Optimaal genieten: Mercedes-AMG GT C Roadster

0

Waarom de korte test?

Mercedes biedt haar AMG GT in 2 nieuwe uitvoeringen aan: als C versie én als Roadster. Combineren kan ook. Die auto, de GT C Roadster, wordt hier getest.

Wat voor auto is het?

De Roadster is, hoe kan het ook anders, de dakloze variant van de coupé-uitvoering. Anders dan de andere open 2-zits modellen van het merk (SLC en SL) heeft Mercedes in dit geval gekozen voor een stoffen kap omdat dat het beste past bij het sportieve karakter van de GT. In het kader van het koesteren van diens dynamiek, is er nu ook een C variant. Die letter staat symbool voor meer kracht (18 pk en 50 Nm), betere prestaties en extra gebrul van de dubbel geblazen 4,0 liter V8. Net als de AMG-GT R beschikt de C variant tevens over vierwiel besturing, een elektronische sturing voor het sperdifferentieel, een actieve uitlaat en een grotere spoorbreedte achter (als gevolg van de montage van 305/20 R 20 banden).

Is het wat?

Voor de dakconstructie van de Roadster past Mercedes 3 lagen linnen toe. Het bijbehorende frame bestaat uit een mix van staal, aluminium en magnesium. Dat houdt het gewicht laag. De kap kan in 11 seconden worden neergeklapt; deze handeling kan tot een snelheid van 50 km/u worden verricht. Om de verminderde carrosseriestijfheid als gevolg van het ontbreken van een vast dak te compenseren, is de Roadster voorzien van dikkere dorpers, een verzwaard schutbord, idem voorruitomlijsting en een extra dwars boog ter hoogte van de tank en de achteras. Mercedes zegt het meergewicht van deze ingrepen beperkt te hebben gehouden door de kofferklep bij de Roadster van kunststof te vervaardigen. Dit materiaal, Sheet Moulding Compound genaamd, zou bijzonder licht én sterk zijn. Desondanks weegt de open uitvoering 55 kilo meer dan de AMG GT Coupé.

De GT C is zoals gezegd 18 pk sterker dan de standaarduitvoering, maar in vergelijking met de R variant lever je 28 pk in. Dat maakt de Mercedes-AMG fractioneel minder snel dan de laatste, al is 3,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u geen tijd om je voor te schamen. Zeker niet in het geval van een auto die een SUV verdachte 1.735 kilo (als Roadster) weegt. De uitlaat van de V8 beschikt over actieve flappen en de motor zelf wordt gekoeld middels actieve spijlen in de luchtinlaat onder de voorbumper. Ben je gewend aan de AMG-GT R, dan voel je dat de C uitvoering iets minder strak rijdt, al komt dat voornamelijk door het extra gewicht. Toch lijdt de algemene scherpte daar amper onder. Ook als C snijdt de AMG-GT door bochten als ware die van boter. Millimeterprecies en met speels gemak. Naast het ultrastijve chassis is dat ook te danken aan de vierwiel besturing die de kont net ietsje eenvoudiger de hoek om krijgt. Zeker bij scherp keren aan lage(re) snelheden voel je de helpende hand van de meedraaiende achterwielen.

Tegelijk blijft de C ook comfortabel. Zelfs als de adaptieve dempers via het AMG Dynamic Select programma in Sport+ of Race gezet worden en dan een stuk straffer van karakter zijn. Dat zijn verslavende standen, aangezien die modi de flappen in de uitlaat open laten. Zeker in Race is het telkens je het gaspedaal even viert een geknetter van jewelste. Maar goed, als het u puur om het ploffen te doen is, kunt u ook gewoon de uitlaat activeren via de daartoe bestemde knop op de middentunnel.

 

80%
80%
Awesome

Als C lijkt de AMG-GT de gulden middenweg te bewandelen. De prijs ligt weliswaar met 224.350 euro ruim 50 mille hoger dan de standaardversie (als Roadster 173.382 euro), maar je krijgt de dynamiek van de R in combinatie van het comfort van de gewone AMG-GT. Dat maakt de C uitvoering zonder twijfel tot de meest homogene versie van de modelreeks. En in de Roadster krijg je ook nog eens optimaal akoestisch genot.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (4 Stemmen)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.