In 2018 passé: Renault Captur

0

Waarom de korte test?

De ontwikkelingen in de autowereld kunnen verrassend snel gaan. Tot 4 jaar geleden werd de B segment cross-over nog een rariteit. Dat kwam vooral door het amper bestaande aanbod. De Nissan Juke vond best kopers, maar wist niet voor een doorbraak te zorgen. De Fransen wisten wél voor een revolutie te zorgen. De Captur, kwam, zag en overwon. Hij is inmiddels uitgegroeid tot de beste verkochte auto in zijn segment én van het merk in Europa.

Dat succes is grotendeels verdient. Hoewel de Captur niet voor voorpaginanieuws zorgde (het model is in essentie een hoge Clio), kan hij toch als de goede allrounder worden beschouwd dankzij probleemloze rijeigenschappen en een harmonieus design van Laurens van den Acker. Het is daarom logisch dat Renault bij de facelift veel bij het oude heeft gelaten.

Wat voor auto is het?

Technisch is de Captur ongewijzigd gebleven. Wel kan de modeljaar 2018 uitvoering worden herkend aan nieuwe dagverlichting in C vorm, waarmee de familiegelijkenis met de andere Renault (met name de Kadjar) modellen vergroot. Ook de grille werd gewijzigd. Aan de achterzijde zijn de verschillen kleiner, maar de LED achterlichten zorgen ook hier voor een modernere uitstraling. Verder zijn er 4 designs voor de optionele lichtmetalen velgen (16 of 17 inch).

Nieuw is de optie om de cross-over, mits deze besteld wordt met tweekleurige lak, te voorzien van een vast glazen panoramadak. De facelift van de Captur omvat ook 3 nieuwe lakkleuren: Orange Atacama, Noir Améthyste en Bleu Océan. Het dak van de Renault kan men voortaan bestellen in de kleur Gris Platiné. Voor de aankleding van het interieur is er keuze uit 6 pakketten: Ivoire, Bleu Océan, Caramel, Rouge, Chrome Satiné en Chrome Patiné. Deze kunnen worden aangevuld met personalisatiepakketten met de kleuren Ivoire, Bleu Océan, Cappuccino, Rouge en Orange Atacama.

Het interieur is voorzien van hoogwaardigere materialen, verchroomde elementen en elegantere kleurtinten. Het stuurwiel is van hogere kwaliteit en in de luxueuzere versies voorzien van lederen bekleding. De pookknop is moderner vormgegeven, terwijl de vernieuwde deurpanelen naadloos aansluiten op de bedieningselementen. In het plafond zitten LED leeslampjes. De luxueuzere uitvoeringen hebben nieuw ontworpen stoelen die volgens Renault meer zijdelingse steun en comfort bieden. Praktische eigenschappen zoals de Magic Drawer dashboardlade en afneembare stoelbekleding bleven ongewijzigd.

De Captur is er voortaan ook in Initiale Paris uitvoering. Die onderscheidt zich met een afwijkende grille met verchroomde details. De bodem beschermplaten voor & achter hebben een grijze afwerking. Aan beide kanten van de auto zijn verchroomde Initiale Paris badges te zien. Het nieuwe topmodel is ook leverbaar in een reeks exclusieve kleuren, waaronder de nieuwe Noir Améthyste, en met speciale 17-inch velgen. Verder zijn LED knipperlichten standaard. Er hangt letterlijk en figuurlijk wel een prijskaartje aan deze Captur: met handbak en 120 pk 4 cilinder motor kost hij 28.090 euro. Wilt u de EDC automaat, dan komt daar nog 1.600 euro bovenop.

Het interieur biedt extra luxe in de vorm van Nappa lederen bekleding voor het meubilair en het stuurwiel, verwarmbare stoelen, verchroomde accenten, een lederen afwerking van het dashboard, aluminium pedalen en idem instaplijsten. Tot de standaarduitrusting behoren verder Blind Spot Warning, Easy Park Assist en de Renault Handsfree kaart. Ook een geluidsinstallatie van Bose (met 6 speakers en een subwoofer in de kofferbak) en de nieuwste versie van multimedia & navigatiesysteem Renault R-Link is aanwezig. Dat biedt real-time verkeersinformatie, 3G-connectiviteit, Bluetooth, de mogelijkheid om foto’s en video’s te tonen en een breed aanbod van toepassingen via de Renault R-Link Store. Het multimedia & navigatiesysteem is nu ook beschikbaar met Android Auto, waarbij de applicaties direct te bedienen zijn via een 7,0-inch beeldscherm. De Captur is volgens Renault de eerste auto in het B segment met deze technologie.

