Jeep Compass maakt inhaalslag

0

GetestDe nieuwe Compass

ModelJeep Compass

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Jeep Compass is lichtjaren beter dan zijn voorganger, stijlvol, praktisch en redelijk ruim.

Jeep was afgelopen jaar één van de snelst groeiende merken op de Europese automarkt. Er kon met 19 procent worden geplust. De populariteit is vooral te danken aan de Renegade, een voor Europese begrippen goed betaalbare SUV. Maar toch kan het gamma wel wat versterking gebruiken. De overige Jeep modellen doen het namelijk veel minder goed en hadden vorig jaar in Nederland een verkoopaandeel van nog geen 10 procent.

Jeep Compass 2017

Vanaf de zomer kan Jeep haar basis in Europa gaan verbreden. Dan wordt namelijk de nieuwe Jeep Compass leverbaar: een SUV die alleen nog zijn naam gemeen heeft met zijn voorganger. Het kersverse model is namelijk niet meer gebaseerd op de beruchte Dodge Caliber (oftewel verwekt tijdens het stukgelopen huwelijk tussen Chrysler en Daimler), maar op Fiat techniek. Kort door de bocht is het een vergrootte uitvoering van de Renegade, die op zijn beurt zijn onderstel met de 500X deelt.

Jeep Compass 2017 off-road

De nieuwe Jeep Compass vervangt niet alleen zijn voorganger, maar ook de hoekigere Patriot. Eigenlijk was de laatste in eigen land succesvoller, maar in Europa hangt er aan de naam ‘Patriot’ een luchtje, waardoor men veiligheidshalve toch maar voor Compass gekozen heeft. Jeep wil het model in meer dan 100 landen gaan verkopen. De productie zal plaatsvinden in Brazilië, China, India en Mexico. Toch doet de SUV aangenaam Europees aan.

De nieuwe Jeep Compass 2017

Dat de nieuwe Jeep prettig licht verteerbaar is, is te danken aan een styling die duidelijk geïnspireerd is door de met name in eigen land zeer succesvolle Grand Cherokee. Door tegelijkertijd te kiezen voor de techniek van de Renegade combineert Jeep op deze manier het beste van twee werelden: enerzijds het design van de dure, haast premium Grand Cherokee en anderzijds de zuinige motoren van de Renegade. Een beter succesrecept is amper denkbaar.

Jeep Compass achterkant

Dat de nieuwe Jeep Compass onderhuids een (met 15 centimeter verlengde) Renegade is, merk je aan het weggedrag niet of nauwelijks. De adaptieve schokdempers van Koni doen hun werk uitstekend en dragen bij aan een goed veercomfort. De Compass neemt gewillig bochten en helt nauwelijks over. Duiken bij remmen doet de Jeep ook amper, al is de werking wat abrupt. Helaas mist de besturing wat feedback, waardoor deze Jeep niet echt spannend is om mee te rijden. Maar braaf en voorspelbaar is het allemaal wel. En de Jeep Compass is best zwaar: de testauto woog 1.620 kilo en dat is fors voor een C segment model.

Jeep Compass detail

Jeep heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van terreinvaardigheden en brengt daarvoor speciaal de Trailhawk uitvoering in stelling. Die heeft 22 centimeter grondspeling, extra beschermplaten voor de motor plus de brandstoftank en vierseizoenen banden. Het 4WD systeem heeft de extra modus ‘Rock’ (naast de settings Auto, Snow, Sand en Mud) en een lage gearing. Optische kenmerken zijn een zwart dak en rode sierdelen (ook in het interieur; de sleepogen op de foto zijn strijdig met de Europese voetgangersveiligheid en zullen dus bij de voor onze marktregio bestemde exemplaren worden weggelaten).

Jeep Compass 2017 voorkant

In Trailhawk uitvoering zijn die terreinvaardigheden van de Jeep Compass inderdaad indrukwekkend. Hij weet elke concurrent af te troeven (al komt dat ook omdat Land Rover vooralsnog geen aanbieding in dit segment heeft). De Compass Renegade kan hellinghoeken van 30 respectievelijk 34 graden (voor, achter) aan en is niet bang van waden in 48 centimeter diep water. Je hebt bovengenoemde Rock modus eigenlijk helemaal niet nodig, ook niet bij zwaar terreinwerk, maar het verkleint wel de kans op wielspin. Gebeurt dat, dat stuurt het 4WD systeem vliegensvlug de aandrijfkrachten naar de wielen die wel grip hebben.

