Prijsvergelijking Lexus IS

0

Lexus wist vorig jaar 164 exemplaren van de IS te verkopen in Nederland. Dat was bijna de helft minder dan het in 2015 bereikte resultaat. Een facelift voor de IS was dus meer dan welkom, ook omdat BMW vorig jaar factor 33 meer exemplaren van haar 3-serie aan de man wist te brengen.

Maar in 2017 is er een nieuwe ronde met nieuwe kansen. De gelifte IS staat inmiddels bij de Lexus dealers in de showroom. De verbeterde versie 2017 heeft een instapprijs van 39.995 euro. Voor dit bedrag levert Lexus de naamloze basisuitvoering. Voor de Business Line versie dient 42.495 euro afgerekend te worden en de Sport Edition van de IS 300h, met 18 inch 5-spaaks Black velgen, is er vanaf 43.995 euro. Lexus levert de sedan verder als F Sport Line (met standaard adaptieve variabele dempers) voor 47.995 euro. Topmodel is de Luxury Line. Die kost 53.495 euro.

Voor 690 euro extra rust Lexus de IS 300h uit met het zogeheten Safety System+. Dit actieve veiligheidssysteem omvat Pre-Crash Safety, adaptieve cruise controle, Lane Departure Alert & Vehicle Sway Warning (fitheid checker), Automatic High Beam en Road Sign Assist. Op de Luxury Line zijn de actieve veiligheidssystemen Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert standaard.

Lexus Audi Infiniti
IS A4 Q50
300h Business 2.0 TDI Ultra 2.2d Business
42.495 euro 42.820 euro 42.095 euro
Lexus BMW Renault
IS 3-serie Talisman
300h F Sport 30e iPerformance dCiA 160 Initiale
47.995 euro 47.707 euro 47.780 euro
Lexus Ford Mercedes
IS Mondeo C klasse
300h Luxury EB 240A Vignale 350e Business
53.495 euro 53.150 euro 53.158 euro

De modeljaar 2017 uitvoering van de Lexus IS 300h kan worden herkend aan koplampen met volledige LED techniek, grote luchtinlaten in de voorbumper en een nóg scherper gesneden ‘spindle’ grille. Ook nieuw zijn de LED achterlichten. Standaard zijn 5-spaaks 17-inch velgen, maar 18-inch lichtmetalen exemplaren met meer spaken zijn ook mogelijk. Nieuw zijn de metallic carrosseriekleuren Graphite Black en Deep Blue.

Afhankelijk van de versie zijn er ook nieuwe interieurkleuren, zoals Sandstone, Noble Brown en Nuance Black. Het interieur van de modeljaar 2017 uitvoering van de IS 300h kenmerkt zich (verder) door een 10,3-inch groot split screen display van het navigatie & multimediasysteem. De grotere en scherpere graphics dragen volgens Lexus bij aan betere afleesbaarheid. Die claimt ook dat de Remote Touch Interface (RTI) intuïtiever te bedienen is, onder meer door de toevoeging van een entertoets en een betere polssteun. Een recente test van de Lexus LC wees echter uit dat het gebruiksgemak nog lang niet optimaal is.

Het is de eerste keer dat de IS 300h leverbaar wordt met houtaccenten die bewerkt zijn door middel van de befaamde lasertechniek van Yamaha, de producent van onder meer concertvleugels. De F Sport Line beschikt uitvoering over aluminium interieurpanelen in Naguri stijl. De lederen interieurbekleding is met de hand gestikt. De Premium geluidsinstallatie van Pioneer is uitgebreid met 2 speakers en heeft er nu 10. De importeur meldt dat voor een heuse concertzaalbeleving de IS 300h uit te rusten is met een premium geluidsinstallatie van Mark Levinson met 15 speakers dat specifiek voor de sedan ontwikkeld is.

De vernieuwde IS 300h heeft volgens Lexus ook betere rijeigenschappen. De rechtuit stabiliteit werd verbeterd, terwijl de reactie op het stuur directer werd. Voor de verbeterde wielophanging zijn nieuwe lichtgewicht aluminium componenten toegepast. De multi-link achterwielophanging is voorzien van een nieuwe stabilisatorstang. Lexus voorzag de IS 300h van een stijvere voorwielophanging en paste ook de demperafstelling en schokdempers aan voor een meer dynamische rijervaring.

Voor extra controle en stabiliteit is elke IS 300h uitgerust met Lexus’ eigen Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), die alle veiligheidssystemen pro-actief laat samenwerken. Verder is de Drive Mode Selector (met voorgeprogrammeerde rij standen als Eco, Normal en Sport) nu ook verder op de persoonlijke smaak af te stemmen door handmatige programmering.

De vernieuwde IS 300h heeft zijn beproefde hybride aandrijflijn behouden. Deze combineert een 2,5 liter viercilinder Atkinson benzinemotor met een elektromotor en is standaard gekoppeld aan een automaat. De accu laadt zichzelf op tijdens het rijden. Lexus geeft als gemiddeld verbruik 4,3 liter/100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 97 gram/km.

Reageren is niet mogelijk.