Prijsindicatie Opel Insignia Country Tourer

0

Opel breidt het gamma van de nieuwe Insignia (waarvan wij reeds de Grand Sport (liftback) en Sports Tourer (stationwagon) uitvoeringen voorgeschoteld hebben gekregen) uit met de County Tourer. Deze terreinlook versie is gelijk de duurste variant van de modelserie. Het publieksdebuut vindt plaats op de IAA autoshow van Frankfurt (14 tot en met 24 september), maar de Insignia Country Tourer is vanaf juni reeds te bestellen.

Volgens Opel is de Country Tourer uitvoering bestemd voor “sportief ingestelde Insignia fans die graag buiten de gebaande paden treden”. Een tamelijk flauwe omschrijving, maar misschien daardoor wel erg goed passend bij het belegen automerk. De Insignia Country Tourer gaat concurreren met de Audi A4 Allroad, de Subaru Outback en de Volkswagen Passat Alltrack. Je kan er ook een goedkoop alternatief voor de Mercedes E klasse All Terrain en de Volvo V90 Cross Country in zien.

In vergelijking met de vorige generatie Insignia Country Tourer is de nieuwe editie (net als de Grand Sport en Sports Tourer) ruimer en lichter. De terreinlook versie kan worden herkend aan de zwarte panelen op de wielkasten plus dorpels en de zilverkleurige beschermingselementen aan de voor & achterzijde van de hertekende bumpers. De Country Tourer uitvoering staat verder 20 millimeter hoger op zijn poten dan de Sports Tourer.

Opel levert de Insignia Country Tourer standaard met vierwielaandrijving. Die wordt gecombineerd met een nieuwe multilink achterwielophanging en elektrisch aangestuurde lamellenkoppelingen. Die laatste voorziening vervangt het conventionele differentieel op de achteras. Volgens Opel zorgt de nieuwe opzet voor een precieze overbrenging van de aandrijfkrachten, waarbij gelet wordt op welk achterwiel de meeste grip heeft. Daarnaast wordt op basis van de hoeveelheid gas die de bestuurder geeft en de stand van het stuur bepaalt hoeveelheid vermogen en koppel er naar het buitenste achterwiel gaat. Volgens Opel is de Insignia Country Tourer daardoor goed onder controle te houden en kan hij daardoor heel precies worden aangestuurd. Dat moet de terreinlook stationwagon volgens de maker tot een leuke auto om mee te rijden maken.

De Insignia Country Tourer beschikt over een adaptief onderstel, waarbij de bestuurder de veerkarakteristiek zelf kan instellen. Er is keuze uit de modi Standaard, Sport en Tour. Van welke motoren de trekkracht komt, geeft Opel nog niet aan, maar de standaard vierwielaandrijving doet vermoeden dat het gaat om de 260 pk sterke 2.0 Turbo benzinemotor en de 2.0 CDTI diesel met 170 pk. In het eerste geval betekent dat een prijs van dik over de 60 mille grens. Een waardig nieuw topmodel dus voor Opel …

Comments are closed.