Twingo GT beslist minder oncomfortabel dan de Abarth 500.

Renault Twingo GT kofferbak

Buiten de stad zijn de wegen doorgaans beter en is er (wel) reden voor een glimlach. Vliegensvlug van baan wisselen is een kunst die de Twingo als geen ander verstaat. Maar zodra je opschakelt van de vierde naar de vijfde versnelling, merk je dat de betreffende overbrengingsverhoudingen niet goede op elkaar zijn afgestemd: het gat is te groot en dat tempert de levendigheid. Bovendien schakelt de Twingo een beetje wazig. Pretbederver is ook het stabiliteitcontrole systeem, dat de minste uitbraakneiging resoluut en streng de nek omdraait. Spelen met de achterkant is er dus niet bij. Jammer, want dat verwacht je niet van een model dat de badge ‘Renault Sport’ mag dragen …
Renault Twingo GT sport detail

Renault Twingo GT testrecensie

60%
60%
Awesome

Met 110 pk heeft de Twingo GT te weinig bijtkracht om de linkerbaan op de snelweg te kunnen domineren. Maar in de stad is het een gevaarlijke concurrent voor automobilisten die de snelste willen zijn. De soepele motor is alert en klinkt lekker hees, de Renault is dankzij zijn korte draaicirkel behendigheid en zijn bediening is soepeler dan bij de reguliere versies. Dat maakt hem voor sportieve rijders tot een betere aanbieding dan de Renault Twingo 0.9 TCe. De meerprijs ten opzichte van deze reguliere, minder complete en enigszins luie uitvoering valt erg mee.

Een gemiste kans is het ontbreken van een EDC automaat met dubbele koppeling op te optielijst. Zijn neef Smart Forfour Brabus heeft die transmissie standaard en daarmee zou de Renault Twingo GT (ondanks zijn comfortgebreken) een betere allrounder zijn geweest. Misschien is dat een idee voor een RS versie: iets meer vermogen in combinatie met een veel vlotter schakelgedrag plus een begerenswaardige zesde versnelling.

  • 6
  • User Ratings (15 Votes)
    5.1

Comments are closed.