Europese autosector vreest negatieve gevolgen Brexit

0

De Europese auto-industrie heeft aan de alarmbel getrokken over de mogelijke schade die de Brexit kan toebrengen aan de concurrentiekracht van de branche.

Die gevolgen kunnen desastreus zijn voor een sector waarin 12,2 miljoen mensen werkzaam zijn, zo waarschuwen de brancheorganisaties ACEA (fabrikanten), CLEPA (onderdelen) en SMMT (Britse vereniging van autobouwers & verkopers). Momenteel is er nog een Europese eenheidsmarkt, waardoor er geen importbelasting betaald hoeft te worden bij de autohandel of de handel in onderdelen tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Maar als de Britten uit de EU stappen, dreigt dat wel te moeten gebeuren. “Desondanks is de auto-industrie in Europa en het Verenigd Koninkrijk sterk met elkaar verbonden. Elke wijziging in het niveau van integratie zal zeker een negatieve impact hebben voor de fabrikanten”, zo waarschuwt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA. “De auto-industrie van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn nauw geïntegreerd: economisch, technisch en qua regelgeving. Wijzigingen op dit niveau van integratie zullen zeker een negatieve impact hebben op de Europese autofabrikanten en op de Europese economie in het algemeen”.

Meer dan de helft van alle in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde personenauto’s, en 90 procent van de bestelwagens, is het afgelopen jaar verkocht in Europa. Omgekeerd is 70 procent van de auto’s die in door Britten gekocht worden afkomstig van het Europese vasteland. Een voertuig bestaat uit gemiddeld 30.000 onderdelen, afkomstig uit verschillende landen. Autofabrikanten hebben samen zo’n 300 productie & assemblage faciliteiten in Europa.

De auto-industrie vreest dat als er invoerrechten zullen moeten worden betaald, bijvoorbeeld op onderdelen, dit zondermeer de prijs van voertuigen zal opdrijven. “Dit zal de vraag beïnvloeden, net als de winstgevendheid én de werkgelegenheid in de sector”, aldus Sigrid de Vries, de secretaris-generaal van CLEPA. Over hoeveel banen er verloren dreigen te gaan, wil zij niet ingaan. Zij laat wel weten: “De Europese interne markt is een fundamenteel uitgangspunt voor het wereldwijde concurrentievermogen van onze bedrijven. Autofabrikanten en leveranciers van componenten vormen een complex en sterk geïntegreerd productienetwerk, dat zich uitstrekt over heel Europa. Tarief & belastingvrije toegang tot de markt, evenals een stabiel en voorspelbaar stelsel van regelgeving, zijn cruciaal om de auto-industrie te ondersteunen en veilige investeringen en banen te waarborgen”.

Reageren is niet mogelijk.