Suzuki Swift Live

0

Bij Suzuki zijn tijdens de autosalon van Genève alle spotlights gericht op de nieuwe Swift. Het model wordt naast de Baleno gepositioneerd, net zoals de cross-over modellen S-Cross en Vitara ook gebroederlijk schouder aan schouder staan in de showroom: de eerste als meer rationele keuze (met een gunstigere prijs:ruimte verhouding) en de laatste met een hoger lifestyle gehalte.

Ook met de Swift richt Suzuki zich op consumenten die hun auto niet zien als een gebruiksvoorwerp, maar er ook een emotionele band mee willen hebben. De Baleno is eerder een praktisch keuze vanwege zijn ruimere interieur. De technisch identieke Swift is bestemd voor de sportieve rijder zonder (compleet) gezin).

Ondanks dat de nieuwe Swift geen enkele aspiratie heeft om zich te positioneren als de ruimste auto in zijn klasse, is hij wel duidelijk ruimer dan zijn voorganger. Met name achterin is er dankzij een 2 centimeter langere wielbasis meer bewegingsvrijheid en de kofferbak heeft een 54 liter grotere capaciteit (265 liter). Dat maakt de nieuwe Swift veel bruikbaarder dan voorheen.

De 6e generatie heeft ondanks zijn grotere ruimteaanbod volgens Suzuki alle karakteristieke eigenschappen behouden die het model zo populair hebben gemaakt. Met name de 4e generatie uit 2004 bood een prettige mix van design, rij plezier en praktische bruikbaarheid. Die editie was tevens de eerste die wereldwijd onder de naam Swift verkocht werd. Sinds 2004 zijn wereldwijd al 5,3 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe generatie is een duidelijke evolutie van dit model en van de voorganger uit 2010.

Suzuki belooft in vergelijking met de Baleno sportievere rijeigenschappen. Dat is te danken aan het handzamere formaat (3,84 versus 4,00 meter) en het lagere gewicht (815 versus 940 kilo). In combinatie met dezelfde motoren levert dat een duidelijk hoger prestatieniveau op. Het gaat daarbij om de 1.0 BoosterJet en de 1.2 DualJet. Deze motoren zijn reeds bekend uit de Baleno (en de Ignis). De eerste biedt dankzij een turbo 112 pk en 170 Nm. Dat is volgens Suzuki vergelijkbaar met de specificaties van een atmosferische 1,8 liter motor. De 1.2 DualJet unit levert een meer bescheiden 90 pk en 120 Nm, maar is 5 procent zuiniger plus schoner dan voorheen (reken op een emissiewaarde van 98 gram/km) en significant goedkoper dan de 1.0 BoosterJet (104 gram, of als Mild Hybrid 97 gram).

Inmiddels zijn er in Japan ook foto’s uitgelekt van een Sport uitvoering van de Swift. Die krijgt waarschijnlijk een 1,4 liter BoosterJet motor onder de kap met 140 pk vermogen. In combinatie met het lage gewicht van de Swift moet dat een echt gifkikkertje opleveren. De Nederlandse importeur kan echter nog geen mededelingen doen of, en wanneer, de Sport uitvoering onze kant op komt.

De dynamische aspiraties zijn ook terug te vinden in het interieur, waar Suzuki een dashboard monteert dat geen kopie is van de Baleno maar een duidelijk sportievere uitstraling heeft dankzij onder andere ronde ventilatieroosters. De nieuwe Swift is de eerste Suzuki met een detectiesysteem met camera, laser en radartechniek voor geavanceerde veiligheidsfuncties. Behalve het systeem voor een automatische remingreep maken ook Lane Departure Warning, groot lichtassistentie en adaptieve cruise controle gebruik van deze voorziening.

De importeur verwacht eind maart de prijzen bekend te kunnen maken. Ze zullen iets onder het niveau van die van de Baleno komen te liggen en dus bij 14.999 euro beginnen. Daarmee wordt de nieuwe Swift duidelijk goedkoper (1.200 euro) dan het oude model. Hij staat vanaf eind april bij de Nederlandse Suzuki dealers in de showroom.

Comments are closed.