Nieuwstelex

0

+++ AUDI probeert te verhinderen dat haar zustermerk Bentley een productievertaling geeft aan de conceptstudie EXP 10 Speed 6. De Duitsers zijn namelijk bang voor interne concurrentie met de eigen R8. De Speed 6 zal bij groen licht onder de Continental GT gepositioneerd worden en in Nederland een instapprijs krijgen van 210 à 220 duizend euro. Bentley ziet de Speed 6 helemaal zitten en vanuit merkperspectief is er zeker wat voor te zeggen om het model in productie te nemen, maar er is ook zoiets als familiebelang. Goed opgevoede dochters dienen rekening te houden met elkaar. De enige productie-uitweg voor de Speed 6 lijkt een elektrische aandrijflijn te zijn. Daarmee kan Bentley zich op een heel ander koperspubliek richten dan Audi met de R8. Of de baten (omzet, imago) even aantrekkelijk zijn, is een ander verhaal. +++

+++ Nog dit jaar zullen wereldwijd circa 1 miljoen ELEKTRISCH aangedreven auto’s worden verkocht. Dat voorspellen analisten van de onderzoeksafdeling BNEF van het Amerikaanse persbureau Bloomberg op basis van eigen berekeningen. De verkoop van elektrische auto’s zit de laatste jaren in de lift. In 2016 werden bijna 700.000 elektrische voertuigen verkocht. Een jaar eerder waren dat er 450.000. In Nederland staat de teller op 100.000 elektrische auto’s. BNEF rekende voor dat er wereldwijd nu 2 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen op de weg rijden. De onderzoekers tekenen hierbij aan dat ten opzichte van de totale verkopen het aandeel elektrisch aangedreven auto’s nog altijd verwaarloosbaar is. Afgelopen jaar was slechts in 11 landen meer dan 1 procent van de verkochte auto’s er een met een batterij. Daarnaast gingen de verkopen van de elektrische voertuigen in China dit jaar stevig achteruit, door gewijzigde regels. Dat toont volgens de onderzoekers aan dat de markt voor elektrisch rijden nog altijd goeddeels afhankelijk is van stimuleringsmaatregelen. +++

+++ FIAT zit in Duitsland opnieuw in het verdachtenbankje. Het Duitse verkeersministerie zegt nieuwe zogeheten ‘defeat devices’ in modellen van het Italiaanse merk te hebben gevonden. Dat maakt Fiat (FCA) naast Volkswagen ook tot een verdachte in de sjoemelsoftware affaire. Met name de 500X ligt onder vuur. Daarin is een systeem aangetroffen dat de filtering van de uitstoot na 90 minuten uitschakelt. Het Duitse verkeersministerie heeft de resultaten van hun bevindingen nu naar de Europese Commissie gestuurd. FCA zegt niet te kunnen reageren op een onderzoek dat ze niet heeft kunnen inzien en stelt dat instanties in eigen land eerder geen enkele onrechtmatigheid in de motor van de 500X aantroffen. Of die helemaal zuiver op de graat zijn, is een ander verhaal. +++

+++ HYUNDAI meldt dat zij werkt aan een specifieke bodemplaat voor elektrische auto’s. Die architectuur zal ook gebruikt gaan worden voor dochtermerk Kia en kan als het Koreaanse antwoord op het MEB platform van het Volkswagen concern worden beschouwd, en op het platform dat Mercedes voor haar EQ modellen aan het ontwikkelen is. Hyundai denkt op zijn vroegst volgend jaar klaar te zijn met haar modulair bodemplaat. Die zal vervolgens voor verschillende carrosserievormen gebruikt gaan worden. Hyundai en Kia mikken daarbij op een actieradius van meer dan 300 kilometer in combinatie met een lagere prijs dan de concurrentie. Voor die tijd kunnen we nog een stekkerhybride en volledig elektrische uitvoering van de Kia Niro. +++

