Alfa Romeo maakt vliegende start in China

0

Frank Sinatra is beroemd geworden met het liedje ‘New York, New York’. Als je daar succes hebt, dan ligt de rest van de wereld ook aan je voeten, zo was zijn stelling. Voor de artiestenwereld zou dat best wel eens zo kunnen zijn, maar in de autobranche gelden (tegenwoordig) andere wetten: zonder een sterke positie op de Chinese markt tel je niet echt mee.

Dat levensfeit heeft Alfa Romeo goed in zijn oren geknoopt. Of beter: Sergio Marchionne van het overkoepelende Fiat Chrysler concern. Hij kijkt bij de manier waarop hij zijn kaarten (lees: geld) inzet goed naar China. Daar ziet hij amper afzetkansen voor modellen als de MiTo en Giulietta. Die krijgen dan ook geen opvolgers. Grotere modellen hebben wel een goed afzetpotentieel in China, zo denkt Marchionne. Het lijkt er op dat hij gelijk heeft gekregen.

350 exemplaren van de Giulia die via internetbedrijf Alibaba in China werden aangeboden waren namelijk in exact 33 seconden uitverkocht. Extrapolatie levert een afzetaantal van 334 miljoen auto’s op jaarbasis op. Dat betekent direct een marktaandeel van 20 procent! Zo hard zal het natuurlijk niet gaan, maar toch. De eerste klap is een daalder waard. En daarmee heeft Alfa Romeo in China een homerun geslagen.

Dat is direct een run ontstond op de Giulia, komt omdat Westerse luxeproducten in China zeer gewild zijn. Die hebben veel status. De Chinese voorkeur verklaart ook de populariteit van grote Amerikaanse en Duitse auto’s aldaar. Ook Italiaanse topproducten doen het trouwens goed in de Volksrepubliek. Het zustermerk van Alfa Romeo, Maserati, verkocht vorig jaar in slechts 18 seconden tijd via internet 100 exemplaren van de Levante.

De oplage van 350 exemplaren van de Giulia bestond uit 290 stuks van de gelimiteerde Milan uitvoering met 2.0T motor en 60 eenheden van de Quadrifoglio met Ferrari krachtbron. De eerste variant kostte omgerekend 58.000 euro en de 510 pk sterke versie kon worden besteld voor 138.000 euro. Voor de Chinese liefhebbers, die steeds meer te besteden hebben, vormden de stevige prijzen evenwel geen belemmering.

Alfa Romeo kan dit succes volgend jaar nog eens dunnetjes over gaan doen als de Stelvio leverbaar wordt. Daarna moet het merk weer met beide benen op de grond. Dan zal het constateren dat er geen locale productiefaciliteit voor de Giulia en Stelvio is, waardoor de prijzen wegens importbelasting niet competitief genoeg kunnen zijn om structureel grote verkoopaantallen te realiseren. Alfa Romeo zal in China tot nader order daardoor een exclusief genoegen blijven. Dat hebben de internet bestellers goed begrepen.

Comments are closed.