Nieuwstelex

0

+++ DIESEL heeft zijn langste tijd gehad. Dat is de mening van meer dan de helft van de 1.000 managers in de auto-industrie (fabrikanten en toeleveranciers) die ondervraagd werden in het kader van de ‘Global Automotive Executive Survey’ van KPMG die dit jaar voor de 18e keer is gehouden. Onderzoeksleider Dieter Becker laat tegenover Automobiel Management weten: “Het gaat bij diesel niet zo zeer om de kosten voor de verdere ontwikkeling, de markt accepteert die motoren gewoon niet meer”. In Europa neemt het verkoopaandeel van diesels op de markt voor nieuwe personenauto’s dan ook gestaag af. Veel fabrikanten bieden inmiddels hoge kortingen op dieselmodellen. Toch vervult de dieselmotor op de korte termijn, dankzij de relatief lage CO2 emissie, een sleutelrol bij het realiseren van klimaat doelstellingen. Elektrische auto’s zijn op korte termijn nog geen volwaardig alternatief. In Nederland vervullen diesels overigens een relatief kleine rol op de automarkt vanwege de hoge kosten, vooral via forse belastingen. De maandelijkse kosten van het rijden van een oliegestookte middenklasser bij 20.000 km per jaar bedragen 695 euro per jaar. Voor benzinemodellen is dat 614 auto. Ter vergelijking: in België zijn de kosten 538 resp. 547 euro en in Frankrijk 476 resp. 505 euro. +++

+++ DS zal op de autosalon van Genève een volledig nieuw model voorstellen: de eerste SUV van het merk. Het betreft een premiumversie van de jongste Peugeot 3008, maar dan met een eigen visuele identiteit. Het model wordt leverbaar met techniek om semi-autonoom te kunnen rijden (tot 60 km/u). Verder krijgt de SUV een digitaal instrumentarium en een veel comfortabelere vering dan de Peugeot 3008. DS zal op 28 februari meer details bekend maken over haar nieuwe model. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft in 2016 records behaald bij de omzet en verkoop. De omzet nam met meer dan 9 procent toe naar 166,4 miljard dollar, terwijl de nettowinst met bijna 3 procent klom tot 9,4 miljard dollar. General Motors verkocht vorig jaar wereldwijd 10 miljoen voertuigen; een stijging met 1,2 procent in vergelijking met 2015. Op de Amerikaanse thuismarkt profiteerde het bedrijf van een goede vraag naar pick-ups. Verder nam in China de verkoop flink toe en zag het Europese dochtermerk Opel zijn verkoop groeien. Bestuursvoorzitter Mary Barra gaf in een toelichting aan dat 2016 een uitstekend jaar was voor General Motors en er vertrouwen in te hebben dat de resultaten nog verder verbeterd kunnen worden. Het bedrijf kwam eerder al met optimistische verwachtingen voor 2017. +++

+++ HONDA heeft vrijdag voor de tweede keer in korte tijd zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar naar boven toe bijgesteld. Het bedrijf wordt geholpen door de yen, die sinds de verkiezing van Donald Trump als de nieuwe president van de Verenigde Staten fors in waarde is gedaald. Honda verwacht in het huidige boekjaar, dat loopt tot en met maart, omgerekend 5,5 miljard euro winst te maken. Eerder ging de Japanse automaker uit van 3,4 miljard euro. In het laatste kwartaal van 2016 leverde de yen ten opzichte van de dollar 15 procent aan waarde in. Daardoor maakt de automaker meer winst op auto’s die overzees verkocht worden. Eerder verhoogden onder meer Panasonic en Nintendo om dezelfde reden als Honda hun winstverwachtingen voor het hele jaar.

+++ Fastned gaat samenwerken met 4 andere Europese exploitanten van snellaadstations voor elektrische auto’s. Door hun LAADPAAL netwerken aan elkaar te koppelen willen de 5 bedrijven grensoverschrijdend elektrisch rijden makkelijker maken. Nu moeten bezitters van elektrische auto’s nog aparte laadpassen hebben voor ieder land dat zij aandoen. De aangekondigde samenwerking moet helpen die drempel uit de weg te ruimen. Klanten van Fastned kunnen straks met dezelfde app waarmee zij in Nederland hun oplaadbeurten afrekenen, terecht bij laadstations van de 4 branchegenoten in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen. “Opladen in het buitenland moet net zo makkelijk worden als gewoon tanken”, zei een woordvoerster van Fastned. Het bedrijf blijft volgens haar zelf ook hard werken aan een eigen netwerk van laadstations, waar op termijn gebruikers in heel Europa binnen 20 minuten hun accu kunnen vullen. Tot nu toe heeft het bedrijf echter alleen oplaadpunten in Nederland. De 5 deelnemers aan het samenwerkingsverband hebben bij elkaar zo’n 500 snellaadstations, inclusief de 57 van Fastned in ons land. De samenwerking is zo vormgegeven dat ook andere exploitanten zich kunnen aansluiten. Bedrijven die mee willen doen moeten wel aan hoge kwaliteitsstandaarden voldoen. +++

+++ NISSAN heeft afgelopen jaar 5.559.902 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 2,5 procent meer dan in 2015. De productie nam met 7,5 procent toe tot 5.556.241 eenheden. De afzet van zogeheten kei-cars, stadsauto’s die alleen op de Japanse thuismarkt worden verkocht, nam echter met bijna een derde af. Dat kwam doordat deze modellen van Mitsubishi worden betrokken. Deze fabrikant is getroffen door een emissieschandaal. Nissan deed zelf gelukkig goede zaken, vooral met de Rogue (onze X-Trail) en Maxima in de Verenigde Staten en met de Qashqai in China. In 2017 denkt het merk dit jaar te kunnen scoren met de nieuwe Micra. Nissan noemt de reacties op dit model “overweldigend positief”. +++

+++ OPEL, een dochter van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM), is er ook vorig jaar niet in geslaagd om uit de rode cijfers te klimmen. Er werd een operationeel verlies geleden van 246 miljoen dollar (231 miljoen euro) tijdens het vierde kwartaal. Redenen zijn volgens General Motors de brexit en de daling van het Britse pond. In dezelfde periode een jaar eerder kwam het verlies uit op 298 miljoen dollar. Over heel 2016 wisten Opel en zustermerk Vauxhall het verlies terug te dringen van 813 naar 257 miljoen dollar, ondanks sterke tegenwind door de brexit in Groot-Brittannië, de belangrijkste markt voor de verkoop. “Onze koers is de juiste. Zonder de brexit en de daling van het Britse pond zouden we positieve cijfers hebben genoteerd”, aldus Opel topman Karl-Thomas Neumann. Na een zware herstructurering hadden Opel en Vauxhall in 2016 eigenlijk hun eerste jaarwinst sinds 1999 willen boeken. Toch ziet Neumann een positieve ontwikkeling. “Voor General Motors in Europa is dit het beste resultaat van een slotkwartaal en het beste jaarresultaat in 10 jaar”. Dit jaar moet een modellenoffensief voor de kentering zorgen. Opel wil meer nieuwe auto’s voorstellen dan ooit tevoren. +++

Comments are closed.