+++ MINI is een samenwerking gestart met SO-IL-architecten uit New York. In de steeds drukker wordende steden, worden aantrekkelijke plekken om te leven steeds zeldzamer. Conventionele manieren van wonen zijn daardoor lang niet altijd meer mogelijk. Mini presenteert tijdens de Salone del Mobile 2017 samen met de genoemde architecten een visionaire, creatieve oplossing. Dat Mini zich tegen de woonproblematiek aanbemoeit, komt doordat deze ‘activiteit’ past bij de merkprincipes “Creative use of space” en “Minimal footprint”. Ook realiseert Mini zich dat veel van haar klanten in het zogeheten stedelijke microklimaat wonen. Bezoekers van de Salone del Mobile in Milaan kunnen de oplossingen van Mini van 4 tot 9 april zelf bekijken. +++

+++ OPEL is momenteel een extra snelle uitvoering van de Insignia Grand Sport aan het testen. Die komt waarschijnlijk met OPC badge volgend jaar op de markt. Een sportieve topuitvoering kan de Insignia Grand Sport meer kleur geven; dat is niet onwelkom in een segment die door de premiummerken gedomineerd wordt. De kans dat de nieuwe OPC versie net als zijn voorganger een V6 krijgt, is echter nihil. Bij de ontwikkeling van de Insignia is namelijk uitgegaan van louter 4 cilinder motoren. Maar goed, tegenwoordig vallen 2,0 liter exemplaren zonder al te veel problemen op te voeren tot 300 à 350 pk. Binnen die bandbreedte ligt de oude Insignia OPC met 325 pk. In combinatie met een lager gewicht moet dat voor de nieuwe editie een duidelijk hoger prestatieniveau opleveren. Vierwielaandrijving wordt wederom standaard. Het systeem gebruikt bij de nieuwe Insignia OPC dezelfde GKN koppeling als de Ford Focus RS en de Range Rover Evoque. +++

+++ De voormalige bestuursvoorzitter van Volkswagen, Ferdinand PIECH, heeft besloten om een groot deel van zijn aandelen in het autoconcern te verkopen. De stukken gaan over naar leden van de families achter de onderneming, Porsche en Piëch. Het is niet bekend hoe groot het belang van Piëch is dat hij van de hand zal doen. Ferdinand Piëch had 14,7 procent van de stukken Porsche SE in handen. Die houdstermaatschappij heeft weer een meerderheid van het stemrecht in Volkswagen. De 79-jarige Piëch is de kleinzoon van Ferdinand Porsche, die aan de wieg stond van Porsche en Volkswagen. De oud-bestuursvoorzitter heeft zich de afgelopen tijd niet populair gemaakt bij zijn familie. Zo maakte hij zijn neef Wolfgang Porsche, maar ook andere leden van de raad van toezicht van Volkswagen verdacht. Piëch stelde onder meer dat de leiding van Volkswagen al langer afwist van het emissieschandaal bij de automaker dan ze zelf zei. +++

+++ TESLA heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto’s afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar. Analisten hadden verwacht dat de leveringen op 24.200 exemplaren zouden uitkomen. Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto’s; eveneens een record. Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens. Tesla heeft vorig jaar 10.500 nieuwe auto’s weten te verkopen in China. Dat is 2 keer zo veel als in 2015. Een indrukwekkende prestatie, want de Model S kost in China door de hoge invoerheffingen omgerekend 135.000 dollar, terwijl er in de Verenigde Staten ‘slechts’ 90.000 dollar voor neergeteld hoeft te worden. Bovendien moet Tesla zich in allerlei bochten wringen bij de verkoop omdat het direct zaken wil doen met haar klanten en niet, zoals in China eigenlijk verplicht is, nationale bedrijven in wil schakelen. De auto’s in China zelf bouwen is daarom geen optie omdat dat zou betekenen dat Tesla haar gekoesterde technologische knowhow zou moeten delen met een lokale partner. Ondanks al die barrières slaagde Tesla er toch in om haar afzet te verdubbelen. In Hong Kong werden bovendien nog eens 2.600 auto’s verkocht. Bij elkaar opgeteld is China daarmee (ook) voor Tesla nu de tweede afzetmarkt. +++

