Nieuwstelex

0

+++ AUDI is bij de Duitse autoriteiten in het vizier in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Het bedrijf zegt volledig mee te zullen werken aan het onderzoek. Audi heeft in de Verenigde Staten dieselauto’s verkocht die waren uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. Nadat dat bekend werd, opende de Beierse justitie meteen een onderzoek naar de zaak. De openbaar aanklager van München meldt dat het onderzoek samenhangt met de verkoop van 80.000 sjoemeldiesels van Audi in de VS. Topman Rupert Stadler van Audi laat weten dat het bedrijf er groot belang bij heeft dat de zaak wordt opgehelderd. +++

+++ Bij CADILLAC moet de XT5 nog uit de verkoopstartblokken komen. Alhoewel: het is de vraag of dit, gezien de matige recensies (of eigenlijk: de wel erg ambitieuze prijsstelling) überhaupt gaat gebeuren. Hoe dan ook, Cadillac is inmiddels druk bezig met een nieuw, kleiner model SUV. Die moet volgend jaar in de Verenigde Staten op de markt komen en gaat XT4 heten. De premium SUV gaat concurreren met de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC. Na de XT4 volgen een lange reeks nieuwe Cadillac modellen. Merkchef Johan de Nysschen zegt hier over: “Vanaf de lancering van de XT4 komt er elke 6 maanden een nieuwe auto op de markt, zodat wij over 2 jaar 5 nieuwe segmenten zullen hebben aangeboord. Nu Opel en Vauxhall bij PSA over de schutting zijn gegooid voor een habbekrats, is het merk Cadillac samen met de sportwagens van Chevrolet de enige troef die General Motors in Europa nog in handen heeft. Voor de nieuwe XT4 kan dus een sleutelrol weggelegd zijn. Als die SUV tenminste competitiever is dan de XT5 … +++

+++ Het DIESELSCHANDAAL bij Audi schrikt de kopers niet af. Dat blijkt nog maar eens duidelijk uit de jaarresultaten van de autobouwer uit Ingolstadt. Audi boekte vorig jaar nieuwe records qua verkoop en omzet, maar zag de operationele winst afnemen. Er werden ook voor 1,8 miljard euro reserveringen gedaan voor het oplossen van het probleem met de sjoemelsoftware bij modellen met de V6 3.0 TDI motor in de VS en voor de problemen met airbags van de Japanse fabrikant Takata. “2016 was een zeer uitdagend jaar voor onze onderneming”, aldus topman Rupert Stadler. “Maar we hebben het afgerond met robuuste inkomsten uit onze kernactiviteiten en hebben de weg voorbereid voor de toekomst”. Zo wil Audi bij de decenniumwisseling 3 volledig elektrische modellen op de markt hebben. In de Brusselse fabriek zal vanaf volgend jaar de volledig emissievrije Audi e-tron van de band rollen. Dat wordt een SUV. Daarna volgen 2 andere elektrische modellen. +++

+++ Eind december 2016 stonden er in Nederland in totaal ruim 112.000 ELEKTRISCHE personenauto’s geregistreerd, een plus van 28 procent vergeleken met 2015. De grootste toename werd gerealiseerd bij de volledige elektrisch aangedreven modellen, waarvan er afgelopen jaar 13.105 rond reden (+40 procent). Het aantal stekkerhybride auto’s kwam uit op 98.903 eenheden (+27 procent). Het marktaandeel van dit type modellen daalde wel. Net als bij de diesels zorgde het nieuwe bijtellingregime er voor dat auto’s met deze aandrijflijnen minder populair waren in 2016. Koploper bij de volledig batterij aangedreven auto’s is de Tesla Model S met 6.049 exemplaren, op grote afstand gevolgd door de Nissan Leaf (1.757) en de Renault Zoe (1.377). Bij de stekkerhybride modellen is de Mitsubishi Outlander met 25.984 exemplaren het meest populaire model binnen het wagenpark. Op enige afstand volgde de Volvo V60 PHEV (15.804) met op de derde plaats de Volkswagen Golf GTE (10.691). +++

