Elektrische prijsbreker: e.Go Life

0

Elektrisch rijden lukt momenteel in Nederland niet voor minder dan 23 mille. Pas dan starten de tarieven van de Mitsubishi i-MIEV, de Smart Fortwo/Forfour Electric Drive en de Volkswagen e-Up. Maar de Duitse start-up e.Go Mobile wil daar verandering in brengen.

Het jonge bedrijf heeft daarvoor deze aandoenlijk ogende Life ontwikkeld, een compacte elektrische stadsauto, die qua design een mix lijkt te zijn van de Fiat 500 en de Smart Fortwo. De e.Go moet ongeveer 15.900 euro gaan kosten. Bestellen kan vanaf volgende maand. E.Go Mobile hoopt de eerste exemplaren in 2018 af te kunnen leveren.

De Life is met 3,35 meter een stuk groter (65 centimeter) dan de Smart Fortwo. De Renault Twizy is weliswaar een stuk goedkoper (vanaf 8.390 euro) dan de e.Go, maar dat is geen volwaardige auto. Bovendien moet je voor het accupakket bijbetalen.

De start-up e.Go Mobile lijkt dus een gat in de markt gevonden te hebben. Achter het bedrijf schuilt heel wat denkkracht. Zo is de CEO, Günther Schuh, verbonden aan de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen. Hij stond ook aan de wieg van de elektrische bestelauto’s van Deutsche Post DHL waarvan er al meer dan 1.000 exemplaren zijn afgeleverd. In Nederland rijden daar al 100 stuks van rond. Schuh verkocht het bedrijf dat deze bestelauto’s maakte, Streetscooter, aan Deutsche Post.

Een deel van de opbrengsten heeft hij nu geïnvesteerd in e.Go Mobile. De Life is vooral bedoeld als goedkoop vervoermiddel voor in de stad. Het model heeft een accu met een capaciteit van 14,4 kWh en kan op papier 140 kilometer ver komen op een volle batterij. Met die actieradius doet hij maar weinig onder voor de veel duurdere Smart Fortwo Electic Drive, die een theoretisch bereik van 160 kilometer heeft.

Een gebied waarop de Life zich positief onderscheidt van de Fortwo, is het ruimteaanbod. Verwacht geen balzaal in dit 1,70 brede en 1,57 meter hoge model, maar naast plek voor 2 volwassenen is er achterin plaats voor 2 kleine kinderen. Dat kan altijd handig zijn. De 650 kilo (zonder batterij) zware Life sprint in 4,9 seconden naar 50 km/u en staat in steden bij stoplichten dus zijn mannetje.

Schuh hoopt op jaarbasis 10.000 exemplaren van de Life te gaan maken. De productie vindt plaats in het Duitse Aken. In 2018 moet de levering door e.Go starten. Dat klinkt allemaal veelbelovend, maar hopelijk zit er qua bouwkwaliteit geen adder onder het gras. Bij de Streetscooter maakte een laagwaardige uitstraling niet uit (dat is immers een werkpaard), maar bij een auto die moet gaan concurreren met het premium Smart, is het wel een issue.

Reageren is niet mogelijk.