Nieuwstelex

0

+++ De verkoop van AANHANGWAGENS zit nog steeds stevig in de lift. Volgens brancheorganisatie Bovag trok de verkoop in het eerste kwartaal met 18 procent aan ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl de afzet in de afgelopen 3 kalenderjaren ook al telkens toenam. Bovag telde in januari, februari en maart in totaal 5.247 verkochte nieuwe exemplaren. Vooral de aanhangwagens voor het vervoer van bouwmaterieel waren in trek. Dit is volgens Bovag een duidelijke indicator voor toegenomen bedrijvigheid in de bouwsector. “Indien de trend van het eerste kwartaal zich doorzet, zal de verkoopteller in 2017 oplopen richting 22.000 stuks”, zo voorziet de branche. Dat zijn er nog niet zoveel als voor het uitbreken van de economische crisis. In 2008 werden er alles bij elkaar nog bijna 24.500 nieuwe aanhangers aan de man gebracht. 5 jaar later was de afzet echter gedaald naar een dieptepunt van 14.000 exemplaren. +++

+++ FORD wil niet alleen in de Verenigde Staten (met o.a. een hybride Mustang en F-150) en Europa (een stekkerhybride versie van de Transit) actiever worden met (deels)elektrische modellen, maar ook in China. Daar willen de Amerikanen de Mondeo Energi gaan verkopen, een stekkerhybride. Verder werkt Ford aan een nieuwe en volledig elektrische compacte SUV. Die krijgt een actieradius van meer dan 450 km. Ford wil dit model vanaf 2020 mondiaal gaan verkopen. De genoemde deels elektrische Mondeo zal lokaal in China worden gebouwd in samenwerking met joint venture partner Changan. Ook de bekende Mondeo Hybrid wordt daar gebouwd voor de Chinese markt. Ford streeft er naar om over 8 jaar 70 procent van haar gamma (deels) elektrisch te laten zijn. +++

+++ Meerdere grote autofabrikanten hebben de organisatie van de IAA in Frankfurt laten weten in september niet deel te nemen aan de tentoonstelling. Onder meer Fiat Chrysler Automobiles (inclusief Alfa Romeo, Jeep en Maserati), PSA (Citroën, DS, Peugeot) en Nissan (inclusief premiumdochter Infiniti) ontbreken. Ook Mitsubishi en Volvo zouden afzien van deelname. Dat autofabrikanten zich afmelden voor grote shows begint eerder regel dan uitzondering te worden. Vorig jaar werd de salon van Parijs daar ook al door geplaagd door afzeggingen. Om deze reden is de AutoRAI reeds gesneuveld. +++

+++ KIA komt in navolging van moederbedrijf Hyundai met een auto met een brandstofcel. In 2020 zal een dergelijk model worden voorgesteld. Die wordt afgeleid van de opvolger van de ix35 FCEV die Hyundai al in 2018 zal presenteren. Het is nog niet bekend voor welke carrosserievorm Kia kiest. Wordt het een sedan, dan zal het brandstofcel model een rechtstreekse concurrent van de Japanse Toyota Mirai en Honda Clarity worden. +++

+++ Voormalig Saab topman Victor MULLER is door een rechter in Zweden vrijgesproken van het dwarsbomen van belastingcontroles en belastingontduiking. Ook andere voormalige topbestuurders van de automaker gaan vrijuit. Aanklagers hadden in totaal 7 mensen in het verdachtenbankje gezet. Onder hen ook de voormalige Saab topman Jan-Åke Jonsson en bedrijfsjurist Kristina Geers. Zij werden ervan beschuldigd miljoenen uit het zicht van de belastingdienst te hebben gehouden. Indien ze wel schuldig zouden zijn bevonden, hadden gevangenisstraffen tot 6 jaar kunnen worden opgelegd. Muller was van 2010 tot 2012 de baas bij de Zweedse autoproducent Saab, na de overname van dat bedrijf door Spyker. Muller verwacht niet dat de aanklagers beroep tegen het vonnis zullen aantekenen. +++

