Meer Grand dan Sport: Opel Insignia 2.0T

0

Waarom de korte test?

General Motors mag dan zijn handen af getrokken hebben van Opel, het nieuwe moederbedrijf PSA krijgt in de vorm van de tweede generatie Insignia een kersverse bruidschat mee. Na met de Vectra het spoor bijster te zijn geraakt in het D segment, wist zijn opvolger vanaf 2008 weer in de voorste linies van de zakelijke markt mee te spelen.

Wat voor auto is het?

Opel heeft dan ook grote verwachtingen van de tweede generatie Insignia. Na eerder de 1,5 liter benzineversie getest te hebben, kon er nu worden gereden met het vlaggenschip van de reeks: de 260 pk 2.0T uitvoering. Naast royale afmetingen, stilistisch elan en moderne technologie biedt dit model een, als je hem met de Audi A5 Sportback vergelijkt, aantrekkelijk laag prijskaartje.

De Insignia is namelijk voortaan een liftback. Opel noemt het model Grand Sport. Dat maakt de leasebak automatisch minder saai. Visueel maakt de nieuwe generatie daardoor net zo veel indruk als zijn voorganger. Het is dan ook met een lengte van bijna 5 meter een lel van een auto, maar dankzij de coupéallures beslist niet plomp. Dankzij de 5e deur is de kofferruimte ook nog eens erg goed toegankelijk.

Het smoelwerk van de nieuwe Insignia is lekker zelfverzekerd en heeft een heerlijke vin over de motorkap, net als bij de pronkproducten uit de jaren zestig (Admiral, Diplomat). Bij de geteste 2.0T uitvoering maken 2 einddempers de stevige achtersteven het plaatje af. In zijn geheel komt de nieuwe Insignia ranker voor dan zijn voorganger. Een bewuste stijlevolutie omdat die vorige editie nogal zwaarlijvig was. Zowel visueel als op de weegschaal.

Opel heeft de Insignia daarom op een intensieve dieetkuur gezet. Het resultaat is dat de middenklasser tot 175 kilo (afhankelijk van de uitvoering) is afgeslankt. Opel heeft gewicht kunnen kwijtspelen met het vernieuwde Epsilon 2 platform waarbij meer aluminium componenten zijn toegepast. In 1,5 liter benzinebasis uitvoering weegt de Insignia niet meer dan afgerond 1.400 kilo. Daarmee is hij ruim 80 kilo lichter dan de vergelijkbaar gemotoriseerde Ford Mondeo. De geteste topversie doet de weegschaalnaald weliswaar uitslaan naar circa 1.600 kilo, maar dat is niet slecht voor een 260 pk sterke gezinswagen met vierwielaandrijving. De Audi A7 Sportback, die niet veel langer is, weegt bijna 300 kilo meer.

De Insignia 2.0T is niet ‘zo maar’ een 2,0 liter variant van de meer alledaagse 1.5T en 1.6 CDTI uitvoeringen. De topversie beschikt namelijk over een Twinster systeem tussen de achterwielen. Dat is een differentieel van het Britse GKN dat voorzien is van 2 koppelingen. Ford gebruikt hetzelfde systeem voor de Focus RS. En dan bij je qua rij dynamiek in goed gezelschap.

Is het wat?

Gelukkig maakt de Insignia 2.0T de hooggespannen verwachtingen waar. In vergelijking met de vorige generatie is het rijden in deze Opel een verschil van dag en nacht. Plomp is kwiek geworden en mede dankzij de dieetkuur heb je niet meer het gevoel dat je een ton of twee vóór de vooras hebt hangen. Druk je door in de bochten, dan zorgt het Twinster systeem voor een heerlijke extra duw van het buitenste achterwiel, waardoor de Insignia nog net iets dieper de bocht in duikt. Je hoeft dus niet meer voor de bocht af te remmen. De genoemde extra kracht op de buitenste wielen loodst jou er door heen.

Jammer is dat de 2,0 liter turbobenzinemotor minder ‘hightech’ is. Met 260 pk en 400 Nm heeft de krachtbron op papier voldoende power, maar echt dynamisch kan je het prestatieniveau niet noemen. De motor lijkt zijn arbeid met tegenzin te moeten doen. Met een zeurend gezoem tijdens accelereren en een onvervalste kreet van ongenoegen zodra de toerentellernaald richting de rode zone kruipt.

