+++ Stefan Domenicali, de merkchef van LAMBORGHINI , heeft bevestigd dat de nieuwe SUV van het merk Urus gaat heten. In april start de productie. Lamborghini presenteerde 5 jaar geleden al een studiemodel onder de naam Urus. De productieversie beleeft zijn publieksdebuut waarschijnlijk in maart op de autosalon van Genève. De Urus wordt aangedreven door een dubbel geblazen V8 met een inhoud van 4,0 liter. Later volgt een stekkerhybride versie. Lamborghini denkt met de Urus haar jaarlijkse verkopen te kunnen verdubbelen. In 2016 wist Lamborghini 3.457 orders te noteren. 1.104 daarvan waren voor de Aventador en de rest (2.353 exemplaren) voor de Huracan. Het model gaat concurreren met onder andere de BMW X5M/X6M, de Mercedes-AMG GLE 63 en de Porsche Cayenne Turbo S. De jaaroutput zal (dus) begrensd worden tot 3.500 stuks. +++
+++ Vorig jaar was voor MARKTPLAATS het beste jaar ooit op het gebied van auto’s. Dit blijkt uit de cijfers van de website, waarover Automobiel Management bericht. Dagelijks zijn er autozoekers op Marktplaats. In 2016 werden er dagelijks ruim 7.600 nieuwe occasions geplaatst. De consument zoekt op Marktplaats steeds vaker naar jong gebruikte auto’s. Het aanbod elektrische en hybride auto’s steeg opvallend met 50 procent ten opzichte van 2015. De website verwacht dat de handel in occasions in 2017 verder zal toenemen. In vergelijking met 2015 steeg afgelopen jaar het aantal zoekopdrachten naar jong gebruikte auto’s met 21 procent. Ook zien we dat luxueuzere modellen in 2017 populairder worden op Marktplaats. In de meest bekeken auto’s zien we niet alleen meer premiummerken, maar ook duurdere uitvoeringen uit het lagere en middensegment. De top3 van meest gezochte auto’s in 2016 op Marktplaats bestaat uit de Volkswagen Golf, de BMW 3-serie en de Volkswagen Polo. De Golf staat al jaren op nummer één. Uit de data blijkt ook een sterk groeiende vraag en aanbod van luxueuzere modellen als de Volkswagen Passat, de Audi A4 en de Mercedes-Benz C klasse. De meeste verkoopadvertenties zijn verschenen voor de Volkswagen Golf, de Volkswagen Polo en de Opel Astra. +++
+++ PORSCHE denkt momenteel samen met zustermerk Audi na over een modulair platform voor de sportiefste modellen van beide merken. Dat kan als basis gebruikt worden voor een volgende generatie van de 911 en de R8. Porsche weet dat de dagen van haar constructie, waarbij een zescilinderboxer bovenop de achteras ligt, geteld zijn: Niet alleen qua gewichtsverdeling zijn er nadelen, maar ook op het gebied van aërodynamica. Ook wordt het op termijn te duur om alleen voor de sportwagens vast te houden aan een boxermotor. Audi trekt op zijn beurt te weinig klanten voor de R8 om investeringen in een apart platform te kunnen rechtvaardigen. Het ligt voor de hand dat Lamborghini de nieuwe modulaire bodemplaat ook gaat gebruiken voor haar sportwagens. +++
+++ TATA zal in maart op de autosalon van Genève een nieuw merk lanceren: Tamo. Het Indiase bedrijf (dat onder meer eigenaar is van Jaguar en Land Rover) zal het label lanceren met een conceptstudie voor een sportwagen, Futuro genaamd. Tata Motors is tot de conclusie gekomen dat met haar budgetmodellen, die het zelfs op de thuismarkt niet goed doen, geen droog brood te verdienen is op Westerse exportmarkten. Vandaar de koerswijziging richting de top van de branche. Tata kan op die manier bovendien beter inspelen op nieuwe vormen van mobiliteit en de hightech ontwikkelingen. De Futuro is een sportieve 2-zitter die ontworpen is door de beroemde Marcello Gandini. Het model wordt aangedreven door een centraal achterin geplaatste 1,2 liter turbomotor. Die krachtbron is goed voor ongeveer 180 pk, wat ruimschoots moet volstaan om de nauwelijks 800 kilo lichte sportwagen aan te drijven. In de loop van 2018 moet de Futuro in productie gaan. Wie weet wordt het dan tóch een budgetalternatief voor de Alpine A120, de Alfa Romeo 4C en de Porsche 718 … +++
