Size matters: Lexus LS

0

Size matters. Dat is blijkbaar de mening van Lexus als het gaat om de ontwikkeling van een nieuw vlaggenschip.

Op de Detroit Motor Show heeft de premiumdochter van Toyota namelijk de 2017 editie van de LS gepresenteerd. Door de maatvoering van de topsedan de vergroten, denkt Lexus beter te concurreren met de gevestigde orde, zijn de BMW 7-serie en de Mercedes S klasse.

LexusLS2

De 2017 editie van de LS is gebaseerd op een nieuw platform en is ontworpen conform de actuele designtaal van het merk. Dit betekent dat de grote, karakteristieke Spindle grille (met meer dan 5.000 vakjes) niet ontbreekt. Daarnaast valt de coupéachtige daklijn op, waardoor de nieuwe LS een stuk vlotter oogt dan zijn voorganger.

LexusLS3

Het sportieve design van de nieuwe LS is duidelijk beïnvloed door dat van de LF-FC Coupé conceptstudie uit 2015. Bij beide modellen domineert in het hoekige front de grille, die over een unieke textuur beschikt. De vorm lijkt te veranderen als je er in een andere hoek naar kijkt. In tegenstelling tot de voorzijde, is de zijkant heel vloeiend vormgegeven, met ter hoogte van de achterste wielkasten brede schouders.

LexusLS4

De nieuwe LS is fors groter dan zijn voorganger: de lengte is met 145 millimeter toegenomen tot 5,24 meter. Daarmee is de nu op de autoshow in Detroit gepresenteerde editie zelfs langer dan de verlengde versie van de huidige LS. De carrosseriebreedte neemt toe tot 1,90 meter en de wielbasis is met 35 millimeter opgerekt tot 3,13 meter. De carrosseriehoogte neemt wel af (-25 millimeter): die bedraagt voortaan 1,45 meter.

LexusLS5

Zoals gezegd staat de 2017 editie van de LS op een nieuw platform. De bodemplaat debuteerde vorig jaar onder de LC coupé. Bij de LS werd de wielbasis vergroot. De architectuur is lichter en stijver. Gecombineerd met andere gewichtsbesparende maatregelen (zoals het gebruik van ultrasterk staal en aluminium) is de nieuw LS 90 kg lichter dan het oude model, ondanks dat het een grotere auto is. Lexus’ kenmerkende stilte aan boord is nog verder toegenomen, mede door Active Noise Control, dat storende geluiden filtert.

LexusLS6

Volgens Lexus levert het nieuwe platform aanzienlijk betere rijeigenschappen op omdat zowel de aandrijflijn als de cabine verder naar achteren (richting het midden van de auto) zijn geplaatst. Verder zitten de bestuurder en de passagiers lager. Dit zorgt er voor dat de nieuwe LS een lager zwaartepunt heeft dan alle eerder vier generaties. Doordat de topsedan zo fors gegroeid is, zijn er geen plannen om nog een aparte variant met verlengde wielbasis uit te brengen. Lexus claimt dat de nieuwe LS de ruimste editie ooit is. De topsedan is wederom met de bekende Ottoman zetel leverbaar, zodat de gereden persoon rechts achterin comfortabel kan liggen tijdens de rit.

LexusLS7

De nieuwe LS debuteert in de Verenigde Staten als ‘500’. In deze vorm beschikt het model over een dubbel geblazen 3,5 liter grote V6 met 421 pk en 600 Nm. Daarmee is de nieuweling sterker (zowel qua vermogen als koppel) dan de oude LS 460 met atmosferische V8 motor. De 2017 editie kan volgens Lexus in vierwiel aangedreven vorm in 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Er is ook een achterwiel aangedreven uitvoering. In beide gevallen is een 10-traps automaat standaard. Die moet net zo snel schakelen als een transmissie met dubbele koppeling.

LexusLS8

Zowel vóór als achter beschikt de LS over een nieuwe multi-link wielophanging. Hiervoor is intensief gebruik gemaakt van aluminium, met als doel gewicht te besparen. Daar profiteert volgens Lexus ook de stuurprecisie van. Een nieuwe generatie onderstelsoftware helpt het veercomfort te optimaliseren en zorgt ook voor meer tractie. Achterwiel besturing staat op de optielijst en zorgt voor een grotere stabiliteit, terwijl de LS tegelijkertijd lichtvoetiger aanvoelt.

LexusLS9

En geheel herzien interieur complementeert de transformatie die de LS heeft doorgemaakt. Dat zit barstensvol uitrusting, technologie en designgimmicks. De ambiënte verlichting is geïnspireerd door Japanse lantaarns en voor de afwerking van de cabine heeft Lexus nieuwe houtsoorten geselecteerd. De voorstoelen zijn op 28 manieren worden versteld en kunnen niet alleen worden verwarmd, maar ook worden gekoeld. Verder is een massagefunctie aanwezig. In het door horizontale lijn gekenmerkte dashboard domineert een 12,3 inch groot navigatie scherm in de middenconsole. Een groot head-up display is optioneel. Achterin kunnen de zetels tegen meerprijs worden voorzien van dezelfde functies als de voorstoelen. De hoek van de leuning kan maximaal 48 graden worden versteld.

LexusLS10

De veiligheid wordt gewaarborgd door geavanceerde functies van het Lexus Safety Systeem+, waaronder voetgangersherkenning in combinatie met actieve besturing om een aanrijding te vermijden. De Japanse fabrikant claimt dat de LS in zulke gevallen niet de rijbaan zal verlaten. Lexus noemt deze voorziening ‘Intuitive Pedestrian Detection – Active Steering’. Met de CoDrive functie kan de LS (semi)autonoom op snelwegen rijden.

LexusLS11

De Nederlandse importeur van Lexus verwacht de LS nog voor het einde van het jaar te kunnen gaan leveren. De 5,23 meter lange sedan zal dan gaan concurreren met de lange wielbasis uitvoeringen van de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S klasse.

Reageren is niet mogelijk.