Suzuki heeft de nieuwe Swift af

0

Hier ziet u de eerste officiële foto’s van de rechtsgestuurde variant van de nieuwe Suzuki Swift. Naast beeldmateriaal zijn ook de specificaties voortijdig op het wereldwijde web beland.

swift2017rhda2

De afbeeldingen en de gegevens zijn afkomstig uit een Japanse brochure. Die is gemaakt ten behoeve van de begin januari 2017 van start gaande Tokyo Auto Show. Daar beleeft de nieuwe Suzuki Swift waarschijnlijk zijn officiële debuut.

swift2017rhda3

Qua carrosserieontwerp is de nieuwe Swift een evolutie van de huidige (vierde) generatie. Ondanks de grote optische overeenkomsten oogt de B segment hatchback strakker en meer volwassen. De nieuwe Swift oogt iets ronder en heeft een opvallend vormgegeven C stijl. De wielbasis groeide met 2 centimeter, maar de totale carrosserielengte nam met 1 centimeter af tot 3,84 meter.

swift2017rhda4

Met deze wijzigingen moet hij er weer een modelgeneratie tegenaan kunnen. Suzuki kiest duidelijk niet voor één designtaal voor al haar modellen. Optisch zijn de verschillen met de Ignis en de Baleno groot. Een slimme strategie, want prijstechnisch liggen de modellen juist dicht bij elkaar.

swift2017rhda5

Binnenin zien we een sober no-nonsense dashboard zonder veel franje, maar dat wel goed overzichtelijk is. Grootste wijziging is het centraal geplaatste touch screen voor het infotainment systeem (dat onder meer Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt) waardoor het aantal fysieke knoppen kon worden gereduceerd. Dankzij de langere wielbasis kunnen achterpassagiers rekenen op meer bewegingsvrijheid. Een welkome ontwikkeling, want het huidige model is ronduit krap.

swift2017rhda6

Voor de techniek wordt door Suzuki een beroep gedaan op de Baleno. Voor wat betreft de motorisering zal er dan ook gekozen kunnen worden uit de geblazen, 112 pk/170 Nm sterke 1.0 Boosterjet 3-pitter en de atmosferische 1.2 Dualjet met 4 cilinders en 90 pk/120 Nm. De laatste zal desgewenst verkrijgbaar als milde hybride (SHVS; Smart Hybrid).

swift2017rhda7

Op bepaalde markten, waaronder Japan, wordt de nieuwe Swift tegen meerprijs leverbaar met vierwielaandrijving. Dankzij het nieuwe, lichtgewicht zogeheten Heartect platform is de basisvariant niet meer dan 840 kilo zwaar. Daarmee is de nieuwe Swift de lichtste auto in zijn klasse. Volgens Suzuki bedraagt de gewichtsafname afhankelijk van de uitvoering maximaal 160 kilo. Vlotte prestaties zijn daardoor gegarandeerd. Het is dus meer dan terecht dat de Suzuki zijn bekende naam houdt.

swift2017rhda8

Schakelen kan met de hand via een 5-bak, een CVT (1.2) of een conventionele 6-traps automaat (1.0 Boosterjet). Qua carrosserievorm valt er niks te kiezen: 5 deuren zijn altijd standaard. Dat geldt ook voor het sportieve topmodel van de nieuwe Swift, die op de thuismarkt door Suzuki is omgedoopt tot ‘RS’. Die krijgt de reeds van de Vitara S bekende 1.4 Boosterjet turbomotor onder de kap (met 4 cilinders) en 140 pk. Optisch is deze uitvoering herkenbaar aan een bodykit met grotere spoilers voor & achter en sportstoelen met dikkere wangen.

swift2017rhda9

De (veiligheid)uitrusting van de B segment hatchback omvat zaken als Collision Alert noodremassistent, Dual Sensor Brake Support, een achteruitrijdcamera en adaptieve cruise controle. In Europa beleeft de nieuwe Swift zijn publieksdebuut in maart, als in Genève de jaarlijks autosalon wordt gehouden.

swift2017rhda10

Reageren is niet mogelijk.