GetestDe nieuwe E-klasse All Terrain
ModelMercedes E-klasse All Terrain
Modeljaar2017
RecensieEen perfecte allrounder.
Waarom de korte test?
In navolging van Audi, Subaru en Volvo ziet nu ook Mercedes brood in een premium stationwagon met vergrootte grondspeling en terreinlook decoratie. De doelgroep wordt gevormd door (welvarende) autoconsumenten met een zekere weerzin tegen SUV modellen, maar die vierwielaandrijving en een stoere/avontuurlijke uitstraling in combinatie met de praktische voordelen van een stationwagon toch wel prettig vinden. Mercedes schotelt hen nu de E-klasse All Terrain voor.
Wat voor auto is de Mercedes E-klasse All Terrain?
Als relatieve outsider onderscheidt de Mercedes zich van de ‘gevestigde orde’ in het betreffende subsegment door bodemvrijheid dankzij variabele luchtvering. De grondspeling varieert (automatisch of na uw instructies) van 121 tot 156 millimeter. De instellingen van het permanente vierwielaandrijving systeem zijn afkomstig van de GLC; een SUV die ook wel aangeduid wordt als ‘soft roader’. De E-klasse All Terrain is dus niet geschikt voor zwaar terreinwerk.
De E-klasse All Terrain is sowieso 29 millimeter hoger dan de doordeweekse uitvoering van de Estate met 4Matic vierwielaandrijving en ABC (Air Body Control) luchtvering. Daarvan is 14 millimeter afkomstig van speciale banden die relatief hoge wangen hebben. De overige 15 millimeter zijn het gevolg van een andere standaardhoogte van de luchtvering; de 3 niveaus van de E-klasse All Terrain liggen dichter in de buurt van de varianten bij de GLC.
Is het wat?
Zodra het tempo wordt opgevoerd tot boven de 125 km/u zakt de luchtvering van de E-klasse All Terrain automatisch met 15 millimeter om op hetzelfde niveau uit te komen als een standaard Estate met 4Matic vierwielaandrijving, ABC (Air Body Control) luchtvering en de speciale banden met relatief hoge wangen. Het verkleinen van de grondspeling is niet alleen beter voor de stabiliteit, maar drukt ook het verbruik. Ongeacht de rijhoogte valt het veercomfort in de ‘vliegend tapijt’ categorie. De verleiding is dan groot om het rijden verder over te laten aan het semi-zelfstandige IDL (Intelligent Drive next Level) systeem.
In de All Terrain modus van het Dynamic Select systeem, dat beschikbaar is indien men maximaal 35 km/u rijdt, gaat de Mercedes 20 millimeter hoger op zijn poten staan. Boven deze snelheid nestelt hij zich op de standaardhoogte, tenzij u dus harder gaat rijden dan 125 km/u. Er is in het tussengebied keuze uit de 4 reguliere modi (Comfort, Sport, Eco en Individual). In de laatste stand kunnen uw persoonlijke voorkeuren aan de Mercedes worden doorgegeven.
De kennismaking met de E-klasse All Terrain vond plaats in de Oostenrijkse Alpen. De testauto was voorzien van Pirelli Sottozero winterbanden. Op de indrukwekkend steile, besneeuwde bergpas (de Timmelsjoch) kon het totale concept van Mercedes (banden met lamellenstructuur, de diverse rij modi en de sturing van het 4Matic systeem) worden beproefd. De Mercedes E-klasse All Terrain slaagde daar met vlag en wimpel. Grip en tractie zijn zowel bij het versnellen als het afremmen zodanig goed, dat je geneigd bent om de ijsachtige ondergrond te vergeten. In de lager gelegen vallei was er veel profijt van de extra grote grondspeling (kwestie van All Terrain modus inschakelen). Je kan op een bosweg makkelijk uit de voeten met de Mercedes, ook als er gemeen uitstekende boomwortels zijn. Vrees dat dan de wagenbodem of de (veel te mooie) 19-inch velgen beschadigd raken is nergens voor nodig.
Mercedes gaat de E klasse All Terrain alleen leveren met dieselmotor. Er is keuze uit de 220d (met de nieuwe 194 pk sterke 2,0 viercilinder unit die zowel zuiniger, soepeler, stiller en krachtiger is dan zijn 2.143 cc grote voorganger en de 350d (zescilinder en 258 pk, maar komt pas in juni). In vergelijking met de gewone E klasse Estate 220d wordt de All Terrain uitvoering circa 8.500 euro duurder. Dit betekent een Nederlands tarief van circa 64.300 euro, waarbij zaken als 4Matic vierwielaandrijving, Air Body Control luchtvering (met variabele rij hoogte), het Avantgarde interieur, vloermatten, speciale meubilairbekleding & stiknaden en natuurlijk de koetswerkaddenda (bumpers en beschermplaten) zijn inbegrepen.
Ter vergelijking: de Volvo V90 Cross Country kost als D4 AWD 62.495 euro. In de Zweed moet je dan zelf schakelen, terwijl de Mercedes E-klasse All Terrain standaard over een efficiënte 9-traps automaat beschikt. Een automaat is wel standaard op de Subaru Outback 2.0D Premium (55.890 euro) maar dat model is eerder een concurrent voor modellen als de Audi A4 Allroad. Diens A6 Allroad is fors duurder (74.500 euro), maar heeft dan wel een 3,0 liter 6 cilinder dieselmotor (al is het vermogen van de basisversie geknepen tot 190 pk).
Mercedes E-klasse All Terrain testrecensie
Mercedes arriveert met de E klasse All Terrain tamelijk laat op het terreinlook stationwagon feestje, maar weet toch alle aandacht op zich gericht te krijgen. Er zijn auto's die als "meer dan de som der delen" kunnen worden bestempeld en in die categorie valt beslist deze nieuwe Duitser. Het is niet zomaar een Estate met vergrootte grondspeling en vierwielaandrijving. Op het asfalt gedraagt de Mercedes zich net zo soeverein als een limousine, en op onverharde ondergrond is hij eigenlijk net zo getalenteerd als een SUV. Dat maakt hem tot een perfecte allrounder. Enige minpunt is dat Hill Descent Control ontbreekt en dat Mercedes de E klasse niet met benzinemotor gaat leveren. Hoe moet dat als straks (ook) de skioorden verboden worden voor diesels?
-
9