Minder is meer: Ford Focus ST

0

Je kan gerust spreken van een trend: had de vorige generatie Focus ST nog een dikke 5 cilinder motor van 2,5 liter onder de kap, nu loopt Ford keurig bij de concurrentie in de pas met een 2,0 liter 4 cilinder. De nieuwe generatie doet echter wederom een stap terug en moet zich zien te redden met een 3-pitter van 1,5 liter.

Wordt de Focus ST daarmee gecastreerd? Nee, allesbehalve. Ford denkt de nieuwe, begin dit jaar voor de Fiesta ST aangekondigde 3 cilinder op te kunnen voeren tot 270 pk. Oftewel 20 pk meer dan de huidige Focus ST biedt. In combinatie met een lager gewicht (daar maakt Ford bij de nieuwe generatie veel werk van) levert dit een duidelijk hoger prestatiepotentieel op. Tevens kunnen we rekenen op veel gunstigere verbruik & emissiewaarden. Autointernationaal.nl schat in dat de CO2-uitstoot op maximaal 133 gram/km zal uitkomen. Ter vergelijking: de huidige Focus ST zit op 158 gram/km en de Volkswagen Golf GTI op 148 gram.

Ford zal de nieuwe Focus in het vierde kwartaal van dit jaar voorstellen. Dit betekent dat hij nog niet te zien zal zijn op de in september te houden IAA autoshow van Frankfurt. Ford prefereert een specifiek, eigen evenement om zo de media-aandacht te kunnen maximaliseren. De nieuwe Focus krijgt een 5 centimeter langere wielbasis ten behoeve van meer interieurruimte, maar de carrosserielengte zal de 4,4 meter grens niet overschrijden. Net als voorheen zijn er 2 koetswerkstijlen gepland: 5-deurs hatchback en Wagon. Daarvan kunnen we ook Active terrein look versies verwachten.

Op basis van de nieuwe Focus komt Ford in 2019 met een cross-over. Die krijgt een aanzienlijk vlotter design dan de Kuga zodat met name de Nissan Qashqai beter beconcurreerd kan worden. Ook hoopt Ford de verkoop pijn die zij momenteel lijdt met de Ecosport te kunnen verminderen. Tegelijkertijd schept de komst van de cross-over ruimte om de volgende generatie Kuga te laten groeien naar een 5+2-persoons SUV à la de Nissan X-Trail, Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq.

Nieuw voor het Focus gamma is de extra luxueuze en met veel service ondersteunde Vignale uitvoering. Die zal, samen met de nieuwe ST, in het voorjaar van 2018 leverbaar worden. De Focus Vignale komt als 125 pk sterke 1,0 liter, als 1.5 met 163 pk en als 130 pk sterke 1.5 TDCi op de markt. De ST uitvoering wordt wederom leverbaar in dieseluitvoering. Daarvoor houdt Ford vast aan het bekende 2,0 liter blok, dat momenteel geschikt wordt gemaakt voor AdBlue. Omdat de Focus RS een groot succes is, krijgt deze top uitvoering ook een opvolger. Die krijgt een 4 cilinder motor. Is dat voor u een geruststelling?

Comments are closed.