+++ In navolging van veel andere Japanse bedrijven heeft ook TOYOTA zijn winstverwachting voor het hele boekjaar opgeschroefd. Het bedrijf wordt geholpen door de yen, die sinds de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten fors in waarde is gedaald. Door de zwakke yen verdient het bedrijf meer geld met de export van zijn modellen. Toyota voorziet voor het lopende boekjaar dat eindigt op 31 maart een operationele winst van omgerekend 15,3 miljard euro. Dat was bij een eerdere schatting ruim 14 miljard euro. Toch bleef de nieuwe raming achter bij de gemiddelde verwachting van analisten. Eerder verhoogden onder meer Honda, Panasonic en Nintendo om dezelfde reden hun winstverwachtingen voor het hele jaar. Toyota wacht met spanning op de plannen die Trump zal ontvouwen om vooral de Amerikaanse auto-industrie aan te jagen. Daardoor worden Toyota’s in de VS door importheffingen mogelijk duurder. Trump hekelde het plan van de Japanse automaker om een grote fabriek in Mexico te willen bouwen. Daar moet het model Corolla worden gemaakt. Toyota exporteert jaarlijks meer auto’s naar de VS dan landgenoten als Honda en Nissan. Voor premiummerk Lexus zijn de Verenigde Staten de belangrijkste afzetmarkt, terwijl het gros van de auto’s in Japan wordt gefabriceerd. +++
+++ De klant zelf de prijs van een tweedehands auto laten bepalen: dat klinkt misschien gek, maar het is vanaf nu realiteit bij Autobedrijf Van den Udenhout. Met ingang van deze maand kan de klant bieden op zijn of haar favoriete tweedehands auto. De hoogste bieder betaalt de auto direct via iDeal en kan de auto enkele dagen later ophalen. Een auto VEILING via internet is op zich niets nieuws, maar die richten zich op de zakelijke markt. Voor particulieren is het initiatief nieuw. Van den Udenhout start met 4 modellen: de Audi A1, de Seat Altea, de Skoda Yeti en de Volkswagen Polo. +++
+++ Taxidienst Uber investeert serieus in de ontwikkeling van de VLIEGENDE AUTO. Of liever: kleine vliegtuigjes die dienst doen als taxi en vrijwel overal kunnen opstijgen en landen. In oktober 2016 publiceerde het bedrijf een notitie waarin het schreef een toekomst te zien voor vliegende auto’s. Deze maand voegde Uber de daad bij het woord door Mark Moore binnen te halen. Moore werkte meer dan 30 jaar als ingenieur voor NASA, de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie. Moore gaat aan de slag als director of engineering for aviation. Hij doet al jaren onderzoek naar kleine vliegtuigen. Op zijn Linkedin profiel schrijft Moore dat zijn onderzoek “binnen 20 jaar enorme veranderingen in de luchtvaart kunnen veroorzaken”. Zijn onderzoek zou zich onder meer hebben toegespitst op de ontwikkeling van autonoom vliegende elektrische voertuigen. Daarmee past zijn kennis bij Uber, dat al volop experimenteert met zelfrijdende auto’s. In de Amerikaanse stad Pittsburgh rijden nu al Uber-taxi’s rond waar de chauffeur alleen nog maar in de auto meerijdt omdat het verplicht is, niet om het nodig is. Uber ziet dus echter naast autonoom rijdende auto’s ook een markt voor vliegende auto’s. Of zoals het bedrijf het in haar notitie noemt: flying on demand. Door voertuigen in te zetten die verticaal kunnen opstijgen en landen, kunnen files worden vermeden. +++
+++ Tot nu toe is Mazda een roepende in de woestijn: downsizing is niet dé oplossing voor het emissieprobleem. Inmiddels is ook Toyota om: dit merk lanceerde recentelijk een atmosferische 1,5 liter benzinemotor waarvan de specificaties die van de 1.2T turbo-unit niet sterk ontlopen. Maar de nieuwe krachtbron is een stuk zuiniger en schoner. Verder zullen de kosten (productie, onderhoud) vermoedelijk lager zijn. Nu heeft ook VOLKSWAGEN aangegeven dat er grenzen zijn aan de ‘negatieve groei’. Daarom zal deze autobouwer geen krachtbron op de markt brengen die kleiner is dan de huidige 1.0 MPI/TSI unit. De dieselmotoren van het concern krijgen in de toekomst allemaal een inhoud van minstens 1,6 liter. De nieuwe motorenstrategie kan worden verklaard door de nakende komst van de nieuwe normverbruik cyclus. Die vervangt de huidige, erg controversiële meetmethode en zal veel meer periodes van gemiddelde of sterke acceleratie kennen. Onder dergelijke omstandigheden verstoken de kleine turboblokken veel meer. Bovendien ontwikkelen ze dan meer warmte, wat de behandeling van de uitlaatgassen bemoeilijkt en dus de uitstoot van CO2, NOx en niet-verbrande brandstofdruppels verhoogt. +++