Light producten zijn niet meer weg te denken uit het supermarktschap. Ze zijn populair vanwege het lagere caloriegehalte, maar sommigen hebben tóch liever de originele variant: die zijn weliswaar ‘zwaarder’, maar hebben ook meer smaak.
De Light variant van een voedselproduct gebruikt Autointernationaal.nl als metafoor voor de nieuwe Opel Insignia. Die is weliswaar een indrukwekkende 60 à 175 kilo afgeslankt, maar uw verslaggever vindt hem kraak noch smaak. Dit in tegenstelling tot zijn voorganger. Die was gewichttechnisch weliswaar moddervet, maar beschikte over een design om je vingers bij af te likken.
De marketingafdeling van Opel probeert de schade te beperkten door de nieuwe Insignia in 5-deurs liftback vorm de extra typeaanduiding ‘Grand Sport’ te geven. Dat klinkt lekker sexy. Bugatti gebruikte deze naam in verleden namelijk ook. Maar de extra badge is als een vlag op een modderschuit.
Niet dat de nieuwe Insignia lelijk is. Het probleem is dat hij ook net zo goed de grote broer van de Toyota Auris zou kunnen zijn. Opel heeft er een zielloze middenklasser van gemaakt. Dankzij een 92 millimeter grotere wielbasis is hij weliswaar een stuk ruimer (op zich een onwelkome ontwikkeling want de oude Insignia was qua ruimte achterin nooit een uitblinker), maar waar ‘vroeger’ vorm nog boven functie ging, is het nu precies anders om.
Omdat de nieuwe Insignia ook een stukje langer is dan zijn voorganger, blijft de overhang zowel vóór als achter fors. Met name aan de voorzijde kan je te goed zien dat Opel van een opgewarmd onderstel gebruik maakt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Skoda Superb / Volkswagen Passat en de Volvo S90 / V90 die vóór een met BMW en Jaguar concurrerende, minimale overhang hebben.
Opel blijft zo achter de feiten aanlopen in het D segment. Punten laat de Insignia ook liggen voor wat betreft de bagageruimte Die krimpt van 530 naar 490 liter (ook met de achterbank neergeklapt is er sprake van verlies: 1.450 versus 1.470 liter). Koop je daar een ruim 4,90 meter lang slagschip voor? Een luchtweerstand coëfficiënt van 0,26 is netjes, maar als BMW met de vrijwel even lange 5-serie inmiddels op 0,22 zit, loopt Opel ook in dit opzicht een ontwikkelingsgeneratie achter.
Wat aan de buitenkant al een beetje te zien is, wordt bevestigd door het interieur van de nieuwe Insignia: we hebben hier te maken met een Astra XXL. Dat betekent weliswaar een zakelijk en overzichtelijk dashboard, maar de boordplank roept geen begeerte op. Qua uitrusting en optiemogelijkheden is de grote Opel mooi bij de tijd: voorbeelden zijn een 360 graden camera, adaptieve cruise controle, Lane Keep Assist met Lane Departure Warning en Rear Cross Traffic Alert (een systeem dat objecten (binnen 20 meter links en rechts naast de auto) weet te detecteren en indien nodig ingrijpt). Een actieve motorkap moet letsel bij een aanrijding met een voetganger beperken. Ook nieuw is head-up display dat informatie kan weergeven over de gereden of ingestelde snelheid, verkeersborden en navigatie. Vermeldenswaard zijn ook de IntelliLux LED matrixverlichting. Die bestaat bij de Insignia uit 32 diode elementen: 2 keer zoveel als bij de Astra.
Gelukkig is de nieuwe Insignia wederom leverbaar met de comfortabele AGR gecertificeerde voorstoelen. Die zijn volgens Opel compleet nieuw ontworpen voor nóg betere steun aan alle ledematen. Bovendien beschikken de betreffende zetels naast de bekende geheugen & ventilatiefuncties voortaan ook over een massagestand in te bouwen. Passagiers achterin kunnen worden verwend met stoelverwarming in de buitenste zitplaatsen. Iedereen zit in de nieuwe Insignia trouwens 3 centimeter lager dan in het oude model. Zondermeer welkom tijdens winterse dagen is de verwarmbare voorruit. Op het gebied van entertainment is er de nieuwste generatie IntelliLink met voortaan ondersteuning van Apple CarPlay, Opel OnStar, de handige persoonlijke mobiliteitsassistent van moederbedrijf General Motors, en een ingebouwde Wi-Fi hotspot. Daarop kunnen 7 apparaten tegelijk internetten.
In combinatie met het lagere gewicht zorgt het verbeterde (maar optionele) FlexRide onderstel (met de modi Standaard, Sport en Tour) volgens Opel voor een aanzienlijk strakker en scherper rijgedrag. Aandrijfnieuws komt in de vorm van een 1,5 liter turbobenzinemotor en een 8-traps automaat. Verder is het 4×4 systeem sterk opgewaardeerd. Daarbij vervangen 2 elektronisch aangestuurde multi-plaat koppelingen het voormalige achterdifferentieel. De vierwielaandrijving laat zich alleen combineren met de 8-traps automaat. Daar is niks mis mee, maar het is wel een gemiste kans dat Opel deze transmissie niet kan leveren op de voorwiel aangedreven versies.
De Insignia Grand Sport beleeft zijn publieksdebuut pas in maart op de autosalon van Genève. Medio mei arriveert de nieuwe editie in de Opel showrooms. Dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Opel zal in een later stadium de Sports Tourer stationwagon en de daarvan afgeleide terreinlook Insignia Country Tourer voorstellen. Hopelijk hebben die visueel wel meer karakter dan de Grand Sport.