BMW heeft de prijzen van de nieuwe 5-serie Touring, die zijn wereldpremière in maart tijdens de autosalon van Genève beleeft, bekend gemaakt. De verkoop start in juni 2017. BMW biedt dan keuze uit 4 motoren, waarvan 2 versies leverbaar zijn met xDrive vierwielaandrijving. Extra motorvarianten volgen later.
Net als de onlangs gelanceerde 5-serie Sedan (Nederlandse showroomintroductie 11 februari a.s.) wordt ook de Touring leverbaar met tal van display en besturingssystemen, uitgebreide rij hulpsystemen en digitale connectiviteit mogelijkheden. Hij krijgt dezelfde standaarduitrusting als de Sedan in Executive uitvoering. Dit betekent dat de BMW voorzien is van LED koplampen en LED mistlampen, het navigatiesysteem Business, 2-zone airconditioning, een dimmende binnen & buitenspiegel, BMW Display Key, een alarmsysteem klasse 3, lederen bekleding voor het sportstuurwiel, ConnectedDrive Services en Remote Services. De Touring voegt daar dakrails in hoogglans zwart aan toe.
Automatische niveauregeling achter is standaard op alle uitvoeringen. Opties zijn onder meer Dynamic Damper Control, Adaptive Drive met actieve rolstabilisatie, Integral Active Steering (nu verkrijgbaar in combinatie met xDrive) en stuggere M Sport wielophanging met een 10 millimeter lagere rijhoogte. Vele componenten van carrosserie (waaronder de achterklep) en onderstel bestaan uit aluminium en in combinatie met andere hoogwaardige metaalsoorten wordt een uitzonderlijke torsiestijfheid verkregen. De lichtgewicht carrosserie, efficiënte aandrijftechniek en geoptimaliseerde aërodynamica zorgen volgens BMW voor een reductie van brandstofverbruik en emissies van 11 procent ten opzichte van de vorige generatie 5-serie Touring.
Op alle stoelen hebben de inzittenden volgens BMW meer hoofd/schouder/been/knie ruimte dan in de voorgaande editie van de 5-serie Touring. Achterin genieten passagiers van meer comfort dankzij grotere zitvlakken en rugleuningen met betere ondersteuning. De nieuwe 5-serie Touring is bovendien net zo stil als de sedan, dankzij verbeteringen aan de voorruit, de hemelbekleding en de bagageruimte. Dankzij de grotere interieurbreedte kunnen 3 kinderen veilig plaatsnemen op de achterbank en comfortabel naast elkaar zitten.
De bagageruimte van de nieuwe 5-serie Touring is gegroeid naar 570 liter (met neergeklapte achterbank 1.700 liter). Het laadvermogen nam, afhankelijk van de versie met maar liefst 120 kilo toe tot 720 à 730 kg. Standaard is een in de verhouding 40:20:40 elektrisch neerklapbare achterbank (kwestie van een druk op de knop in de bagageruimte), een separaat te openen achterruit en een automatisch te openen en sluiten achterklep (optioneel handsfree). De afdekking van de laadruimte is voortaan op te bergen in een speciaal vak onder de laadvloer.
BMW | Mercedes | Skoda |
5-serie Touring | E klasse Estate | Superb Combi |
30iA | 250A Ambition | 2.0 TSIA 4×4 Sport |
65.731 euro | 64.746 euro | 60.485 euro |
BMW | Lexus | Volvo |
5-serie Touring | RX | V90 |
40iA xDrive | 450hA AWD Business | T6A AWD Summum |
78.569 euro | 80.835 euro | 78.695 euro |
BMW | Jaguar | Mercedes |
5-serie Touring | F-Pace | E klasse Estate |
20dA Steptronic Ed. | 20d Prestige | 220dA |
60.875 euro | 60.540 euro | 61.235 euro |
BMW | Audi | Mercedes |
5-serie Touring | A6 Avant | E klasse Estate |
30dA | TDI 272A Quattro | 350dA |
75.107 euro | 75.630 euro | 78.792 euro |
De 530iA Touring (viercilinderlijn 1.998 cc benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat, 252 pk, 350 Nm vanaf 1.450 toeren, 0-100 km/u in 6,5 seconden, topsnelheid 250 km/u, brandstofverbruik gemiddeld 5,8 à 6,3 liter/100 km en CO2-emissie gemiddeld 133 à 143 gram/km) kost 65.731 euro.
De 540iA xDrive (zescilinderlijn 2.998 cc benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat, 340 pk, 450 Nm vanaf 1.380 toeren, 0–100 km/u in 5,1 seconden, topsnelheid: 250 km/u, brandstofverbruik gemiddeld 7,3 à 7,7 liter/100 km en CO2-emissie gemiddeld 167 à 177 gram/km) kost 78.569 euro.
De 520d (viercilinderlijn 1.995 cc dieselmotor, handgeschakelde 6 versnellingsbak (optioneel als 520dA met 8-traps Steptronic automaat), 190 pk, 400 Nm vanaf 1.750 toeren, 0-100 km/u in 8,0 (7,8) seconden, topsnelheid 230 (225) km/u, brandstofverbruik gemiddeld 4,5 à 4,9 liter (4,3 à 4,7 liter)/100 km en CO2-emissie gemiddeld 119 à 129 (114 à 124 gram/km) kost 62.033 (63.163) euro. Er is ook een 520dA Steptronic Edition. Daarvoor vraagt BMW 60.875 euro.
De BMW 530dA (zescilinderlijn 2.993 cc dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat (optioneel xDrive vierwielaandrijving), 265 pk, 620 Nm vanaf 2.000 toeren, acceleratie 0-100 km/u in 5,8 (5,6) seconden, topsnelheid 250 km/u, brandstofverbruik gemiddeld 4,7 à 5,1 (5,3 à 5,7) liter/100 km, CO2-emissie gemiddeld 124 à 134 (139 à 149) gram/km kost 75.107 (81.244) euro.
Vanaf juli worden de 520i Touring, 530i xDrive Touring, 520d xDrive Touring, 525d Touring en 540d xDrive Touring aan het productiegamma toegevoegd. De prijzen voor deze aandrijfvarianten volgen later.