Dure perfectie: Mercedes-AMG E 63 S

0

Waarom de korte test?

Autorijden kan een dure hobby zijn. Ook voor testwagens lenende journalisten. Zij moeten bij de importeur, als er een auto wordt opgehaald, altijd een contract ondertekenen waarin staat dat eventuele verkeersboetes ten koste van de lener zijn. Op zich logisch natuurlijk, maar in het geval van een 612 pk sterke sedan met vierwielaandrijving is het geen sinecure om het bontechnisch droog te houden …

Wat voor auto is het?

De tempolimieten eerbiedigen met deze supersedan, want dat is het, vormt een regelrechte uitdaging. Het verbluffende gemak waarmee hij jou in recordtijden tot ver over de toegestane snelheid jaagt, is ongewoon. Mercedes levert de E 63 AMG in 2 vermogenvarianten. Naast een ‘standaardversie’ met 571 pk is er ook de hier geteste S variant met 612 pk en 850 Nm koppel.

Beiden hebben een 4,0 liter grote dubbel geblazen V8 onder de kap. Dit woedende blok kennen we reeds van de AMG GT. Met 4,0 liter lijkt het er een stuk bescheidener aan toe te gaan dan vroeger, toen de sportsedan kon rekenen op een 6,2 liter motor. Zelfs het verschil met de 5,5 liter V8 van de vorige generatie E 63 is fors. Wie vasthoudt aan de regel dat er ‘no substitute for cubic inches’ is, dient uit te wijken naar, hoe kan het ook anders, een Amerikaan: de Cadillac CTS-V. Maar van zijn Europese of Japanse concurrenten heeft de Mercedes niks te duchten.

Zo’n krachtig blok, daar moet je ook fenomenale techniek aan koppelen om er optimaal van te kunnen genieten. Dat hebben ze in Affalterbach gelukkig ook gedaan. De Speedshift MCT versnellingsbak laat een koppelomvormer achterwege en maakt gebruik van een meerschijven koppeling in een bad olie. Ook wel gekend als ‘natte platen’. In de E 63 (S) heeft de Speedshift trouwens 9 verzetten versus 7 in de kleinere C 63. Verder is de Mercedes voorzien van 4Matic+ vierwielaandrijving met (bijna) meer sensoren en regelbaarheid dan een Formule 1 wagen …

Is het wat?

Dit betekent dat het systeem de 612 pk en 850 Nm vrijwel altijd zonder spinnende wielen, onderstuur of overstuur op de door de bestuurder geplande manier over kan brengen naar het asfalt. Knalhard en direct. Superalert hangt de E 63 S aan zijn gaspedaal. De Mercedes is een heel voorspelbare auto waarmee loeihard gereden kan worden. Je moet over een grote dosis zelfbeheersing bezitten, want de limieten liggen ver weg van wat er op de openbare weg is toegestaan …

De afgerond 1,9 ton zware E 63 S heeft een luttele 3,4 seconden nodig om zichzelf naar 100 km/u te katapulteren. Ook in Duitsland kan je demonstreren dat je in een ‘über Benz’ onderweg bent, want de Mercedes heeft aan het herenakkoord tussen de Duitse autofabrikanten (een overeenkomst waarbij de topsnelheid op 250 km/u wordt begrensd) geen boodschap. Indien je het AMG Drivers Package op de optielijst aanvinkt, gaat deze jongen vlot voorbij de 300 km/u.


Maar de E 63 S kan ook een ander gezicht laten zien. Als je bij het geavanceerde Air Body Control programma de Comfort modus inschakelt, reageert de V8 minder nerveus, schakelt de automaat rustiger en laat de uitlaat niet meer van zich horen. Je zit plotseling in een viercilinder E 220d taximodel, zo lijkt het wel. Wat een verschil. De Mercedes-AMG gedraagt zich dan als een rustige en stille auto waarmee je heerlijk kan cruisen. Dat van dat viercilinder gevoel is niet perse bedrog, want de E 63 S beschikt over een cilinder uitschakelingsysteem dat in Comfort modus op rustige gaspedaalmomenten de helft van het aantal cilinders op de reservebank laat plaatsnemen. De vering weet in de hiervoor genoemde setting vrijwel alle oneffenheden glad te strijken. De omstandigheden zijn dan ideaal om te genieten van de muziek van het Burmester geluidssysteem. Maar na een kleine 10 minuten denk je: “hey, daar heb ik geen AMG voor gekocht!” En begint het opnieuw te kriebelen …

Dat zijn de momenten om de modi Sport, Sport+ of Race op te zoeken. Slechts een korte tik tegen de schakelaar is nodig om één van deze rij karakters in te schakelen. Sport+ is een veilig alternatief voor de Race modus. Je krijgt dezelfde heerlijke V8 prestaties, hetzelfde akoestisch genot (inclusief de typische AMG roffeltjes en de knallen in de uitlaat), en uiteraard ook een stuggere ophanging en een enorm snelle respons op gaspedaalbewegingen. De ESP gaat net niet uit. In Race modus daarentegen breekt het beest volledig los. Mensen zonder enige racekennis kunnen deze stand beter vermijden. Ook is er wat voor te zeggen om de extatische Race modus alleen in te schakelen als jij je op een circuit bevindt. In deze setting kan je namelijk ook Drift Mode activeren: ESP uit, automaat in manuele stand en beide schakelflippers aan het stuur even naar je toe trekken. Klaar. De E 63 s is daarmee getransformeerd tot een 100 procent achterwiel aangedreven rubber verbrander. Loslaten van de 850 Nm aan koppel betekent dat je in no-time door het dunne laagje Michelin Pilot Sport 4 S over de 20-inch velgen heen bent.

 

90%
90%
Awesome

De enige 'maar' van de E 63 S is zijn prijs: 161.195 euro. Zonder Drivers Package, het Burmester systeem of de Edition 1 aankleding. Een beetje leuk aangekleed zit je zó op 175 mille. Een fors bedrag, maar tegelijkertijd geen euro te veel voor deze supersedan, die ronduit bestempeld kan worden als de meest opwindende aanbieding in zijn segment. De E 63 S is tot in de puntjes afgewerkt en ongekend snel. Rivaal Audi RS 6 Performance heeft eindelijk een waardige concurrent tegenover zich staan en nu is het halsreikend uitkijken naar wat BMW van haar M5 heeft weten te maken. Nu al is echter duidelijk dat die uit het allerfijnste hout gesneden zal moeten zijn om aan de Mercedes-AMG te kunnen tippen.

  • 9
  • User Ratings (12 Votes)
    6.3

Comments are closed.