Forse groei Europese autoverkopen

0

De autoverkopen in Europa zijn fors toegenomen. De maand maart was volgens brancheorganisatie ACEA goed voor een verkoopplus van 10,9 procent ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder.

In het eerste kwartaal van dit jaar vielen de verkopen op jaarbasis 8,2 procent hoger uit.
In totaal werden er in Europa in de eerste 3 maanden van het jaar afgerond 4,25 miljoen personenauto’s op kenteken gezet. De maand maart was goed voor 1,94 miljoen auto’s.

In de 5 grootste markten binnen Europa was eensgezind sprake van een stevige groei, zowel afgelopen maand als afgelopen kwartaal. Zo werden in het eerste kwartaal Italië 11,4 procent meer auto’s verkocht dan dezelfde periode een jaar eerder. Spanje en Duitsland volgden met plussen van respectievelijk 7,9 en 6,7 procent. In het Verenigd Koninkrijk was sprake van een verkoopstijging met 6,2 procent terwijl in Frankrijk 4,8 procent meer auto’s aan de man werden gebracht.

In Nederland steeg de verkoop van nieuwe personenauto’s in de maanden januari tot en met maart met bijna 23 procent. Die cijfers werden eerder al door de Nederlandse branchevereniging Bovag naar buiten gebracht. De sterke toename is mede te danken aan gewijzigde bijtellingregels voor zakelijke rijders. Die waren ditmaal in veel gevallen goedkoper uit als hun leasewagen pas in het nieuwe jaar op kenteken werd gezet.

Merk jan/mrt-16 mrt-16 jan/mrt-17 mrt-17 =
Volkswagen 11,1% 10,4% 10,5% 9,7% – –
Ford 7,3% 7,8% 7,4% 7,8% +
Renault 6,7% 6,8% 6,9% 7,1% + +
Opel/Vauxhall 6,8% 7,2% 6,5% 6,7% – –
Peugeot 6,0% 5,6% 5,8% 5,5% – –
Mercedes-Benz 5,1% 5,2% 5,3% 5,4% + +
BMW 5,2% 5,4% 5,2% 5,3%
Fiat 5,1% 4,9% 5,4% 5,2% + +
Audi 5,5% 5,4% 5,2% 5,1% – –
Nissan 4,1% 4,5% 4,2% 4,8% + +
Toyota 4,1% 4,0% 4,5% 4,3% + +
Skoda 4,2% 3,9% 4,1% 3,8% – –
Citroën 3,8% 3,6% 3,8% 3,6% o
Hyundai 3,2% 3,2% 3,2% 3,1%
Kia 2,8% 2,9% 2,9% 2,8% o
Seat 2,2% 2,2% 2,4% 2,3% + +
Dacia 2,6% 2,3% 2,6% 2,3% o
Volvo 1,8% 1,8% 1,9% 1,9% + +
Land Rover 1,3% 1,6% 1,2% 1,6%
Mazda 1,7% 1,8% 1,5% 1,6% – –
Suzuki 1,3% 1,3% 1,5% 1,5% + +
Mini 1,2% 1,5% 1,2% 1,4%
Honda 1,3% 1,5% 1,0% 1,1% – –
Jaguar 0,4% 0,5% 0,6% 0,8% + +
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,7% 0,7% – –
Jeep 0,7% 0,6% 0,6% 0,6%
Smart 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% – –
Porsche 0,4% 0,4% 0,4% 0,5% +
Alfa Romeo 0,4% 0,4% 0,5% 0,5% + +
Lancia/Chrysler 0,5% 0,4% 0,5% 0,4% o
DS 0,5% 0,5% 0,3% 0,3% – –
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Subaru 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
Maserati/Dodge 0,0% 0,0% 0,1% 0,1% + +

Volkswagen, waartoe ook merken als Audi, Porsche, Skoda en Seat behoren, zag zijn leidende positie in Europa enigszins verzwakken: op concernniveau hebben de Duitsers nu 21,4 procent van de markt in handen. In het eerste kwartaal van 2016 was dit nog 23,3 procent. Zowel het hoofdmerk als de dochters Audi en Skoda zijn ‘schuldig’ aan dit verlies. Volkswagen heeft in Duitsland als gevolg van de sjoemeldiesel affaire nog steeds een imagoprobleem, terwijl ook het ontbreken van een goedkope SUV in het gamma de situatie niet helpt. Dochter Audi heeft zijn zaakjes wat dit betreft wel op orde, maar wordt geconfronteerd met vraaguitval bij zijn grotere modellen. Dochter Seat weet dankzij de gezonde thuismarkt en de Ateca plus vernieuwde Leon wel goed nieuws te maken.

In maart was de Renault Groep (opnieuw) groter dan zijn landgenoot PSA (Citroën, DS, Peugeot). Hun marktaandelen kwamen uit op 9,5 respectievelijk 9,4 procent. Renault wist al merk duidelijk te plussen terwijl er tegelijkertijd geen verlies was bij dochter Dacia. Peugeot heeft daarentegen ondanks de komst van de 3008 het lek nog steeds niet boven en DS blijft afzettechnisch een aanfluiting. Alleen Citroën heeft haar marktpositie dankzij de C3 weten te stabiliseren.

Ford kan terugkijken op een goede maand met 16,5 procent hogere verkopen, hetgeen zich vertaald in 0,4 procent meer marktaandeel. Dat komt doordat de Ka mét plus nu veel beter weet te plussen dan zonder. Zijn directe rivaal Opel/Vauxhall had het lastiger. In absolute cijfers werden er weliswaar meer auto’s aan de man gebracht, maar de stijging was onvoldoende om het marktaandeel vast te houden.

De andere grote Europese volumespeler, Fiat, heeft dankzij de uitstekend draaiende thuismarkt haar positie kunnen versterken en staat nu op 5,2 procent marktaandeel (maart 2016: 4,9 procent). De Italianen kunnen sowieso tevreden zijn want de dochters Alfa Romeo en Maserati zitten ook in de lift en Lancia weert zich met enkel de Ypsilon in het gamma kranig. Alleen begint het bij Jeep tijd te worden voor de nieuwe Compass in de showrooms.

Bij de Aziatische volumemerken zien we dat zowel Toyota als Nissan goede resultaten hebben geboekt. Hyundai en Kia draaiden even wat minder, maar de verkoopschade was hier minder groot dan bij Mazda (waar de nieuwe CX-5 de verkopen een impuls moeten geven), Mitsubishi (alle hoop is hier gevestigd op de Eclipse Cross) en Honda (waar de HR-V doel heeft gemist en het spannend wordt om te zien of de Civic niet te bizar vormgegeven is). Suzuki steelt daarentegen de verkoopshow met 23,8 procent hogere verkopen, waardoor het marktaandeel van 1,3 procent naar 1,5 procent steeg. Dat is te danken aan de Ignis. Suzuki gaat nog veel verkoopplezier beleven aan dit model, want een A segment cross-over: de kenden we nog niet in Europa.

In het premiumsegment zien we dat Mercedes profiteert van de verkoudheid bij Audi en duidelijk aan kop gaat. Alleen stadsdochter Smart laat het een beetje afweten. Ook bij BMW en Mini is de groei er momenteel een beetje uit. Het laatste merk kan weer gaan scoren als de Countryman leverbaar wordt. Volvo heeft in maart zijn marktpositie kunnen verstevigen dankzij de nieuwe S90/V90. De meeste terreinwinst werd echter veroverd door Jaguar (met de F Pace).

Reageren is niet mogelijk.