Kort door de bocht: Volkswagen Golf 1.5 TSI

0

GetestDe nieuwe Golf 1.5 TSI

ModelVolkswagen Golf 1.5 TSI

Modeljaar2017

RecensieDe Golf voelt in veel opzichten aan als een auto uit een duurdere klasse.

Waarom de korte test?

Het testen van auto’s voelt soms als verplichte kost. Het ene model is namelijk een stuk minder boeiend om een blokje mee om te maken, dan het andere model. Prijs speelt daarbij geen enkele rol: ook de zeer betaalbare Suzuki Ignis was afgelopen november een auto om halsreikend naar uit te kijken. Maar een testrecensie van de Golf? Daar is eigenlijk niks boeiends aan, ook niet na een facelift.

De nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI

Wat voor auto is de Volkswagen Golf 1.5 TSI?

Je weet namelijk bij voorbaat al dat de Golf met zijn onovertroffen combinatie van nuchter gebruiksgemak, comfort, prestaties en overzichtelijke onderhoudskosten de plank niet kan misslaan. Al ruim 40 jaar, verdeeld over 7 generaties is de Volkswagen de referentie in het C segment. Zijn vormgeving is net zo voorspelbaar als de testuitslag. Dat de Golf in het kader van een tussentijdse facelift nu bijgepunt front heeft en andere lichtunits, doet daar niks aan af. Je moet 2 keer kijken om de verschillen met het oude modeljaar te kunnen zien (hetgeen gunstig is voor diens waardevastheid). Zelfs de grootste autokenners kunnen in de fout gaan.

Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017

Dat Volkswagen desondanks de facelift eind vorig jaar als groot nieuws presenteerde, is begrijpelijk. Sinds 2014 is de Golf de best verkochte auto van Europa. Jaarlijks gaan er honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Bovendien wordt de bijgepunte Golf leverbaar met een krachtbron die de komende jaren een grote rol gaat spelen in het Volkswagen autoconcern, ook bij de dochters Audi, Seat en Skoda. Het betreft de nieuwe 1.5 TSI motor die de maatstaf moet worden voor efficiency en loopcultuur. Een primeur (binnen zijn segment) heeft de gelifte Golf ook met gebarenbediening voor het multimediasysteem.

Volkswagen Golf 1.5 TSI

Is de nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI wat?

De Golf rijdt als vanouds bovengemiddeld goed. Het is niet de meest sportieve auto in zijn klasse, maar hij biedt voor een compacte auto een uitstekend veercomfort zonder dat dit resulteert in excessief overhellen. De besturing is consistent bekrachtigd en reageert mooi direct. Onder de streep levert dit een heel vertrouwenwekkend weggedrag op. De standaard handgeschakelde 6-bak laat zich prettig exact bedienen en is daarmee eigenlijk een betere transmissiekeuze dan de optionele 7-traps DSG automaat die nog steeds niet helemaal schokvrij opereert. Maar goed, dan kan je niet opteren voor semi-autonoom file rijden.

De nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017 laadruimte

Volkswagen heeft fors in de nieuwe 1.5 TSI motor geïnvesteerd en dat is geen weggegooid geld. Op een heel beheerste en relaxte manier geeft de krachtbron zijn 150 pk en 250 Nm af. De unit maakt gretig toeren, waardoor je straffeloos richting de 6.000 omwentelingen kan gaan. Noodzakelijk is dat echter niet, want al vanaf 3.000 à 3.500 is hij uitstekend bij de les en kan er op een vlotte manier aan het verkeer worden deelgenomen. De meeste indruk maakt de 1.5 TSI motor echter met zijn werkingstilte en met de onmerkbare manier waarop hij onder deelbelasting 2 cilinders uitschakelt. Rij je 130 km/u op de snelweg, dan hoor je de motor eigenlijk helemaal niet. Dat is imponerend, maar windgeruis en rolgeluiden van de banden vallen daardoor extra op. Dat kan soms wat irritant zijn.

De nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017 achterbank

Het interieur van de Golf is onverminderd zeer verzorgd, met fraaie zacht aanvoelende materialen op alle belangrijke plekken, inclusief kussens op de armsteunen in de deuren. De ergonomie van het dashboard is goed, waardoor de Volkswagen zich intuïtief laat bedienen. Ook de zitpositie is uitstekend. Tegen meerprijs kan de Golf worden voorzien van het reeds uit de Passat bekende Active Info Display: een 12,3-inch groot virtueel instrumentarium van hoge resolutie (1.440 x 540 pixels) dat een helder en overzichtelijk alternatief biedt voor analoge meters. Er kan bij de informatieweergave worden gekozen uit 5 designs, die via knoppen op het multifunctionele stuurwiel kunnen worden geselecteerd.

Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017 cockpit

Een heel ander verhaal is het optionele Discover Pro multimediasysteem. Op papier is deze installatie veelbelovend: het combineert een bovengemiddeld groot scherm (9,2-inch) met de mogelijkheid van wuif bediening. Kom daar bij de concurrentie maar eens om. Maar helaas: less is more: door het grote scherm was er geen plek meer voor aparte knoppen voor veelgebruikte functies zoals radio en navigatie. En hoe hightech ‘wuif bediening’ ook klinkt, het is minder exact en daardoor meer aandachtvragend dan gewoon een toets aanraken. Omdat het systeem bovendien niet foutloos werkt, kan men de aandacht niet op de weg gericht houden. Kortom, weggegooid geld, niet meer dan een gimmick en totaal niet passend bij een no-nonsense, op praktisch gebruiksgemak gerichte auto als de Golf. Wél nuttig is het Car-Net systeem waarmee je via internet allerlei informatie kan opvragen.

Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017 voorkant

 

Volkswagen Golf 1.5 TSI 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

De prijzen van de vernieuwde Golf zijn nog niet bekend (met uitzondering van de elektrische versie), maar duidelijk is al wel dat het model net als voor de facelift duurder zal zijn dan de concurrentie. Daar staat heel veel kwaliteit tegenover. Niet alleen op het gebied van afwerking en materiaalgebruik, maar ook qua algeheel verfijningniveau. De Golf voelt in veel opzichten aan als een auto uit een duurdere klasse. Iets dat hij met zijn ingetogen design niet van de daken scheelt, maar wat je moet ervaren. Die kwaliteit maakt de stevige prijsstelling relatief. De 'wuif bediening' optie kunt u evenwel beter links laten liggen. Want de Golf is een auto die je vooral met je verstand koopt.

  • 9
  • User Ratings (64 Votes)
    4.9

Comments are closed.