Opel Insignia Grand Sport ook als 4×4

0

Er zijn nieuwe foto’s van de Opel Insignia Grand Sport die in de loop van 2017 op de markt komt.

Het model is lichter, ruimer, efficiënter, slimmer en dynamischer dan de huidige editie Insignia. Volgens Opel biedt geen enkel ander model in het betreffende segment zo’n grote range aan intelligente technologieën als de nieuwe generatie van de Duitse middenklasser.

Voorbeelden zijn Head-up display, adaptieve cruise controle, Lane Keep Assist met Lane Departure Warning, Rear Cross Traffic Alert (een nuttige hulp bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht) en LED Matrix koplampen (met ingeschakeld grootlicht een bereik tot wel 400 meter).

opelinsigniagrandsport2

Al deze systemen wegen natuurlijk niet niks. Om de nieuwe Insignia toch lichter te laten zijn dan zijn voorganger, monteert Opel een aluminium motorkap. Die is bovendien van het ‘actieve’ type, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in geval van een aanrijding. Opel meldt dat de totale gewichtsbesparing bij de nieuwe Insignia kan oplopen tot 175 kg. De grotere wielbasis geeft passagiers achterin meer zitruimte en de bagageruimte bedraagt 490 liter tot 1.450 liter.

Opel zegt de Insignia Grand Sport atletische vormen te hebben gegeven. De zijruiten zijn aan de bovenkant voorzien van een verchroomde strip en samen met de coupéachtige daklijn zorgt dat ervoor dat de auto lager en breder oogt. Een voordeel van het sportieve carrosserieontwerp is volgens Opel de extreem lage luchtweerstand. De Cw-waarde van de Insignia Grand Sport bedraagt 0,26. Daarmee is hij één van de meest aërodynamische auto’s in zijn klasse.

De Insignia Grand Sport is vanaf de verkoopstart leverbaar met diverse turbomotoren en transmissies, waaronder een dubbel geblazen 1.6 CDTi dieselunit van 160 pk. Ook nieuw is een efficiënte 8-trapsautomaat. Deze transmissie is in eerste instantie evenwel alleen combineerbaar met vierwielaandrijving.

opelinsigniagrandsport3

Bij de nieuwe, intelligente vierwielaandrijving vervangen 2 elektronisch aangestuurde multiplaat koppelingen het achterdifferentieel en de welbekende Haldex koppeling. Een novum voor Opel is het feit dat het 4×4 systeem van Opel zogeheten Torque Vectoring biedt; techniek die we reeds kennen van de veel geprezen Ford Focus RS. Volgens de ontwerpers is dat de beste manier om de aandrijfkracht over te brengen op de weg, of die nu nat, glad of met sneeuw bedekt is. Het voertuig ontvangt namelijk stuurimpulsen via de actief gecontroleerde koppelverdeling naar de afzonderlijke wielen. Het is daardoor mogelijk om in een bocht extra koppel naar het buitenste wiel te sturen zodat de bochtenprecisie toeneemt. Het systeem reageert volgens Opel in milliseconden wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, zodat de Insignia Grand Sport onder alle omstandigheden stabiel en makkelijk bestuurbaar blijft.

Vierwiel aangedreven auto’s worden gestaag populairder geworden. Audi en Subaru verrichten pionierswerk en met name in het premiumsegment is (optionele) 4×4 techniek tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Opel, dat de ambitie heeft om met de Insignia Grand Sport kopers bij onder andere Audi (A5 Sportback) weg te lokken, investeert dus ook fors in dergelijke aandrijftechniek.

Bij het oude systeem, dat leverbaar is op de huidige Insignia, gaat al het koppel naar de voorwielen. Bij gripverlies springen de achterwielen dan bij en kunnen zijn maximaal de helft van het vermogen voor hun rekening gaan nemen. Bij de nieuwe Insignia Grand Sport 4×4 kan een groter deel van het koppel naar de achterwielen worden gestuurd. De eerder genoemde, 2 elektronisch aangestuurde multiplaat koppelingen kunnen vervolgens de krachtverdeling variëren. Het is in theorie dus mogelijk om al het voor de achteras beschikbare koppel naar één achterwiel te leiden. Doordat de aansturing van die koppelingen elektronisch geschiedt (via sensoren) kunnen de achterwielen sneller bijspringen dan bij een mechanische oplossing, oftewel nog voordat de voorwielen daadwerkelijk grip verliezen.

opelinsigniagrandsport4

De nieuwe Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn publieksdebuut in maart op de autosalon van Genève. De marktintroductie vindt plaats in het tweede kwartaal van 2017. De prijzen zullen in maart bekend worden gemaakt. De Insignia familie wordt later uitgebreid met een nieuwe Sports Tourer en Country Tourer uitvoering. Ook wordt er gewerkt aan een extra sportieve variant met circa 330 pk sterke 2,0 liter turbomotor. Die krijgt de genoemde 4×4 techniek standaard.

Comments are closed.