Groot en giftig: Mini Countryman JCW

0

Waarom de korte test?

Dat Mini niet ‘mini’ meer is, weten we al lang. Het ultieme bewijs is de nieuwe Countryman: een 4,30 meter lange SUV. Was vroeger alles beter? Niet perse. Okay, deze Mini is een stuk minder handzaam in de stad, maar je kan er wel comfortabel in zitten. Zowel vóór als achter. En een serieuze bagageruimte heeft hij ook.

Qua design is het Mini gehalte nog steeds hoog. In zijn klasse is de Countryman met afstand de meest karaktervolle SUV. Smaken verschillen, maar saai of slaapverwekkend kan je de styling van de Countryman onmogelijk noemen. Uitbundigheid is dus bij de prijs inbegrepen. En dat geldt helemaal voor de nieuwe John Cooper Works uitvoering.

Wat voor auto is het?

Sommigen zullen spreken van een ‘vlek op vlek’ probleem. De Countryman is sowieso al het meest opgeblazen, pardon volwassen, model van Mini en de controverse wordt vergroot met de bonte, om aandacht schreeuwende John Cooper Works versie. Met zijn 2,0 liter motor en vierwielaandrijving culmineert dit in een gewicht van 1.615 kilo. Kan je dan nog van een sportieve Performance variant spreken? Of is de bonte John Cooper Works aankleding van de Countryman als een vlag op een modderschuit?

‘Fijn geslepen’ lijkt geen kwalificatie te zijn die van toepassing is op deze Mini. Daarvoor is het te veel een ruwe bolster. Maar de specificaties mogen er zijn: 231 pk, 350 Nm, een sportonderstel, een elektronisch sperdifferentieel op de vooras, een dubbele sportuitlaat, 18-inch velgen (19-inch exemplaren zijn optioneel), een indrukwekkende bodykit, veel strepen als oorlogstenue en een duidelijk rodere grille.

Is het wat?

Als je van wild, anarchistisch en rebels houdt, kan je veel plezier hebben in de nieuwe Countryman John Cooper Works. Dat komt vooral door het onderstel. Dat is in de basis identiek aan dat van de soortgelijke uitvoering van de Clubman, een Mini die niet bepaald goede recensies heeft gekregen. Maar voor een combiversie van een briljante hete hatchback ligt de lat blijkbaar hoger dan voor een SUV. Dan stel je jouw verwachtingen ten aanzien van de rij dynamiek bij. Voor een SUV laat de Countryman JCW zich opvallend strak aansturen. Overhellen doet hij verbluffend weinig en de besturing is extreem direkt, op het nerveuze af. Van baan wisselen doet de Mini dan ook in een oogwenk. Waardoor je mede dankzij de hoge relatief hoge zitpositie het gevoel hebt de auto optimaal onder controle te hebben. Dat de vering stug is, spreekt haast voor zich. Dat past bij het kopje thee dat het Britse merk hier schenkt.

Dat je flink los kan gaan met deze Countryman, is ook te danken aan zijn vierwielaandrijving. Je hebt ongelooflijk veel tractie en de Mini zal tijdens snelle ritten op smalle wegen amper uit zijn element te krijgen zijn. Zelfs als je het te bont maakt (en toegegeven, de doelgroep van SUV modellen zijn meestal niet zeer geoefende rijders), regeert de Works stoïcijns en neutraal. Onderstuur is in geen velden of wegen te bekennen. Okay, de 3-deurs Mini JCW is qua rij plezier en speelsheid beslist onovertroffen, maar daar staat een veel grotere praktische bruikbaarheid tegenover.

