Audi: conflict in China kost verkopen

0

Audi heeft afgelopen maand met 156.150 auto’s 5 procent minder afzet behaald dan een jaar eerder. Dat komt vooral door China, waar de Duitse autofabrikant al maanden in de clinch ligt met haar dealers. Daardoor daalden de verkopen daar vergeleken met vorig jaar april met bijna 7 procent. Lichtpuntje evenwel is dat er afgelopen maand door Audi in China wel weer ruim 11 procent meer auto’s werden verkocht dan in maart.

In Europa liepen de verkopen in april terug met meer dan 10 procent naar 70.030 stuks. Nederland was echter een positieve uitzondering, want bij ons werden bijna 16 procent meer auto’s op kenteken gezet door Audi. In de Verenigde Staten wist het premiummerk afgelopen maand 18.711 klanten te trekken, hetgeen er 5 procent meer waren dan in april 2016.

Verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter denkt dat de terugval tijdelijk zal zijn. “Het is voor ons beslissend om een sterkere basis te leggen voor de toekomst met structurele aanpassingen en nieuwe modellen. We leggen nu de fundering voor de komende jaren”, zo laat hij Automobiel Management weten. Hij wijst er verder op dat Audi in China in uitgebreide onderhandelingen verwikkeld is met haar lokale partners om de gerezen problemen op te lossen.

Autointernationaal.nl berichtte echter al eerder dat de Chinese dealers niet het enige pijnpunt zijn bij Audi. Ook de A4 is momenteel een zwakke schakel. De huidige editie mist de uitstraling van bijvoorbeeld de Mercedes C klasse. Daarom komt er in 2019 al een facelift. Een bredere grille, idem achterlichten en optioneel Matrix Laser techniek voor de koplampen moet de A4 meer smoel geven. Verder krijgt de Audi middels een grotere spoorbreedte en uitgeklopte wielkasten een gespierder voorkomen.

In het motorengamma maakt de 1.4 TFSI plaats voor de nieuwe 1,5 liter unit met 150 pk. Verder wordt de vernieuwde A4 leverbaar als 1.5 TDI met naar keuze 136 of 183 pk. Deze zuinige motor zal de bedaagde 2,0 liter krachtbron vervangen. Voor dubbel zoveel cilinderinhoud kan men terecht in de V6 uitvoeringen met 300 of 354 pk. Audi werkt daarnaast aan een stekkerhybride uitvoering met een gecombineerd vermogen van ruim 300 pk (als basisunit fungeert de 2.0 TFSI benzinemotor). Ook komt er een gewone hybride die gebruik maakt van een 48V accu. Kers op de taart wordt techniek waarmee de A4 zich autonoom op niveau 3 door het verkeer kan bewegen à la de nieuwe A8. Hopelijk zijn de Chinese consumenten daar wél van onder de indruk.

Reageren is niet mogelijk.