+++ Grote autobouwers als Ford, Honda, Toyota en Fiat Chrysler zullen met weinig plezier terugkijken op de autoverkopen van afgelopen maand in de VERENIGDE STATEN . Uit de afzetcijfers over maart blijkt dat vrijwel alle merken minder voertuigen aan de man brachten dan een jaar eerder. Vooral de verkopen van compacte auto’s bleven achter. Maar ook het aantal middenklasse sedans dat aan de man werd gebracht viel tegen. Ford zag zijn verkopen vorige maand op jaarbasis 7,2 procent lager uitkomen. Daarmee was de daling overigens minder groot dan de 5,9 procent die branchekenners hadden voorspeld. Honda zag de verkopen met 0,7 procent dalen, terwijl er op een plus van bijna 5 procent was gerekend. Ook Fiat Chrysler (min 5 procent) en Toyota (min 2,1 procent) wisten niet aan de verwachtingen te voldoen. General Motors verkocht afgelopen maand wel meer auto’s dan een jaar eerder. Toch viel de stijging van 1,6 procent tegen gelet op de plus van 7 procent waarop branchekenners hadden gerekend. Nissan deed het met een verkoopplus van 3 procent evenals General Motors beter dan een jaar eerder. Ook wist dit Japanse merk wel de gemiddelde verwachtingen van analisten te overtreffen. 2016 was qua verkopen in de VS een recordjaar. Dat kwam vooral door het sterke slot. De maand maart ging vorig jaar de boeken in als de slechtste van 2016. Dat kwam onder meer doordat de paasvakantie vorig jaar vroeg viel. Mede daardoor was de algemene verwachting dat verkopen nu in de lift zouden zitten, maar dat is dus niet bewaarheid. +++

+++ Het Zweedse magazine Teknikens Värld, dat de reputatie heeft geen blad voor de mond te nemen en graag controverse zoekt, heeft VOLKSWAGEN aan de schandpaal genageld. De publicatie testte 10 auto’s van het concern (inclusief modllen van de merken Skoda, Audi en Seat) vóór en na aanpassing van de dieselsoftware. Zowel de 2.0 TDI als de 1,6 liter diesel kwamen aan bod. De oplossing die Volkswagen ontwikkelde om de uitstoot omlaag te brengen voor de 2 motoren is niet identiek. Dat betekent dat ook het resultaat dat niet is. De 2.0 TDI moet het met louter een software update stellen. Volkswagen beweert dat die de prestaties niet beïnvloed, maar Teknikens Värld betwist dat. De redactie van het tijdschrift zegt dat de ingreep de koppelcurve verlegt zodat die pas piekt bij een hoger toerental. Dat heeft tot gevolg dat bestuurders het gaspedaal dieper moeten intrappen om dezelfde prestaties te krijgen als ze gewend waren. Maar in het algemeen zakte de totale opgewekte koppel ook. In het geval van de Audi Q5 2.0 TDI ging het zelfs om een verlies van 10 procent. +++

+++ WEGPIRATEN worden steeds vaker bestraft dankzij camerabeelden van medeweggebruikers. Het Openbaar Ministerie maakt meer en meer dankbaar gebruik van dashcam beelden die verontwaardigde automobilisten doorsturen van levensgevaarlijke capriolen. Als de politie asociale automobilisten niet op heterdaad betrapt, kunnen de Blik op de Weg-achtige beelden alsnog leiden tot een straf. Het OM maakt er steeds vaker dankbaar gebruik van, zegt verkeersofficier Achilles Damen. Precieze cijfers heeft hij nog niet, maar er is onmiskenbaar een stijgende lijn. “Zeker bij verkeersovertredingen waarbij de filmers geen enkele rol spelen, maar slechts registreren wat er gebeurt, is dat heel bruikbaar bewijs”. De camera’s in de auto zijn bezig met een enorme opmars. Een aantal jaar geleden was het nog vooral een leuke gadget, maar inmiddels hebben volgens het Verbond van Verzekeraars zo’n kwart miljoen Nederlanders het apparaatje in de auto. En dat worden er de komende jaren alleen maar meer, zo is de verwachting. Sommige autofabrikanten bouwen ze al standaard in en de Hema geeft de apparaatjes sinds deze maand zelfs gratis weg als klanten een autoverzekering afsluiten. Ze zijn dan vooral bedoeld om duidelijkheid te scheppen bij een verkeersongeval. +++

Comments are closed.