Nieuwstelex

0

+++ De directie van de AUDI fabriek in Brussel heeft zich kandidaat gesteld om naast de e-Tron Quattro nog een tweede elektrische model te bouwen. Van 2018 tot 2025 mogen onze zuiderburen sowieso een emissieloze SUV gaan produceren. Maar om de toekomst van de fabriek veilig te stellen, wil de directie van de fabriek daarnaast nog de bouworder voor een tweede model binnenhalen. Het is evenwel voorlopig nog onduidelijk wanneer Audi een tweede elektrische auto zal voorstellen. “We kunnen pas een offerte indienen als het topmanagement van Audi in Ingolstadt beslist om een nieuw model te lanceren, en dat is nu nog niet het geval”, aldus een woordvoerder van de fabrieksdirectie. Vooralsnog is het dus toekomstmuziek, maar omdat de CEO van Audi heeft gezegd dat in 2025 een kwart van de auto’s van het merk op elektriciteit zal rijden, willen wij daar nu al op inspelen”. De e-Tron Quattro vervangt de A1, waarvan de opvolger in Spanje zal worden geproduceerd. +++

+++ Bij het onderzoek naar het gesjoemel met software voor DIESEL auto’s zou Duitse justitie ook topman Rupert Stadler van Audi in het vizier hebben. Bronnen melden dat justitie persoonlijke notitieblokjes en smartphones van Stadler onder de loep neemt. Zij baseren zich op documenten over de invallen bij Audi in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Audi heeft in de Verenigde Staten dieselauto’s verkocht die waren uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. Nadat dat bekend was geworden, opende de Beierse justitie meteen een onderzoek naar de zaak. Met name de locaties van Audi in Ingolstadt en Neckarsulm worden onder de loep genomen. Daarnaast vindt er ook onderzoek bij medewerkers thuis plaats. +++

+++ Het Europees Parlement keert zich tegen invoering van de DUITSE WEGENTOL . “De Europese Commissie moet de bezwaarprocedure tegen deze wet weer opstarten”, vinden EU-parlementariërs Wim van de Camp en Jeroen Lenaers (CDA). Volgens het parlement discrimineert de Duitse tol op basis van nationaliteit. Het plan voorziet in wegenvignetten voor de Autobahn die voor schone auto’s goedkoper zijn dan voor vuilere. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie korting op de wegenbelasting die hoger is naarmate een auto milieuvriendelijker is. “Buitenlandse weggebruikers betalen dus de tekorten in de Duitse wegenbelasting”, stelt Van de Camp. “We willen niet wachten tot een Europese rechter over een paar jaar de wet naar de prullenbak verwijst. Voorkomen is beter dan genezen”, aldus de CDA parlementariërs. Zij vrezen ook negatieve gevolgen voor de grensregio’s. “Mensen verplaatsen zich daar intensief over de grens om te wonen en te werken. Het Duitse wetsvoorstel is strijdig met het idee van een Europese interne markt,” zegt Lenaers. Kleinere wegen in Duitsland blijven overigens buiten het systeem. Brussel kondigde in september aan het tolplan voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. In november sloot EU commissaris Violeta Bulc (Transport) ineens een akkoord met de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt en werd de procedure opgeschort. Toen EU parlementariërs uit 10 lidstaten daarover in februari opheldering vroegen, zei ze de definitieve wetsteksten af te wachten. Nederland en Oostenrijk hebben al aangekondigd juridische stappen te nemen als het plan doorgaat. +++

+++ FORD bereidt zich voor op de productie van de nieuwe Focus. Het bedrijf investeert 600 miljoen euro in de assemblageactiviteiten die worden verricht in de fabriek in het Duitse Saarlouis. Ford heeft bij onze oosterburen meer dan 25.000 mensen in dienst, hetgeen meer is dan elders in Europa. In Keulen gaat Ford de volgende generatie Fiesta bouwen. De investering in Saarlouis is bedoeld voor geavanceerde productieapparatuur, logistieke ondersteuning en energievoorziening voor de nieuwe Focus. Ford gaat daar o.a. ultrasterk boron staal toepassen voor lichtgewichtconstructies. De investering is welkom, want de Focus kan wel een afslankkuur gebruiken. Het model krijgt ook een langere wielbasis om meer beenruimte achterin te kunnen creëren. +++