+++ Het Chinees/Israëlische merk QOROS zal op de later deze maand te houden autotentoonstelling van Sjanghai een conceptstudie voor een samen met Koenigsegg ontwikkelde sportieve liftback presenteren. Het model krijgt een elektrische aandrijflijn en heeft dus geen schadelijke uitstoot. Qoros belooft een sprinttijd van 3 seconden en een actieradius van 500 km. De naam van het studiemodel luidt 9 QlectriQ. De sportsedan biedt plaats aan 4 personen en heeft de carrosserievorm van een liftback à la de Tesla Model S. Om het gewicht beperkt te houden, zal het koetswerk van koolstofvezel worden vervaardigd. Of het tot productie zal komen, is evenwel onduidelijk. In Europa hebben wij in de jaren zestig van de vorige eeuw ook gezien dat in doodsnood verkerende volumefabrikanten hun vege lijf proberen te redden met een exclusief model. Voorbeelden zijn Glas (V8) en NSU (Ro80). +++

+++ Ouders die met kinderen in de auto een SMARTPHONE gebruiken moeten een hogere boete krijgen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat er een straf van 460 euro op moet staan. Mensen die nu in de auto een telefoon in de hand hebben, riskeren een boete van 230 euro. Ouders moeten wat VVN betreft het goede voorbeeld geven. De organisatie gaat het plan bespreken met politieke partijen. Uiteindelijk gaat het ministerie van Justitie over de hoogte van boetes. Veilig Verkeer Nederland heeft ook enquête onder ouders van kinderen tussen 6 en 12 jaar gehouden over wat ouders wel en niet weten over speelvoertuigen. Daaruit blijkt dat ouders hebben vaak geen idee waar hun kinderen met hun speelvoertuigen wel en niet mogen komen. VVN betreurt dit omdat ook hiervoor geldt dat ouders belangrijk zijn voor het bijbrengen van verkeersregels. Met waveboards, skateboards, space-scooters en heelys (schoenen met een wieltje in de hak) mag je alleen op de stoep. Alleen waar een voetpad ontbreekt, mag je op een fietspad. Hoverboards zijn niet goedgekeurd voor de openbare weg. Dat betekent dat je ze alleen op privé terrein mag gebruiken. VVN organiseert elk jaar verkeersexamens voor leerlingen in het basisonderwijs. Die beginnen vandaag. In de lespakketten is ook aandacht voor de regels voor speelvoertuigen. +++

+++ Klaus Bischoff, de designdirecteur van VOLKSWAGEN, heeft een verrassing beloofd voor de in september te houden IAA van Frankfurt. Het Duitse automerk zal aldaar een grote elektrische sedan presenteren. Het studiemodel wordt het vierde elektrische prototype van de ID familie. Volkswagen presenteerde reeds de minibus ID Buzz en een compacte hatchback. Op de autotentoonstelling van Sjanghai (19-28 april) zal Volkswagen een conceptstudie voor een elektrische SUV presenteren. Die staat op hetzelfde platform als de eerder genoemde modellen. Volkswagen streeft er naar om dit kwartet uiterlijk 2025 in de showrooms te hebben staan. +++

+++ 50 procent van de Nederlanders vindt het aantrekkelijk als er nu al ZELFRIJDENDE auto’s aan het verkeer deelnemen. Dat blijkt uit het landelijke (opinie) herhalingsonderzoek van het bureau Connected strategische veranderingsprocessen. We schakelen langzaam over op zelfrijdende auto’s. Voor de Nederlander dus geen groot probleem. Er is wat dat betreft weinig veranderd aan zijn houding ten opzichte van 2014. In 2030 is het volgens veel Nederlanders normaal dat zelfrijdende (elektrische) auto’s het straatbeeld domineren. Wel blijven Nederlanders zich zelf verantwoordelijk voelen: 52 procent van de deelnemers aan het onderzoek zoekt in het geval van een overtreding of ongeluk van een zelfrijdende auto de schuld bij zichzelf. 16 procent van de mensen geeft aan graag een zelfrijdende auto of Connected Cars te willen hebben. Ondanks dat de helft van de Nederlanders positief staat tegenover het verschijnsel ‘autonoom rijden’, zijn er ook veel respondenten die niets te maken willen hebben met zelfrijdende voertuigen. Over het algemeen geldt: hoe meer de Nederlander weet (kennis), hoe positiever zijn houding wordt en mannen zijn over het algemeen positiever over nieuwe mobiliteitsvormen dan vrouwen. +++

Reageren is niet mogelijk.