Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft officieel de naam SQ8 laten registreren. Dat is een extra aanwijzing dat er een supersportieve SUV Coupé op komst is. Met de (S)Q8 wil Audi haar achterstand inlopen op BMW (X6) en Mercedes (GLE Coupé). De coupéachtige SUV uit Ingolstadt zal worden gebaseerd op de Q7. De ‘S’ versie zal zijn pijlen dan gaan richten op de meer gespierde M en AMG versies van zijn rivalen uit München en Stuttgart. De SQ8 krijgt waarschijnlijk geen V8 motor (dat is passé) maar een door een elektrische compressor geassisteerde 3,0 liter V6. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van een 48 Volt accu, die ook een elektromotor van stroom voorziet. Onder de streep levert dit in totaal 475 pk en 700 Nm op. Bent u niet onder de indruk? Dan heeft u pech, want Audi heeft de naam RSQ8 niet laten registreren … +++

+++ BMW heeft zijn brutowinst in het eerste kwartaal met meer dan een kwart opgevoerd. De resultaten van de Beierse autobouwer werden onder meer gestuwd door een hogere waardering van zijn belang in kaarten & navigatiesoftwaremaker Here. Verder deed BMW goede zaken in China. De winst voor belastingen kwam uit op circa 3 miljard euro, tegen bijna 2,4 miljard euro in de eerste 3 maanden van vorig jaar. De groepsomzet dikte met meer dan 12 procent aan tot ruim 23 miljard euro. BMW wist daarbij een recordaantal van ruim een half miljoen wagens van zijn hoofdmerk te slijten. Dat waren er zo’n 5 procent meer dan een jaar terug. Van de winststijging is circa 183 miljoen euro te danken aan de toegenomen waarde van de deelneming in Here. Het belang in de in Eindhoven gevestigde concurrent van TomTom is meer waard geworden omdat recent nieuwe investeerders zijn ingestapt. Bij de voormalige navigatietak van Nokia wordt onder meer gewerkt aan technologie om auto’s zelfstandig te laten rijden. +++

+++ Bijna 1 miljoen BUITENLANDSE automobilisten zijn in 2016 op de bon geslingerd na een verkeersovertreding. Vergeleken met een jaar eerder gaat het om een stijging van bijna 30 procent. Inmiddels zijn buitenlandse bestuurders goed voor één op de tien uitgeschreven boetes. Vorig jaar zijn boetes verstuurd voor 966.408 verkeersovertredingen die werden geconstateerd op een buitenlands kenteken. In 2015 waren dat er 742.240. Het zijn vooral snelheidsboetes. Ook het aantal staande houdingen van automobilisten met een woonadres in het buitenland nam toe, van 6.189 naar 8.935. Dat de cijfers over de hele linie omhoog gaan, komt doordat steeds meer landen meedoen met EU afspraken om onderling boetes uit te wisselen. Daarnaast steeg het totaal aantal verkeersboetes sowieso, van 8 miljoen in 2015 naar 9,5 miljoen in 2016. Door de stijging waren er ook meer buitenlandse overtreders die niet konden worden beboet. In 2015 ging het om 200.000, vorig jaar om 300.000 bestuurders. Zij komen uit landen die niet meedoen met de uitwisseling. Ondanks de EU afspraken blijft het inningpercentage onder buitenlandse chauffeurs laag: ongeveer 80 procent betaalt uiteindelijk de boete, tegen ongeveer 95 procent van de Nederlandse overtreders. Dit jaar zal het aantal boetes vermoedelijk verder stijgen. Behalve automobilisten uit België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland krijgen ook overtreders uit Hongarije, Litouwen, Malta, Slowakije, Kroatië en Spanje voortaan Nederlandse verkeersboetes op de mat. +++

+++ De overheid en verzekeraars zetten op grote schaal slimme CAMERA’S in om gestolen auto’s op te sporen. Snelheidscamera’s, parkeerscanners en andere camera’s die kentekens herkennen, helpen bij het terugvinden van gestolen auto’s. Zo werkt het: verzekeraars zetten al een tijdje scanauto’s in. Ze laten nu weten dat de afgelopen 3 jaar 542 gestolen auto’s zijn teruggevonden. Waarde: ruim 3 miljoen euro. Ook camera’s boven de snelweg worden ingezet. Dat leverde vorig jaar honderden meldingen van gestolen auto’s op. En het ministerie van Verkeer analyseert flitsfoto’s. Zo werden vorig jaar 21.000 auto’s ‘gesnapt’, die niet op de weg horen omdat het kenteken niet klopt. Naar schatting enkele duizenden daarvan zijn gestolen. De gemeente Amsterdam helpt sinds kort bij wijze van proef ook met zoeken met de scanauto’s van de parkeerwachters. “We vonden het gek dat die auto’s wel werden gezien, maar gewoon bleven staan”, zegt de verantwoordelijke wethouder. In Amsterdam zijn door parkeerwachters in 9 weken 9 auto’s opgespoord. +++