+++ PORSCHE werkt aan het geleidelijk elektrisch maken van zijn gamma. Naast de sportsedan Mission E volgen binnenkort nog andere volledig emissieloze modellen. De verkoopdirecteur van Porsche, Detlev von Platen, sluit daarbij een elektrische versie van de verkooptopper Macan niet uit, al voegde hij eraan toe dat we die niet moeten verwachten vóór 2020. Voor die tijd kunnen we wel rekenen op hybride versies van de 911, de Boxster en de Cayman. Dankzij deze geleidelijke diversificatie van het gamma verwacht Porsche tegen 2020 de grens van 300.000 verkopen te kunnen passeren. Dat is een indrukwekkend cijfer, want het impliceert een groei van meer dan 25 procent in vergelijking met het recordjaar 2016, toen er 238.000 auto’s werden verkocht. Von Platen erkent echter dat hij er voor moet waken dat Porsche een exclusief merkt blijft en dat het imago niet mag verwateren door de verkoopcijfers te sterk op te drijven. +++

+++ RENAULT heeft nogmaals ontkend te hebben gefraudeerd bij de emissietesten van zijn auto’s. De Franse autobouwer reageert daarmee op berichten dat onderzoekers hebben vastgesteld dat Renault consumenten heeft misleid en dat de top van het bedrijf van de misstanden op de hoogte was. Renault benadrukt dat het aan alle Franse en Europese regels voldoet en dat zijn auto’s niet zijn uitgerust met software om testen te vervalsen. Daarmee herhaalde het concern eerdere ontkenningen van fraude, zoals die wel bij concurrent Volkswagen zijn vastgesteld. Het Franse persbureau AFP stelt evenwel dat de directie van Renault, inclusief topman Carlos Ghosn, mogelijk al meer dan 25 jaar verantwoordelijk is voor frauduleuze praktijken. Dat zou blijken uit het strafrechtelijk onderzoek dat justitie in Frankrijk in januari is begonnen naar mogelijke fraude met uitstootwaarden bij Renault. Ghosn zou volgens het rapport van de Franse antifraude dienst DGCCRF direct aansprakelijk zijn. Verder zou een voormalig Renault medewerker in het rapport verklaren dat er al sinds 1990 met emissietests en uitslagen geknoeid wordt. De Franse overheid zelf heeft nog niets naar buiten gebracht over nieuwe beschuldigingen. De Franse autoriteiten verklaarden halverwege 2016 dat Renault geen software zou gebruiken om de emissies laag te houden. Desondanks ontdekte het DGCCRF volgens AFP nu toch een frauduleus emissiebeleid. De verdenking komt voort uit emissietests van een Franse onderzoekscommissie die te hoge uitstootwaarden bij onder de Clio en Captur met een dieselmotor constateerden. +++

+++ SUZUKI heeft de uitrustingsspecificaties van de nieuwe Swift, die volgende maand in de showrooms verschijnt, bekendgemaakt. Het model komt in 3 uitvoeringen op de markt, te weten Comfort, Select en Stijl. De standaarduitrusting omvat onder andere handbediende airconditioning, een geluidsinstallatie met Bluetooth, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare ramen plus spiegels. De Select uitvoering voegt daar privacyglas, 16 inch lichtmetalen velgen, een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm en een achteruitrijdcamera aan toe. Cruise controle, LED koplampen en automatische airconditioning zijn aanwezig op de meest luxe Swift, de Stijl. Suzuki biedt het model met 2 motoren aan: een 90 pk sterke 1.2 DualJet (zonder turbo) en een 1.0 BoosterJet met aanjager en 112 pk. Beide motoren zijn ook verkrijgbaar met een ‘Mild Hybrid’ systeem om benzine te besparen. +++