+++ Bij FIAT is het feest omdat de 500 (uit 1957) haar 60ste verjaardag viert. Eigenlijk is het dubbel feest omdat de huidige editie van de schattige stadsauto 10 kaarsjes uitblaast. In 2019 komt de nieuwe editie; als we het model uit 1936 meetellen, is dat de vierde generatie. Die zal waarschijnlijk niet leverbaar worden in 1.3 MultiJet dieseluitvoering. In plaats hiervan wordt er gewerkt aan een milde hybride variant met een boordspanning van 48 Volt. Daarmee zal de benzinemotor tijdens het accelereren ondersteund worden. Niet uitgesloten is overigens dat Fiat in 2019 eigendom zal zijn van het Volkswagen concern. Topman Sergio Marchionne heeft namelijk aan de Duitsers laten weten dat hij zich graag laat overnemen. Aanvankelijk had men in Wolfsburg geen interesse voor het aanbod, maar Volkswagen gaat er nu alsnog een nachtje over slapen. Vermoedelijk is Fiat Chrysler namelijk, net als Opel/Vauxhall, voor een appel en een ei te koop. +++

+++ Opvallend: ondanks het megasucces van de Outlander PHEV gaat MITSUBISHI geen vervolg geven aan stekkerhybride modellen. De toekomst is volledig elektrisch. Dat krijgt Mitsubishi althans ingefluisterd door haar nieuwe moederbedrijf, Nissan. Qua modellenpolitiek mag Mitsubishi wel een eigen koers blijven varen. Het merk wil zich omvormen tot het Japanse alternatief voor Jeep en Land Rover, en dus alleen nog maar SUVs produceren. Daar zal niemand een traan om laten, want veel fans voor de Space Star en Lancer zijn er nou eenmaal niet. Sterker nog: misschien zit de wereld wel te springen om een beter afgewerkt resp. betrouwbaarder alternatief voor Jeep en Land Rover. +++

+++ PORSCHE topman Oliver Blume heeft de eerste details bekend gemaakt over de elektrische sportsedan die eind 2019 in de showrooms arriveert. Deze zogeheten ‘Mission E’ (graag voor de productieversie een minder Jesse Klaverachtige naam) komt onder de Panamera in het gamma en gaat aangeboden worden in verschillende vermogensversies: 400 à 600 pk. Ook krijgt hij software mee waarmee via internetverbindingen updates doorgevoerd kunnen worden. De elektrische sportsedan krijgt een actieradius van 500 kilometer en de batterij voor 80 procent opladen gaat niet meer dan 15 minuten duren. Reken er op dat de krachtigste versie in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u kan accelereren. Porsche heeft niet de ambitie om in de voorste linies mee te draaien met autonome techniek. De cliëntèle van het merk kruipt volgens Blume liever zelf achter het stuur. +++

+++ Matthias Müller, de topman van het VOLKSWAGEN concern, heeft ondanks de problemen van de sjoemeldiesel affaire, voor zijn bestuurlijke werkzaamheden een beloning van 7,78 miljoen euro ontvangen. Zijn salaris is evenwel lager dan wat zijn voorganger Martin Winterkorn opstreek. Die mocht in de eerste 9 maanden van 2015 (daarna werd hij gedwongen te vertrekken) in totaal 7,3 miljoen euro mee naar huis nemen. Volkswagen erkende toen op grote schaal en structureel met de uitstootgegevens van dieselauto’s te hebben gesjoemeld. De autobouwer leed daarop een recordverlies. Daarop werden bonussen en beloningen van het topmanagement beperkt. +++

+++ Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere gaat een groot systeem voor ZELFRIJDEND vervoer aan Dubai leveren. Met voertuigen zonder bestuurder krijgt het een capaciteit van maximaal 5.000 passagiers per uur. Het zou daarmee wereldwijd de grootste in zijn soort zijn. Het transportsysteem gaat het in aanbouw zijnde Bluewaters Island voor de kust van Dubai verbinden met het metronetwerk van de stad. De opdracht is afkomstig van projectontwikkelaar Meraas uit de Verenigde Arabische Emiraten. Aan Bluewaters Island, dat onder andere Ain Dubai, het hoogste en grootste reuzenrad ter wereld huisvest, wordt momenteel gebouwd. Het eiland ligt 500 meter voor de kust van Jumeirah Beach Residence, vlakbij jachthaven Dubai Marina. +++

Comments are closed.