Jeep Compass wiel

Van het onderwerp ‘vierwielaandrijving’ is het makkelijk om een bruggetje te slaan naar de motoren en transmissies (uiteraard wordt de Jeep Compass net als de Renegade en Cherokee ook leverbaar met louter voorwielaandrijving). En dat levert de minst positieve alinea van dit testverslag op. Er kon alleen met de Amerikaanse versie met atmosferische 2,4 liter benzinemotor gereden worden. Die krachtbron komt niet naar Europa en daar hoeven we geen traan om te laten. Het benzinesegment zal bij ons bediend worden door de 1.4 MultiAir unit met naar keuze 140 pk/230 Nm of 170 pk/250 Nm. Op papier zijn dat nette waarden, maar van de 500X en Renegade is bekend dat die 1,4 liter turbomotor geen topper is. In geen enkel opzicht. En hij zou ook wel eens een hele hijs kunnen hebben aan de tamelijk zware Jeep Compass, want zelfs met de 180 pk sterke 2,4 liter in de testauto kost het ruim 9 seconden om 100 km/u te bereiken. Dieselfans zijn waarschijnlijk niet sneller, maar wel beter af want de voor dit segment leverbare motoren leveren 320 à 350 Nm aan koppel en daar heb je in de praktijk het meest aan.

Jeep Compass dashboard

Een minstens net zo grote Achilleshiel van middenklassers van Fiat Chrysler is de automatische transmissie. In het geval van de vierwiel aangedreven uitvoeringen (en die zullen bij een Jeep een bovengemiddeld hoog verkoopaandeel hebben) is dat een 9-traps unit van ZF die al vanaf dag één bekritiseerd wordt (de voorwiel aangedreven versies hebben een exemplaar van Aisin met 6 versnellingen). Ook in de testauto weet de automaat met zijn 9 versnellingen niet te overtuigen. Om de eerste plaats omdat het hoogste verzet pas geactiveerd wordt boven de 120 km/u. De eindoverbrenging is dan zo lang dat het dan lastig is om het tempo constant te houden; zelfs de cruise controle krijgt dit niet voor elkaar. Schakelflippers ontbreken zodat je alsnog met je hand de pook moet beroeren om hem van verzet te doel wisselen (uit zichzelf terugschakelen doet de unit slechts met tegenzin). En dan raak je al snel de tel kwijt, want het toerental verschil tussen bijvoorbeeld de 5e of 7e versnelling is echt triviaal. En zuiniger wordt de Jeep Compass van die handmatige correcties van de automaat ook niet bepaald.

Jeep Compass voorstoelen

Meer vreugde beleef je aan het interieur van de nieuwe Jeep Compass. Niet dat je kan rekenen op een premiumuitstraling, maar het harde plastic van het oude model is verdwenen. In plaats hiervan krijg je een dashboard met designelementen van de Renegade en Cherokee. Een 5,0-inch touch screen is in het kader van het Uconnect systeem standaard, maar je kan beter voor de 7,0 of 8,4 varianten opteren waarmee Android Auto/Apple CarPlay integratie en navigatie mogelijk is. Er zijn altijd klassieke knoppen aanwezig zodat zelfs de grootste multimedia analfabeten zich niet onthand hoeven te voelen. Het 3-spaaks stuur heeft een lekker dikke rand en ligt prettig in de hand. De bestuurdersstoel is in hoogte versnelbaar, maar opvallend is dat je dit altijd met de hand moet doen; elektrische versnelling staat zelfs niet op de optielijst.

Jeep Compass 2017 cockpit

Het ruimteaanbod in de Compass is per saldo prima. Het lengteverschil met de Renegade heeft duidelijk meer beenruimte opgeleverd. De bagageruimte overtreft qua formaat zelfs de kofferbak van de Cherokee. Alleen merk je goed dat de Jeep Compass niet of nauwelijks breder is dan de Renegade. Dit betekent dat een eventuele derde passagier het zwaar (lees: oncomfortabel) heeft achterin. De afwerking is netjes, maar de van de Renegade overgenomen stuurstengels en deurpaneel knoppen voelen wat kwetsbaar aan, maar het interieur is zeker niet Amerika op zijn allerergst.

Jeep Compass

60%
60%
Awesome

Als de bokaal 'Meest verbeterde auto van 2017' uitgereikt gaat worden, dan is de nieuwe Jeep Compass zeker één van de kanshebbers. Hij is lichtjaren beter dan zijn voorganger, stijlvol, praktisch en redelijk ruim. Er zijn tal van personalisatiemogelijkheden om de Amerikaan leuk aan te kleden. Qua afwerking hoeft hij niet langer in het verdomhoekje van de Jeep showrooms te staan. Daardoor zal de nieuwe Compass terecht met open armen door de dealers ontvangen worden.

Het weggedrag is weliswaar niet sportief, maar wel netjes en als je voor de handgeschakelde, voorwiel aangedreven 1.6 MultiJet diesel gaat, dan heb nette, zuinige SUV waar je geen buil aan kan vallen. De Trailhawk uitvoering is in het terrein iedere segmentgenoot de baas. Maar in het laatste geval praten we waarschijnlijk over 50 mille en de genoemde 1.6 MultiJet gaat waarschijnlijk als Sport 33.500 euro kosten. Instappen onder de 30 mille zit er überhaupt niet in. Op een koopje hoeven we bij Jeep dus niet te rekenen. Maar wie weet komt Fiat ooit nog een keer met een 500X-L.

  • 6
  • User Ratings (25 Votes)
    5.3

Comments are closed.