+++ TESLA wil ruim 1 miljard dollar ophalen met de uitgifte van aandelen en obligaties. Dat maakt de producent van luxe elektrische auto’s bekend. Tesla plaatst voor 250 miljoen dollar aandelen en wil de rest van het kapitaal ophalen met obligaties. Het kapitaal moet het bedrijf helpen de sprong te maken van een nicheproducent naar een toonaangevende autofabrikant. Tesla werkt aan de Model 3, de eerste auto van het bedrijf die in massaproductie moet worden genomen. De ontwikkeling van dat model kost in de eerste helft van dit jaar alleen al zo’n 2,5 miljard dollar. Als alles volgens plan verloopt, moet de productie van de Model 3 in juli beginnen. De auto veroorzaakte bij de presentatie, afgelopen najaar, een grote hype. Binnen enkele weken waren er al honderdduizenden preorders binnen. De teller staat nu op afgerond 373.000 bestellingen. Dat zijn er bijna 4,5 keer zoveel als het productieaantal van Tesla vorig jaar (Model S en Model X). De Amerikanen gaat de nieuwe instapper produceren in de zogeheten Giga Factory, die een aanzienlijk grotere bouwcapaciteit heeft dan de bestaande faciliteit. In Nederland zal de levering van de Model 3 begin 2018 op gang komen. De definitieve prijs is overigens nog niet bekend. Die zal later dit jaar bekend worden gemaakt, maar Autointernationaal.nl denkt dat de Tesla in Nederland waarschijnlijk meer dan 40.000 euro gaat kosten. +++

+++ TOYOTA steekt de komende jaren 240 miljoen pond (275 miljoen euro) in verbetering en uitbreiding van zijn fabriek in de Engelse plaats Burnaston. Dat heeft de Europese tak van de Japanse autofabrikant bekendgemaakt. De investeringen moeten het mogelijk maken nieuwe modellen in de fabriek te produceren. Daarmee kan de Britse markt beter en efficiënter worden bediend, aldus de onderneming. De Britse overheid betaalt mee door ruim 21 miljoen pond beschikbaar te stellen voor training, onderzoek en aanpassingen om de fabriek milieuvriendelijker te maken. Ook na het voorgenomen vertrek van Groot-Brittannië uit de EU blijft het land volgens directeur Johan van Zyl van de Europese divisie van Toyota een belangrijke markt voor de autobouwer. Wel is het volgens de Zuid-Afrikaan van levensbelang dat er ook na de brexit sprake blijft van vrije handel, zonder importtarieven of andere belemmeringen, tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. +++

+++ Justitie in Duitsland heeft de vestiging van Jones Day in München doorzocht en meerdere documenten in beslag genomen in het kader van het nog altijd voortslepende dieselschandaal bij VOLKSWAGEN. Het kantoor was door de autofabrikant zelf ingehuurd om onderzoek te doen naar het in 2015 ontdekte schandaal. De bevindingen van Jones Day zijn nooit in hun volledigheid naar buiten gebracht: alleen een samenvatting is openbaar gepubliceerd. Hierin stond dat meerdere Volkswagen medewerkers de wet hadden overtreden, al bleef het management van het bedrijf buiten schot. De Duitse justitie lijkt te vermoeden dat het advocatenkantoor cruciale informatie heeft achter gehouden, maar wil niet bevestigen waar zij bij Jones Day naar zocht. Volkswagen heeft de doorzoeking van één van zijn advocatenkantoren inmiddels “onacceptabel” genoemd: de multinational beraadt zich op nadere juridische stappen. Onlangs sloot Volkswagen een schikking met justitie in de Verenigde Staten, waarbij de onderzoeksresultaten van Jones Day een belangrijke rol speelden. Voor circa 4,3 miljard dollar is verdere vervolging van het bedrijf in de VS afgekocht. Dit geldt echter niet noodzakelijkerwijs voor managementsleden van Volkswagen. +++

+++ VOLVO heeft bevestigd dat zij werkt aan een platform voor volledig elektrische modellen. Dit zogenaamde MEP (Modular Electric Platform) onderstel is ontwikkeld om elektrische aandrijflijnen aan te kunnen tot 600 pk. Lex Kerssemakers, de directeur van de Amerikaanse divisie van het Zweedse merk, laat weten dat de elektrische auto een actieradius van minstens 400 kilometer krijgt. Dat is volgens hem de ondergrens om de Amerikaanse consument te kunnen verleiden en om zo een voldoende groot verkoopvolume te kunnen realiseren. Het toekomstige elektrische model kan in 2019 worden verwacht en gaat in Nederland ruim 40.000 euro kosten. Daarmee wordt de Volvo een rechtstreekse rivaal voor de Tesla Model 3, ook omdat het een middelgrote sedan wordt. +++

Comments are closed.