Prijsvergelijking Opel Insignia

0

Opel heeft de orderboeken van de nieuwe Insignia, die volgende maand zijn publieksdebuut beleeft op de autosalon van Genève, geopend. De D segment middenklasser wordt leverbaar als Grand Sport (een liftback) en als Sports Tourer (stationwagon).

De prijzen van het vlaggenschip van Opel beginnen bij 33.695 euro. Met de Sports Tourer kan worden weggereden vanaf 34.945 euro. Dit betekent een meerprijs van 1.250 euro. Bij andere (motor)uitvoeringen kan dit extra bedrag oplopen tot 1.500 euro. De levering van de nieuwe Insignia start in het voorjaar.

De nieuwe editie Insignia is beduidend lichter dan de vorige editie. Volgens Opel is het model daarmee efficiënter en dynamischer dan ooit. Dat is hoofdzakelijk PR prietpraat want aangezien we nu pas toe zijn aan de tweede generatie, kan er niet gesproken worden van een lange geschiedenis. Dit neemt niet weg dat de nieuwe Insignia ook vanwege de toegenomen interieurruimte en de rijkere standaarduitrusting een serieus alternatief zou kunnen zijn voor auto’s uit een hogere klasse, zoals de Audi A5 Sportback.

Elke Insignia is voorzien van een uitgebreid multimediasysteem met touch screen en van zogeheten Open & Start sleutelloze toegang. De Opel beschikt verder standaard over een groot aantal veiligheidsvoorzieningen zoals Forward Collision Alert met voetgangersdetectie en automatische remingreep, Lane Departure Warning, Active Lane Assist met automatische stuurcorrectie en Following Distance Indication. Maar ook zijairbags voor de achterpassagiers, gordelspanners achter en Automatic Crash Response zijn standaard.

De Insignia is er in 2 uitvoeringen: Online Edition en Innovation. De standaarduitrusting bestaat uit onder andere een multimediasysteem met 7,0-inch aanraakscherm, handbediende airconditioning, cruise controle en regen/licht/parkeer sensoren. De 3.850 euro duurdere Innovation uitvoering voegt daar automatische klimaatregeling, 17-inch lichtmetalen velgen, volledige LED verlichting en een groter touch screen (8,0-inch) aan toe.

Opel Mazda Renault
Insignia Sports Tourer 6 SportBreak Talisman Estate
1.5T 140 Ecotec Online SA-G 145 TS TCe 150A Zen
34.945 euro 34.490 euro 34.780 euro
Opel Peugeot Volvo
Insignia Sports Tourer 508 SW V60
1.5T 165 Ecotec Innovation 1.6 e-THP 165 Allure T4 Kinetic
39.545 euro 39.884 euro 40.495 euro
Opel Volkswagen Volvo
Insignia Sports Tourer Passat Variant V60
2.0T 260A 4×4 Innovation 2.0 TSIA 4Motion Highline+ T6A AWD R-Design
59.995 euro 59.940 euro 59.885 euro
Opel Citroën Kia
Insignia Sports Tourer C5 Tourer
Optima SW
2.0 CDTI 170 Online BlueHDI 180A Business
1.7 CRDi Executive
40.145 euro 39.739 euro 40.470 euro
Opel Skoda Toyota
Insignia Grand Sport Superb Avensis
1.5T 165 Ecotec Online 1.4 TSI ACT Style 1.8 VVT-i Aspiration
35.895 euro 35.485 euro 35.155 euro
Opel Audi Mercedes
Insignia Grand Sport A5 Sportback A-klasse
2.0T 260A 4×4 Bus. Exec. 2.0 TFSI 252A Quattro 250A 4Matic Sport
55.495 euro 56.035 euro 55.155 euro
Opel Ford Infiniti
Insignia Grand Sport Mondeo 5-deurs Q30
1.6 CDTI 110 Business
1.5 TDCI Titanium
1.5d Premium Pack
35.745 euro 35.675 euro 35.710 euro
Opel DS Lexus
Insignia Grand Sport 5 IS
1.6 CDTI 136 Innovation BlueHDI 120 So Chic 300h
39.745 euro 39.210 euro 39.995 euro

De nieuwe Insignia is vanaf de verkoopstart leverbaar met een compleet nieuwe 1,5 liter turbo benzinemotor. Deze aluminium viercilinder levert standaard 140 pk en 250 Nm (tussen 2.000 en 4.100 toeren). Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 5,7 liter/100 km, wat overeenkomst met een CO2-uitstoot van 129 gram/km. De 1.5 Turbo is er ook met 165 pk. In dit geval bedraagt de CO2-uitstoot 130 gram; het gemiddelde verbruik is identiek. De 2.0 Turbo is met een vermogen van 260 pk en 400 Nm aan koppel de sterkste benzinemotor. Het verbruik bedraagt 8,6 liter/100 km bij een CO2-uitstoot van 197 gram/km. Dat deze krachtige turbomotor een veel minder fraai emissiecijfer laat zien, komt door de standaard vierwiel aandrijving. Dit geavanceerde AWD systeem is voorzien van torque vectoring; volgens Opel uniek in de klasse van de Insignia. Ook een volledig nieuwe 8-traps automaat is standaard.

Dieselen in de nieuwe Insignia kan het goedkoopst met de beproefde 1.6 CDTI motor. Die is gekoppeld aan een verbeterde 6 versnellingsbak met minder interne wrijving. De versie met 110 pk laat een gemiddeld verbruik van 4,0 liter/100 km noteren. Dit betekent een CO2-uitstoot van 105 gram. De versie met 136 pk verbruikt gemiddeld 4,3 liter, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 114 gram. Het dieselaanbod wordt gecompleteerd door de 170 pk sterke 2.0 CDTI. In de nieuwe Insignia verbruikt deze motor gemiddeld 5,2 liter/100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot is 136 gram/km. De Insignia Sports Tourer wordt vooralsnog niet leverbaar met de 1.6 CDTI dieselmotor.

Wel zijn er van de meeste krachtbronnen extra zuinige Ecotec versies (met afsluitbare lamellen in de grille, beplating aan de onderkant van de auto voor een betere stroomlijn en banden met een lage rolweerstand) gepland. Die zijn gemiddeld 500 euro goedkoper. In het geval van de 140 pk sterke Insignia 1.5 Turbo Online Edition betekent dit dus een instaptarief van 33.695 euro. Zonder Ecotec voorzieningen is de prijs 34.195 euro. Bij de 165 pk variant gaat het om 34.195 resp. 34.695 euro. Deze motoruitvoering kan ook worden gecombineerd met een automatische 6 versnellingsbak en kost dan 36.695 euro. Voor de vierwiel aangedreven 2.0 Turbo (met 260 pk en 8-traps auto) rekent Opel 58.495 euro.

De 1.6 CDTi is er alleen in Ecotec uitvoering, ongeacht of u voor de 110 pk versie of de 136 pk variant kiest. De prijs bedraagt 34.895 euro respectievelijk 35.895 euro. De 136 pk sterke 1.6 CDTI is er ook met 6-traps automaat en kost dan 38.895 euro. Dat is evenveel als de Insignia 2.0 CDTi (170 pk, handgeschakeld) moet opbrengen. Opel biedt de nieuwe Insignia voor zakelijk rijders ook aan als Business Executive. De prijzen van deze uitvoering beginnen bij 34.545 euro.

Reageren is niet mogelijk.