Autoverkopen januari: stevig herstel

0

Afgelopen maand werden in Nederland 51.536 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 27,1 procent meer dan in januari vorig jaar, toen er 40.542 registraties waren. Het is voor het eerst sinds 2012 dat er in de eerste maand van het jaar meer dan 50.000 nieuwe personenauto’s op kenteken werden gezet.

Voor auto’s die na 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, gelden voor zakelijke rijders nog maar 2 bijtellingtarieven: 4 procent voor volledig elektrische en waterstofvoertuigen en 22 procent voor alle andere modellen. De registratie van veel auto’s die voorheen nog in het hoogste tarief van 25 procent vielen, is uitgesteld tot het nieuwe jaar. In voorgaande jaren was als gevolg van fiscale wijzigingen telkens juist een tegengesteld effect te zien, met pieken in december.

Volkswagen was in januari met 8.464 exemplaren en 16,4 procent marktaandeel het best verkochte automerk. Daarna volgen Opel (3.996 en 7,8 procent), Kia (3.351 en 6,5 procent), Renault (3.213 en 6,2 procent) en Peugeot (3.145 en 6,1 procent). Opvallend is dat Ford in januari geen plek wist te bemachtigen in de top5. Dit merk verkocht weliswaar meer auto’s, maar het eindresultaat (2.969) was niet voldoende voor een notering in de hoogste regionen.

Ondanks dat de markt als geheel in januari dus stevig pluste, waren er ook merken die afgelopen maand juist minder auto’s aan de man wisten te brengen dan in 2016. Het gaat hierbij in alfabetische volgorde om Dacia en DS. Merken die wel meer orders konden noteren, maar niet voldoende om hun marktaandeel vast te houden, waren Citroën, Fiat, Honda, Jeep, Land Rover, Lexus, Mini, Seat, Subaru en Volkswagen. Merken die hun marktaandeel in januari wel significant wisten te vergroten, waren Audi (Q2!), Bentley (Bentayga!), BMW (X1!), Jaguar (F-Pace!), Maserati (Levante!), Mercedes (GLC!), Opel (Mokka X!), Porsche (Macan!), Suzuki (Ignis!), Tesla (Model X!), Toyota (C-HR!) en Volvo (XC60!). Ja, u leest het goed: zonder SUV in je gamma ben je tegenwoordig nergens meer in autoland. Dat je ook met andere modellen kan scoren, bewijzen Alfa Romeo (Giulia), Aston Martin (DB11) en Infiniti (Q30). Dit trio wist haar afzet ruimschoots te verdrievoudigen in januari.

Op modelniveau bestond de top5 in januari uit de Volkswagen Polo (2.211 registraties en 4,3 procent marktaandeel), de Volkswagen Up (1.957 / 3,8 procent), de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan uitvoering 1.819 en 3,5 procent), de Volkswagen Tiguan (1.486 en 2,9 procent) en de Kia Picanto (1.169 en 2,3 procent). Modellen die in januari minimaal 400 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (464), de BMW X1 (490), de Citroën C1 (428), de Citroën C3 (602), de Fiat 500 (650), de Ford Fiesta (1.059), de Ford Focus (689), de Hyundai i10 (715), de Kia Picanto (1.169), de Kia Niro (674), de Kia Sportage (583), de Mazda CX-5 (435), de Mini Hatch (414), de Nissan Qashqai (688), de Opel Karl (919), de Opel Corsa (826), de Opel Mokka X (510), de Opel Astra (1.130), de Peugeot 108 (664), de Peugeot 208 (737), de Peugeot 2008 (734), de Peugeot 308 (460), de Peugeot 3008 (463), de Renault Clio (1.092), de Renault Captur (609), de Renault Mégane (496), de Renault Kadjar (360), de Skoda Fabia (456), de Skoda Octavia (607), de Suzuki Celerio (448), de Suzuki Ignis (407), de Toyota Aygo (616), de Toyota Yaris (400), de Toyota C-HR (613), de Volkswagen Up (1.957), de Volkswagen Polo (2.211), de Volkswagen Golf (1.545 excl. Sportsvan), de Volkswagen Tiguan (1.486) en de Volvo V40 (627).

Autointernationaal.nl verwacht voor heel 2017 een verkooptotaal van 420.000 nieuwe personenauto’s, oftewel bijna 10 procent meer dan de 382.825 uit 2016. Toen ging de afzet in ons land juist met bijna 15 procent omlaag. Ter vergelijking: afgelopen decennium werd een jaargemiddelde van 451.000 registraties gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg veel hogere jaaraantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999. Autointernationaal.nl denkt dat vanaf 2018, als het aanbod elektrische auto’s (lage bijtelling!) flink zal toenemen, de Nederlandse autoverkopen kunnen stijgen naar gemiddeld 440.000 stuks. Ook de latente inhaalvraag, de toenemende populariteit van privé lease en de goede economische vooruitzichten liggen hieraan ten grondslag.

Reageren is niet mogelijk.