“Van lelijk eendje naar mooie zwaan”. Zo mag je de transformatie die Seat in de afgelopen 2 jaar heeft doorgemaakt gerust omschrijven. Seat was voor moederbedrijf Volkswagen decennialang het zorgenkindje. In financieel opzicht niet zindelijk te krijgen. Niet winstgevend te krijgen. Maar nu gaat Seat als een speer. Het automerk maakt winst en realiseerde vorige maand 15 procent hogere verkopen in Europa terwijl de zustermerken marktaandeeltechnisch snip verkouden waren.
De ommekeer is vooral te danken aan de Ateca, de eerste SUV van Seat. Dat model is mede dankzij uitstekende testrecensies een schot in de roos. Je krijg de bekende, moderne en betrouwbare Volkswagen techniek, maar dan in een wat vlottere verpakking (in vergelijking met de Tiguan) en met een veel aantrekkelijkere prijs:uitrusting verhouding. De Ateca verdient dus veel applaus voor het weer opkalefateren van Seat, maar ook de huidige generatie Leon dient in de bloemetjes gezet te worden: die dynamische middenklasser is voor de Spanjaarden eveneens een voltreffer.
Gelet op de populariteit van de Leon is het niet verwonderlijk dat Seat voor wat betreft het design van de nieuwe Ibiza stilistisch dicht tegen dit model is aangekropen. Beide modellen zijn duidelijk familie. Daarvan profiteert de Ibiza het meest: het is namelijk nooit verkeerd om op een groter (goed verkopend en mooi) gezinslid te lijken. En misschien is de nieuwe Ibiza met zijn gedrongen, gespierde bouw en scherpe vouwen in zijn carrosserie optisch wel nóg geslaagder.
Dat de nieuwe Ibiza zo’n atletische uitstraling heeft, is te danken aan het MQB AO platform. Seat heeft voor wat betreft deze nieuwe bodemplaat de primeur (en niet Audi of Volkswagen; iets wat enkele jaren geleden ondenkbaar zou zijn geweest). Het platform zal gebruikt worden door alle B segment modellen die op concernniveau momenteel in de pijplijn zitten (van de nieuwe Audi A1 tot en met de Volkswagen T-Roc; Seat zelf zal het onderstel ook gaan gebruiken voor een compacte SUV, de Arona, die eind dit jaar onder de Ateca in het gamma komt).
Het MQB AO platform is een ingekorte variant van de gewone MQB bodemplaat dat voor onder andere de Audi Q2, de Seat Leon, de Skoda Kodiaq en de nieuwe Volkswagen Arteon wordt gebruikt. Nou ja, ingekort: de wielbasis van de jongste Ibiza bedraagt 2,65 meter. Dat is 9,5 centimeter meer dan voorheen en C segment niveau. Hetzelfde geldt voor het formaat van de kofferbak (355 liter, oftewel 63 liter meer dan voorheen en ook meer dan in de Ford Focus past) en de interieurbreedte (achterin kunnen 3 volwassenen met een beetje inschikken heel behoorlijk vervoerd worden; zij hebben 3,5 centimeter meer beenruimte dan in het oude model).
Dat de nieuwe Ibiza zo volwassen aanvoelt, heeft eigenlijk een heel simpele verklaring: hij staat feitelijk op het onderstel van een groter (C segment model). Dat merk/zie je het meest aan de carrosseriebreedte: die nam met 8,7 centimeter toe, terwijl de lengte juist fractioneel (0,2 centimeter) afnam. Het gebruik van een groter onderstel is niet nieuw in autoland, maar in het verleden kleefden er ook duidelijke nadelen aan: het inkorten ging het sterkst ten kosten van de beenruimte achterin en de gewichtsbesparing was beperkt, met als gevolg een relatief zware (en krappe) auto. Daar heeft de nieuwe Ibiza geen last van, want ‘MQB’ staat garant voor een laag gewicht en een optimale ruimtebenutting.
