Seat Ibiza Live

0

De pers heeft er nog niet mee kunnen rijden, maar het kan haast niet anders dan dat de nieuwe Seat Ibiza, die op de autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft, één van de beste aanbiedingen in het B segment gaat worden. De redenen? Onberispelijke MQB platform techniek, moderne motoren en een foutloze afwerking.

Seat blaakt sinds de laatste generatie Leon van het zelfvertrouwen. Die middenklasser is goed aangeslagen in Europa en de jongste hit is de Ateca, een SUV die momenteel niet aan de slepen is. Derde hoofdstuk in de serie van succesnummers moet de nieuwe generatie Ibiza worden.

Naast de in de inleiding genoemde rationele troeven pakt de nieuwe Ibiza ook uit met een strak, eigentijds, speels, jeugdig maar ook volwassen design. Hij oogt als een iets te heet gewassen Leon en het is nooit verkeerd om op een grotere, duurdere auto te lijken.

Het dashboard is enigszins voorspelbaar, maar in ergonomisch opzicht foutloos. De afwerking is degelijk en netjes. Verder kan de nieuwe Ibiza worden geleverd met een draadloze oplader voor de telefoon en een modern, snel werkend multimediasysteem met 8,0-inch touch screen. De FR uitvoering is voorzien van fraaie sportstoelen die opvallend zacht zitten en daarmee veel comfort bieden.

Qua gadgets pronkt de nieuwe Ibiza ondermeer met adaptieve cruise controle, pulserende startknop (iets kleins, maar wel een leuke gimmick), een achteruitrijdcamera, LED techniek voor de koplampen, Apple CarPlay / Android Auto en parkeersensoren. Allemaal dingen die we anno 2017 wel kennen, maar voorheen niet beschikbaar waren voor de Seat. En de Ibiza zou de Ibiza niet zijn zonder een optionele, krachtig Beats geluidsinstallatie met 7 speakers, een 8-kanaals versterker, digitale processor en 300W aan vermogen.


De vorige generatie Ibiza, inmiddels 9 jaar oud, bleef qua ruimteaanbod achter bij de concurrentie, maar Seat heeft een effectieve inhaalslag weten te maken. Zowel qua kofferbakvolume als plek op de achterbank loopt de nieuwe editie nu weer keurig in de pas bij zijn rivalen. De bagageruimte heeft nu een capaciteit van 355 liter.

Het motorengamma van de nieuwe Ibiza begint bij een 1,0 liter driecilinder benzinemotor (zonder turbo) die 75 pk sterk is. Daarna volgt de 1.0 liter TSI (mét turbo) die verkrijgbaar is in de vermogensmaken 95 pk en 115 pk. Later komt daar nog een 1,5 liter FR topversie bij, goed voor 150 pk. Een Cupra variant is niet gepland. Dieselfans zijn aangewezen op de 1.6 TDI met 80 pk tot 115 pk. Gezien de grote Spaanse interesse in aardgas (CNG) is er ook een 90 pk sterke 1.0 TGi voorhanden.

Volgende maand gaan de orderboeken van de nieuwe, vijfde generatie Ibiza open. Dan zal Seat ook de prijzen bekend maken. Net voor de zomervakantie zullen de eerste exemplaren afgeleverd worden.

Reageren is niet mogelijk.