Voor de mindere uitrustingniveau goden in het Captur gamma is het R&Go systeem leverbaar. Daarmee kan de smartphone van de gebruiker in een soort tablet worden getransformeerd als die is aangesloten op de universele houder. Hiermee heeft de gebruiker volgens Renault op intuïtieve wijze toegang tot nuttige functies als navigatie, handsfree telefoneren, multimedia en voertuiginformatie. De rijker uitgeruste Zen uitvoering is voorzien van Media Nav. Dit uitgebreide multimediasysteem biedt volgens Renault het meeste waar voor zijn geld van alle systemen op de markt. Bovendien kan er gekozen worden voor de optionele navigatie met verkeersinformatie, Bluetooth, audio streaming en Driving Eco2 informatie waarmee de bestuurder wordt geholpen zo efficiënt mogelijk te rijden.

Optioneel is de vernieuwde Captur te voorzien van Blind Spot Warning. Daarbij werken 4 sensoren samen en detecteren andere voertuigen in de dode hoek en waarschuwen de bestuurder met een lichtsignaal in de buitenspiegel aan de kant waar het mogelijke gevaar zich afspeelt. Tussen snelheden van 30 en 140 km/u zorgt deze technologie voor meer veiligheid voor alle weggebruikers. Afhankelijk van de uitvoering is de Captur ook voorzien van parkeersensoren aan de voorzijde en een achteruitrijdcamera voor eenvoudig manoeuvreren in krappe situaties. Ook nieuw voor de luxueuzere versies is de Easy Park Assist die niet alleen een geschikte parkeerplek detecteert, maar ook de besturing overneemt bij parkeren. De bestuurder hoeft alleen het gas & rempedaal te bedienen. Daarmee is parkeren volgens Renault een fluitje van een cent.

Is het wat?

Op ooghoogte straalt de vernieuwde Captur binnenin inderdaad meer kwaliteit uit dankzij de hoogwaardigere materialen die gebruikt zijn. Maar dat het genoemde R-Link systeem niet compatible is met Apple CarPlay is een gemiste kans. Verder is de armsteun tussen de voorstoelen nog even wiebelig als voorheen en doet de afwerking van de handremgreep erg goedkoop aan.

Rijden doet de Captur net als de prefacelift versie. De gewijzigde pookknop is het enige element dat überhaupt qua bediening gewijzigd is. Hartveroverend kan je de rijeigenschappen niet noemen, maar Renault heeft een acceptabele balans tussen comfort en dynamiek gevonden. Alleen met grote oneffenheden in het wegdek weet de Captur minder goed raad dan bijvoorbeeld de Peugeot 2008. Verder mist de besturing gevoel en schakelt de Renault vaag. Ook treedt er snel windgeruis op.

Met de 120 pk sterke 1.2 TCe 4 cilinder turbobenzinemotor is de Captur voldoende vlot, maar de prijzen beginnen dan pas bij 24.890 euro. Net als bij de prefacelift uitvoering biedt de Renault in 0.9 TCe 3 cilinder uitvoering een betere prijs:prestatie verhouding. De Captur komt met deze krachtbron ook goed met het verkeer mee en je kan dan al instappen voor 19.190 euro.

 

70%
70%
Awesome

De hogere afwerkingkwaliteit en de royalere uitrusting(mogelijkheden) hebben de cross-over, die door veel autoconsumenten sowieso al geslaagd was, aantrekkelijker gemaakt. Op wat details na is het een sierlijke auto om naar te kijken. Net als voorheen is de Captur met zijn verschuifbare achterbank, veel opbergmogelijkheden en een grote, uitschuifbare dashboardlade aangenaam praktisch. Maar rijden doet de Renault niet bijzonder goed (of slecht).

Met dit eindresultaat kan een auto, die in zijn segment aan de top staat, nog een paar jaar wegkomen, maar zoals in de inleiding werd gezegd, kunnen de ontwikkelingen in de autowereld verrassend snel gaan. Seat zal in september de Arona lanceren, een compacte cross-over die een klasse beter belooft te rijden. Verder kan er veel worden verwacht van de Kona waarmee Hyundai rond dezelfde tijd het segment zal betreden. Zodra die concurrenten leverbaar worden, zal de Captur alsnog snel verouderen en passé zijn.

  • 7
  • User Ratings (29 Votes)
    5.1

Comments are closed.