De 231 pk motor brengt de Countryman in 6,5 seconden naar 100 km/u. Daarmee is hij 0,7 tel sneller dan de 192 pk sterke Cooper S versie. Geen indrukwekkend verschil en ook in de praktijk voelt de JCW uitvoering minder snel aan dan zijn vermogen en sprinttijd doen vermoeden. Wel hangt de motor in Sport modus (andere modi zijn ‘Mid’ en ‘Green’) goed aan het gas en is hij in het middelste toerengebied goed bij de les. Alleen doortrekken in de versnellingen transformeert de Mini niet in de sensationele auto die je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Qua akoestisch plezier kom je evenwel niks tekort, want de uitlaat knettert er zeker in Sport modus op los. Objectief gezien is het eigenlijk allemaal wat te veel van het goed, maar je kan ook voor één van de andere modi kiezen, voor als het geen ‘happy hour’ is. Voor hetzelfde geld kan je trouwens kiezen voor een automaat versie. Die doet de uitlaat weliswaar minder rassant ploffen dan bij concurrenten met een transmissie met dubbele koppeling, maar schakelt aangenaam, snel en op precies de juiste momenten.

Aan ruimte kom je niks tekort in de Countryman JCW. De zitpositie voorin is heerlijk, al zijn de sportstoelen wat aan de kleine kant. De achterbank kan over een afstand van 13 centimeter verschoven worden en (natuurlijk) ook omgeklapt worden. Op die manier kan de bagageruimte van een heel behoorlijke 450 liter vergroot worden tot 1.390 liter. Qua interieuruitstraling krijgen racewagenliefhebbers waar voor hun geld. Ook de kwaliteitsindruk en het multimediasysteem is top. Het Head-up display toont nuttige navigatie-instructies, of (in Sport modus) een toerenteller. En dat is van groot praktisch nut, want de eigenlijke toerenteller is zó klein dat het normale mensenoog hem niet of nauwelijks af kan lezen.

60%
60%
Awesome

Je kan in deze Mini John Cooper Works Countryman dus best plezier hebben, maar tegen welke prijs? Naar objectieve maatstaven is die te hoog. Je krijgt weliswaar een SUV die veel meer volwassen en degelijker is dan de eerste generatie, maar 50.900 euro is een bom geld. Daarvoor kan je ook écht sportieve auto's kopen, zoals (bijna) de Ford Focus RS (53.210 euro) en de Volkswagen Golf R (54.150 euro): modellen die meer dan 300 pk sterk zijn en die bij kenners meer respect zullen afdwingen. En met enkele opties ben je bij Mini net zo duur uit.

Ook ten opzichte van de meer relaxte uitvoeringen van de Countryman heeft de JCW versie een verantwoordingsprobleem. In vierwielaandrijving geen must voor je (en in Nederland kan je doorgaans goed zonder), dan bedraagt het prijsverschil met de Cooper S uitvoering 11 mille. Dat krijg je niet terug in de vorm van een significant hoger prestatieniveau. Is die Cooper S te minnetjes of wil je absoluut 50 mille stuk slaan bij de Mini dealer, denk dan eens na over de aanstaande Cooper S E stekkerhybride uitvoering. Die is 224 pk sterk, heeft ook vierwielaandrijving en gaat een paar mille minder kosten dan de JCW versie.

Is het jou perse te doen om een SUV met exploderend testosteronniveau, dan kan je voor 37.175 euro terecht bij Nissan voor een exemplaar van de Juke Nismo RS (218 pk, of 41.275 euro indien je perse vierwielaandrijving plus een automaat wenst, al valt het vermogen dan 4 pk lager uit). Kwalitatief rij je dan wel in een product dat 2 klassen lager uitvalt, maar het prijsverschil is niet misselijk.

Kortom, de nieuwe Countryman JCW is bestemd voor diegenen die het Fabergé ei onder de compacte SUV modellen willen hebben. Mini rekent op een verkoopaandeel van 5 procent voor de topuitvoering. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het meer zal zijn. Een sportieve SUV mag best duur zijn, als daar maar vernuft tegenover staat, bijvoorbeeld in de vorm van een laag gewicht. Dan zit het met de prestaties automatisch wel snor. Maar als Countryman JCW is te duur en/of te zwaar. Allebei een valide reden om hem te laten staan.

  • 6
  • User Ratings (11 Votes)
    2.5

Comments are closed.