Door de gewijzigde carrosserieproporties heeft de nieuwe Ibiza een heel andere uitstraling gekregen: hij oogt lager, breder en veel krachtiger dan zijn voorganger. Je zou kunnen zeggen dat de Ibiza herboren is, want het oude model had juist een wat smalle, bedeesde uitstraling. In plaats van volger met een bijrol staat hier nu een nieuwe leider voor u. Dat komt ook door de degelijke carrosseriebouw: de Ibiza wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de Audi Q3 en dat merk je: de kieren tussen de diverse panelen zijn van premiumformaat (lees: bijzonder klein). Het is zeer de vraag of Volkswagen dit kwaliteitsniveau bij de nieuwe Polo weet te halen. Op basis van spionagefoto’s kan nu reeds worden geconcludeerd dat die lang niet zo’n vlotte uitstraling heeft.
Maar elders kan je merken dat de traditionele merkenhiërarchie bij het Volkswagen concern door Seat niet overhoop gehaald mag worden. Dat de Spanjaarden zich geen premiumillusies hoeven te maken, kan je merken aan het type plastic dat voor de toplaag van het dashboard en de deurpanelen gebruikt is: hard waar je ze liever zacht aanvoelend had gehad. Maar met de afwerking is niks mis en is dat tweederangs materiaal reden om de nieuwe Ibiza te laten staan? Nee. Je kan op de duurdere uitvoeringen (Style, FR, Xcellence) een alert reagerend, 8.0-inch groot touch screen krijgen, een puike geluidsinstallatie van Beat en voorzieningen die tot nu toe alleen bekend zijn van grotere, duurdere modellen, zoals draadloos opladen van de mobiele telefoon en adaptieve cruise controle. Later komt Seat ook met een digitaal instrumentarium à la de Virtual Cockpit van zuster Audi.
‘MQB’ betekent zeer volwassen rijeigenschappen, zo heeft de ervaring met de andere modellen van de Volkswagen Groep die dit platform gebruiken geleerd. Dat is bij de Ibiza heel anders, met anders gevolg dat de Seat ook in dit opzicht als de nieuwe referentie in zijn klasse kan worden bestempeld. Volgens de ontwerpers is de torsiestijfheid met 30 procent toegenomen en dat merk je goed: de Ibiza voelt stevig aan, rammelt niet en lijkt uit één stuk gegoten te zijn. Deze soliditeit wordt gecombineerd met een soepele, stille vering, een vertrouwenwekkende (maar wat gevoelloze) besturing en amper overhelneigingen. De grip van de voorwielen is goed en last van onderstuur heeft de Seat amper. De koetswerkbewegingen zijn altijd beheerst en worden in de juiste mate gedempt. De FR uitvoering is voorzien van 17-inch velgen maar ook die biedt een acceptabel veercomfort, terwijl de Ibiza in deze vorm nóg iets strakker rijdt. De Sport setting van de rij standen modi voegt echter weinig toe, in de zin dat de verschillen met de Normal modus amper merkbaar is.
In 1.0 TSI uitvoering is de Ibiza stil, zeer stil. Tegelijkertijd is de 115 pk motor lekker pitten (sprinten naar 100 km/u neemt niet meer dan 9,3 seconden in beslag), schoon (108 gram/km) en verfijnd. Trap je hem op zijn staart, dan hoor je de typische 3-cilinder roffel wel, maar voor de rest blijft de motor mooi op de achtergrond. Dankzij 200 Nm aan koppel hoef je niet perse terug te schakelen als je in de 6e versnelling rijdt. Niet dat dit een straf is, want de handbak laat zich moeiteloos en met gevoel bedienen. Er kon ook even kort worden gereden met de 150 pk sterke 1.5 TSI uitvoering. Die voegt op prestatieniveau weinig toe, maar deze 4 cilinder kampt niet met de lange reactietijd (turbogat) bij lage toerentallen van de 1.0 TSI.
De nieuwe, vijfde generatie Ibiza is een verrijking voor het B segment. Sterker nog: het is de komende misschien wel dé referentie in zijn klasse. Het is de vraag of Ford met de nieuwe Fiesta net zo'n grote sprong voorwaarts weet te maken. Ondanks het volwassen karakter van de Seat, is het zeker geen saaie auto. De nieuwe Ibiza is speels, goed uitgerust en spreekt niet alleen zijn traditionele, relatief jonge koperspubliek aan. Je hebt tijdens het rijden veel plezier, de afwerking is keurig en de Seat is ongekend ruim. Wat wil de B segment koper nog meer?
-
10