Bovendien is de standaard 8-traps automaat gespeend van elke sportiviteit, zelfs in de Sport stand. De transmissie heeft een nogal onbehouwen, eigenzinnig karakter is. Opschakelen tijdens fel accelereren gebeurt bruut, terugschakelen doet hij wanneer hij dat wil, niet wanneer jij de flippers beweegt en bij het tot stilstand komen geeft de transmissie je graag nog een trap in jouw rug na. Een moderne automaat, zoals die van BMW bijvoorbeeld, kan veel beter. Wat Opel hier in de Insignia monteert doet denken aan die luie Amerikaanse bakken. Trouwens, deze Insignia 2.0T wordt in de Verenigde Staten verkocht als Buick Regal. Toeval? ‘Amerikaans’ is trouwens ook de CO2-uitstoot: 197 gram/km. De BMW 430i xDrive Gran Coupé zit op 138 gram!

Je kan de frustratie over de aandrijflijn van deze Opel beperken door gewoon te accepteren wat hij blijkbaar is: anders dan zijn naam doet vermoeden geen sportieve gezinswagen, maar een auto om relaxt mee te cruisen. Laat die automaat dus gewoon in Tour modus staan. Dan biedt de Insignia 2.0T een indrukwekkend lange afstand comfort. Dankzij de adaptieve dempers worden drempels op een Mercedes manier geabsorbeerd, terwijl tegelijkertijd wordt voorkomen dat je in de deinende wereld belandt waar ooit Citroën patent op had.

Ondanks het Twinster systeem is een uitdagend, bochtig traject dus niet het natuurlijke habitat van de Insignia 2.0T. Wel kan je er met de kofferbak vol vakantiebagage en 4 inzittenden zeer comfortabel richting het zuiden van Frankrijk mee toeren. Die taak vervult de Opel perfect, want het zitmeubilair is goedgekeurd door Duitse rugspecialisten, en zaken als de FlexRide schokdemping en LED matrixlichten verwacht je eerder op een Audi A7 of Volvo S90. Qua veiligheidsvoorzieningen laat de Insignia geen steken vallen en met zijn semi-digitale instrumentarium laat hij zien ook op dit gebied helemaal bij de tijd te zijn. Daarnaast voelt alles kwalitatief goed aan, zoals je van een Duitser verwacht.

60%
60%
Awesome

De aandrijflijn van de Insignia 2.0T gooit nogal wat roet in het eten, maar je zou kunnen zeggen dat de prijs daar ook naar is. Hij kost als Innovation inclusief vierwielaandrijving 58.485 euro. Voor de even ruime Audi A7 Sportback 2.0 TFSI Quattro ben je dik 72 mille kwijt en een soortgelijk bedrag vraagt Volvo voor de S90 T6 AWD. Maar qua premiumstatus spelen die natuurlijk in een heel ander veld. De echte concurrenten zijn de Ford Mondeo Vignale (53.150 euro maar geen vierwielaandrijving) en de Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 (59.185 euro). De Opel heeft in vergelijking met deze rivalen meer cachet, maar verliest qua motor en automaat dus kostbare punten.

De nieuwe generatie Insignia is, in 2.0T uitvoering althans, meer Grand dan Sport. Een ruimtesloep met Duitse kwaliteit, Duitse technologie en een Frans rij comfort van weleer dat kilometers malen tot een plezier maakt. Het containergevoel van weleer is daarbij verdwenen, maar een uitstekende allrounder kan je Opel niet noemen. Misschien zou een meer geciviliseerde 200 pk variant van de 2,0 liter motor helpen in combinatie met een handbak. Of als de nieuwe moeder PSA haar 1.6 THP krachtbron in combinatie met de EAT6 automaat beschikbaar stelt. Een snelle rekensom leert dat dit zonder vierwielaandrijving (maar die heb je toch niet persé nodig) dik 60 gram aan CO2/km scheelt ...

  • 6
  • User Ratings (8 Votes)
    7.1

Comments are closed.