+++ CITROEN komt eind volgend jaar met een nieuwe generatie Berlingo. Reken op ingrijpende wijzigingen, want het model stapt samen met zijn tweelingbroer Peugeot Partner over op het modulaire EMP2 platform. Daardoor zal de Berlingo bij een vrijwel ongewijzigde maatvoering fors afslanken. Voor het design zal Citroën inspiratie zoeken bij de eigen C4 Picasso en de jongste C3. Naast een 5-persoons versie is ook een verlengde uitvoering met 3 rijen stoelen oftewel 7 zitplaatsen gepland. Daarnaast werkt Citroën aan een Cross Tourer terreinlook uitvoering. De nieuwe aanwinst van moederbedrijf PSA, het duomerk Opel/Vauxhall, krijgt een eigen versie van de Berlingo en Partner. Die zal de op de onveilige Fiat Doblò gebaseerde Combo Tour vervangen. Reken qua motorisering op de 1.2 Puretech benzine-unit met 110 of 130 pk. Dieselen kan in de nieuwe 1.5 HDi variant met dezelfde vermogensmaken. Citroën gaat de derde generatie Berlingo ook leveren met hedendaagse technologie in de vorm van vermoeidheidsdetectie en een verkeersbordherkenning. Het multimediascherm wordt groter en krijgt een nieuwe interface. +++

+++ JAGUAR meldt dat de productieversie van de I-Pace nauwelijks van de conceptstudie zal afwijken. We gaan 80 procent van de styling terugzien op het verkoopmodel. Jaguar heeft tevens bekendgemaakt dat het productiemodel zal debuteren tijdens de IAA autoshow van Frankfurt in september. Onderhuids zullen er in vergelijking met de conceptstudie ook geen (grote) wijzigingen gaan plaatsvinden. We kunnen dus rekenen op een 90 kWh lithium/ion batterij met een theoretisch bereik van 500 kilometer. De I-Pace krijgt een vermogen van 400 pk en zal 700 Nm aan koppel bieden. Snel laden zal gaan met een 50 kW DC. Dit betekent dat de batterij in ongeveer 1,5 uur voor 80 procent is geladen. De verwachting is dat de I-Pace zo’n 2.100 kg gaat wegen. Jaguar bevestigt het eerdere nieuwsbericht van Autointernationaal.nl dat de elektrische cross-over goedkoper gaat worden dan de Tesla Model S. Voor Nederland wordt gerekend op een instaptarief van circa 75 mille. +++

+++ Het Chinese LYNK & CO van Volvo eigenaar Geely komt een jaartje later naar Europa als eerder werd aangegeven. In 2019 moet het eerste model van het merk (01 genaamd; een SUV vol connectiviteit) zijn opwachting maken. Deze Lynk & Co zal worden gebouwd op hetzelfde onderstel als de Volvo XC40 en wordt leverbaar met een 182 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder, een 2,0 liter 4 cilinder met 242 pk of als stekkerhybride met een systeemvermogen van 223 pk. Lynk & Co wil de Europese consument voor zich winnen door middel van gratis connectiviteitsdiensten en een levenslange garantie. +++

+++ TESLA roept 53.000 auto’s terug in verband met een technisch probleem met de parkeerrem waardoor die mogelijk niet goed functioneert. Het gaat om exemplaren van de types Model S en Model X die zijn gebouwd tussen februari en oktober vorig jaar. Het betreft circa 31.000 auto’s die zijn verkocht in de Verenigde Staten en 22.000 stuks die elders rondrijden. Volgens Tesla is de veiligheid niet in het geding en is het bedrijf juist extra voorzichtig door met deze terugroepactie te komen. Er zijn geen ongelukken of verwondingen bekend door het defect, aldus de fabrikant van elektrische auto’s. +++

+++ VOLVO heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij plannen heeft voor een modelreeks onder de 40-serie. Hiervoor zal waarschijnlijk het getal ’20’ gebruikt gaan worden. Het model zal gebouwd worden op het CMA platform van de 40-serie en alleen leverbaar worden met de 1,5 liter 3 cilinder motor. Dat hoeft geen behelpen te zijn, want die krachtbron is goed voor 182 pk. Waarschijnlijk houdt Volvo het in eerste instantie bij een XC20. Cross-overs laten zich namelijk wereldwijd goed verkopen; iets wat niet voor bijvoorbeeld een 3-deurs hatchback geldt. Met de XC20 wil Volvo onder andere de Audi Q2 gaan beconcurreren. Met een nieuwe instapper kan het Zweedse merk sneller groeien naar 1 miljoen verkopen op jaarbasis. Vorig jaar verkocht Volvo voor het eerst meer dan 500.000 auto’s. Het is nog niet bekend waar Volvo de XC20 gaat bouwen, maar de fabriek in Gent ligt als productielocatie voor de hand omdat daar de qua onderstel identieke modellen van de 40-serie ook het levenslicht (gaan) zien. +++

Reageren is niet mogelijk.